Ip-nummer till dator i nätverk?

E

Ejniz

Är det någon som vet hur man tar reda på en dators ip-nummer i ett nätverk med en router (D-link)?
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

och för att få upp Prompt/Kommandotolken så går du till
Kör/Run

2000/XP skriver du CMD

95/98/ME skriver du Command
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Laban skrev:
och för att få upp Prompt/Kommandotolken så går du till
Kör/Run

2000/XP skriver du CMD

95/98/ME skriver du Command

95/98/ME har inte Ipconfig i sin kommandotolk, där får du köra winipcfg!
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Japp men jag har lärt mig att göra så för är man stressad så kanske man skriver winipcfg i XP :)
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Laban skrev:
Japp men jag har lärt mig att göra så för är man stressad så kanske man skriver winipcfg i XP :)
:confused:
Nu hänger jag inte med riktigt!

I Nt, W2k och Xp är det ipconfig som gälller i en dos-prompt, nått annat funkar inte (kanske nått tredjepartsprogram!)

I 95, 98 och Me är det winipcfg som gäller, nått annat funkar inte!

Sedan förstår jag inte vad det har att göra med vad man kanske skriver när man är stressad, skriver man fel dör ju inte datorn!
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Bubben skrev:
:confused:
Nu hänger jag inte med riktigt!

I Nt, W2k och Xp är det ipconfig som gälller i en dos-prompt, nått annat funkar inte (kanske nått tredjepartsprogram!)

I 95, 98 och Me är det winipcfg som gäller, nått annat funkar inte!

Sedan förstår jag inte vad det har att göra med vad man kanske skriver när man är stressad, skriver man fel dör ju inte datorn!

Nja Ipconfig fungerar även i Win95, 98 och ME.

Att datorn dör inte det vet jag men har du som jag en praktist tenta på tid då blir man väldigt lätt stressad :)

IP config via dos-prompt fungerar i alla Windows från win95 och uppåt.
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Laban skrev:
Nja Ipconfig fungerar även i Win95, 98 och ME.

DET ÄR JU SANT (var tvungen att starta upp en gammal tröska med ME och prova)
:)

Tur att man slutat jobba som nätverkstekniker!

Har levt i tron att det bara är dom Nt-baserade os:en där det funkar!

Ber om ursäkt om jag var "schmittemschmettrig" och tackar för att man har blivit upplyst!
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Bubben skrev:
DET ÄR JU SANT (var tvungen att starta upp en gammal tröska med ME och prova)
:)

Tur att man slutat jobba som nätverkstekniker!

Har levt i tron att det bara är dom Nt-baserade os:en där det funkar!

Ber om ursäkt om jag var "schmittemschmettrig" och tackar för att man har blivit upplyst!

ash det är inget att tänka på.
Detta har man lärt sig som Datanättekniker och mycket jobb med Cisco (kunde visserligen winipcfg innan men kör nu enbart ipconfig idag)

Bara kul att jag kunde ge ett litet tips till dig och de andra

Till Linux kör man ifconfig typ "ifconfig eth0" där eth0 är nätverkskortet :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Tänk att det visste t.o.m. jag! :idea: Fast jag jobbar ju med ip-adresser så. ;) Enligt min användarvänlighetsutredning så är win2000 helt klart sämst, där är det bara cmd och ipconfig som gäller. 98 och ME har som sagt winipcfg, men XP har ip-adressen under nätverksanslutningar - ansl till lokalt nätverk - status - support/stöd. Brukar för det mesta gå den vägen med kunderna för då kan man kolla fler saker på samma ställe!

/Erica
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

En liten kul grej kan jag tala om när det gäller WinXP.
De flesta kör CMD där men även "command" fungerar precis som i 95/98/ME :)

Erica:
Japp det är ett sätt men jag brukar ta via kör eftersom jag tycker det går snabbare och inte så mycket klickande för kunden. En del kör ju Engelsk OS eller annat en XP så som jag skrev att jag kör som en standard att välja "Start>Kör/Run>CMD/Command/Ipconfig

PS
Väldigt trevligt att fler en jag jobbar med nätverk här :)
DS
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Men tro mig, det är oftast lättare att be dem klicka runt på några fler ställen än att behöva bokstavera cmd/ipconfig/renew osv. :crazy: En gång satt jag 20 min med en kund med win 2000 och försökte bokstavera ipconfig, sen gav jag upp och sa att han fick ta dit en person som kunde förstå svenska. :o

Och jag jobbar inte så mycket med nätverk egentligen, jag jobbar på internetsupport. :)

/Erica
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Jo det är det som är problemet ibland att bokstavera för personen.
Får göra typ
I som i Ingvar
P som i Peter
osv.....

Ahh en supportare :)
Trevligt trevligt. Har pratat med en del när det gäller deras produkter och det är väldigt trevliga
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Även Ingvar kan missuppfattas. ;) En person som inte är så bra på svenska vet ändå inte vad det är för namn, de tror det är "Yngvar". :D Man får hitta på andra saker ibland, typ "I som i Internet" och "C som i citron". :) Men 20 min-kunden hittade bara på egna saker hela tiden, han fattade inget av vad man sa och då känner man sig väldigt hjälplös. Så win2000 är ont. :devil:

/Erica
 
Sv: Ip-nummer till dator i nätverk?

Tja jo man har själv hjälp personer som kan ytterst lite om datorer och det tar tid.

win2k är faktist riktigt bra och många företagare kör det fortfarande.
Gillar själv win2k men kör nu XP PRO (Eng) för jag fick ett erbjudande att köra det och varför inte tänkte jag :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
658
IT & mobiler Hjälp! Någon datorkunnig här som kan något knep för att lösa följande: Min dator som använts under dagen påstår nu helt plötsligt att...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: Lobelia
·
IT & mobiler Jag har fiber hemma. Indragen med kabel från mina hyresvärdars hus, alltså inget eget. Används till att strama tv via chromecast, dator...
Svar
11
· Visningar
1 133
IT & mobiler Med jämna mellanrum hjälper pappa mig att spara ner mina bilder från min Iphone 11. Problemet är att om jag tar en bild och redigerar...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp