Luff

Trådstartare
Ja jag har sökt...
Min fråga är denna.
Är det inte så att det är datorn som har en IP-adress, inte teleabonnemanget som datorn är uppkopplad?
Om jag byter dator hemma så skiftar väl IP-adressen tex.

Att Gunnar kan blocka en IP-adress vet jag och därför kan han ju se dom.

Men kan Gunnar se på IPadressen vilken postadress/telenr jag har?

Detta gäller dock inte Buke utan ett annat forum där det blivit lite infekterat och en bekant känner att hän inte vågar säga sitt hjärtas mening längre.
Mitt förslag var då att regga ett annat nick på arbetets dator men hän påstår att det går att se postadressen och då denna forumvärld är mkt liten så skulle dom kunna räkna ut vem som skrev.

Sv: IP-adress

Det beror på hur nätet som du är uppkopplad mot är "utformat". De flesta internetleverantörer ger dig ingen egen ip-adress överhuvudtaget, utan du tilldelas en ny ip-adress varje gång du kopplar upp dig på internet och ibland ännu oftare.

Om det är så att du får en egen ip-adress av din internetleverantör kan det också fungera olika. Vissa (rätt få så vitt jag vet) internetleverantörer (t.ex. min) låter ip-adressen höra ihop med en specifik dator (via nätverkskortets mac-nr), och stoppar man in en ny dator i internetuttaget får den alltså en annan ip-adress. Men vanligast när det gäller fasta ip-adresser är nog att man har ett fast ip-nummer som hör ihop med "internetuttaget", så att alla datorer som kopplas in på internet via det uttaget/routern har samma ip utåt mot internet.

Kortfattat: Nej, ip-adressen hör inte till en specifik dator. En dator kan tilldelas vilket ip-nummer som helst beroende på till vad den kopplas in. Dessutom, har du en router hemma som du kopplar två (eller fler) datorer till har de samma ip-adress ute på internet (den ip-adress Gunnar kan se, i det här exemplet).

Ip-adressen går inte heller att koppla ihop med postadress/telefonnummer rakt av. Däremot vet din internetleverantör både vilken ip-adress du använder och när du använder den samt din postadress/telefonnummer och loggar detta. Denna information brukar internetleverantörerna vara mycket motvilliga till att lämna ut till andra om det inte handlar om polisärenden. Så generellt kan inte Gunnar veta din adress/telefonnummer genom att ha koll på ditt/dina ip-nummer om du inte gjort nåt så olagligt att han polisanmäler dig, typ. Men ovanligare saker har hänt.

Genom att vara lite detektiv och göra lite "nätsökningar" i IP-djungeln så kan man komma en bit närmare "målet" utan att fråga ISPn. Vet man kanske någon IP-adress och man ser att den är väldigt nära (i detta fall) "målet" så kan man börja göra kvalificerade gissningar som gör att man kan komma ganska så nära. Vissa ISP benämer också utrustning i nätet (t ex routrar) på ett sätt som gör att man kan gissa sig till vart de finns och på så sätt få en vägleding om vart spåren går. Så visst går det om man har lite kunskap utöver en normal-användare, men det är inte helt självklart för vem som helst.

Ang utlämning av IP-adresser och sånt så så brukar det vara så att det skall finnas en Polis-anmälan i början och en ISP lämnar möjligen ut de uppgifter Polisen frågar efter till Polisen, men troligen aldrig till en privatperson eller ett företag.

Man kan se vilket företag som äger IP-adressen, dvs om det är telia eller tex bredbandsbolaget (de brukar namnge deras subdomäner efter städer osv). Men även vanliga företag kan registrera egna IP-adresser, så om så är fallet och de vet att han jobbar där går det ju liksom att lista ut att det är han.
Om han vill vara anonym finns det ganska bra sätt att vara det, tex att surfa via en proxy (finns gratistjänster och betaltjänster). Ett annat sätt är att gå till närmsta bibliotek och sitta där en stund.

Att exakt få reda på vem som har en IP-adress går inte om man inte pratar med respektive ISP (som aldrig bör lämna ut sådan info).

Men om man tex känner personen och har haft kontakt med den innan via tex MSN, ICQ eller mail så kan man matcha IP-adressen ganska bra.

Helt anonym är man aldrig på nätet, man brukar jämt lämna spår efter sig :)

Tack för alla svar. Bekantingen säger att det lugnat ner sig på häns forum nu så hän känner sig helt bekväm med sin vanliga dator.
Det var riktigt skumt där ett tag och raggades allierade utanför forumvägarna och hän ville inte bli inblandad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka