IP-adress som ändrar sig?

loveponies

Trådstartare
Kan en dators IP-adress ändra sig?
Jag har nämligen en räknare på min hemsida, och jag vill ju inte att den ska räkna med varje gång jag själv går in och tittar på hemsidan.
Då kan man ju blockera sin egen IP-adress, och om man då går in och ska ändra det så står det "Your current IP-adress is bla bla..."
Men det konstiga är att jag var inne och ändrade det häromdagen, för att jag märkte att räknaren räknade mina egna hits, men idag var det samma sak, och då hade våran IP-adress ändrat sig... :confused:
Hur kan det vara så?
 
Jag har för mig att den ändras om man har bredband eller adsl men jag kommer inte riktigt ihåg men den kan ändras i alla fall.
 
Kopplar du upp med modem får du ett nytt IP-nummer varje gång ("dynamiskt IP") men med bredband, ADSL o likn. har man ofta statiskt IP, d v s man har samma IP under en längre period.
 
Jag har adsl. På våran förra dator så fick jag aldrig det här problemet, det verkar ha kommit sen vi fick ny dator... Men abonnemanget är detsamma...

Finns det alltså ingen man kan göra åt det här, annat än att gå in och ändra på räknaren regelbundet?
 
Även ADSL och andra liknande "uppkopplingar" använder sig väl av dynamiska adresser? Min varierar exempelvis väldigt sällan, men den kan göra det. Ofta byter jag dock bara för ett kort tag innan jag får tillbaka min gamla adress. Detta var otroligt frustrerande förut då jag var i behov av att identifiera mig via min IPadress... Men IP-adressen du har borde vara så pass unik att du kan använda dig av X.X.X.*. Jag vet inte om hur man ställer in den här räknaren men din adress kommer bara att byta sista siffran (siffrorna) i följden. Genom att lämna spannet öppet för eventuella byten borde det kunna lösa sig? (du riskerar ju att den missar ngn person med en väldigt snarlik adress som din... men det kanske man kan ta?)
 
Det är ytterst få ISP:er som tillhandahåller statiska ip-adresser.
Dels för att det då blir väldigt lätt för folk att sätta upp en egen web-server/smtp-server som kan ta väldigt mycket bandbredd, dels för att det är väldigt ont om publika ip-adresser och varje publik adress har ett ganska högt värde.
Många har någon form av NAT:ning för att kunna ha fler användare än vad man har registrerade ip-adresser.
 
Ett klargörande:
Med "värde" i mitt inlägg ovan menar jag vad den kostar, det har alltså inget med vilka nuffror som ingår i adressen att göra!
 

Liknande trådar

Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 899
Senast: Lingon
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 124
Senast: As_Vegas
·
IT & mobiler Vi har vid ett flertal tillfällen besvärats av dumma kommentarer på vår blogg och sarkastiska inlägg på hemsidan av någon som kallar sig...
Svar
18
· Visningar
3 763
Senast: mandalaki
·
Utrustning Någon som har gjort det? Jag har en Kentaur Electra som jag skulle behöva bredda från bomv. 3 till 4. Vet att det ska gå att ändra...
Svar
7
· Visningar
2 384
Senast: SveaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp