Gnist

Trådstartare
Av Cujos nya nomesele..

Har ju påbörjat dragträning med honom, men den dragsele som fanns var ju för liten :eek:
Så i gårkväll inhandlades en ny nomesele, lite rep och några karbinhakar.

Här är några bilder från premiärturen med lastvik 20 kg på pulkan;

Cujo-08-02-06045.jpg

Cujo-08-02-06078.jpg

Cujo-08-02-06028.jpg

Cujo-08-02-06076.jpg

Sv: Invigning

Ååh han ser ju överlycklig ut! Snygg också.. ;) Man blir alldeles varm i hjärtat när man får se en hund göra det den ska.. :love:

Nja.. Är ju inte hans huvudsyssla direkt, men det är ju ett bra komplement till jakten :D ;)

Vilken snygging han är!
Jag tycker det är otroligt roligt att se hundar som drar pulkor och sådant.
Det är någon här i närheten av mig som brukar komma åkandes på spark efter sin hund i sådan där sele. Hon far förbi i en jäkla fart och hunden verkar vara så otroligt glad.

En sak som jag tänkt på.
Om man lär hunden att dra pulkor och så - finns det inte en risk att de börjar dra i kopplet när man är ute på vanliga promenader?
Eller är det så att de förstår att sele på = drag, halsband på = gå lugnt och fint?

De vet när det är jobb och när det inte är jobb och dessutom vet de skillnad på dragselen och spårselen :D Olika selar för olika jobb. Hundar är rätt smarta ;)

Då var det som jag misstänkte - annars hade man ju haft det lite jobbigt :p
Hm.. undrar om en saluki kan dra :angel:

Oj, och jag som mesat mig med min väldigt vältränade Amstaff nu när jag börjat dra med honom.. Jag känner nästan ett styng av dåligt samvete om han får dra över 15 kg :angel:

Jag kanske ska tuffa till mig nu, och låta han anstränga sig litegrann då :cool:

Han är ju väl musklad efter hösten och vinterns jakt och 20 kg är absolut inte tungt för honom, men jag vill ju ha långa slanka muskler och inte korta bulliga, så då blir det lättvikt att dra :cool:

Oj, och jag som mesat mig med min väldigt vältränade Amstaff nu när jag börjat dra med honom.. Jag känner nästan ett styng av dåligt samvete om han får dra över 15 kg :angel:

Jag kanske ska tuffa till mig nu, och låta han anstränga sig litegrann då :cool:

drar du bara för hobby hemme med typ pulka å sånt eller tränar du WP??

jag tänkte börja träna med min kille nu snart. blir ett nu i mars. :love: så då börjas det!!

Vilken fin och duktig kille! Det blir pulkadragning för min hund i helgen också om snön får ligga kvar, men med mindre proffsig utrustning - jag hade tänkt att han skulle få hjälpa till att hämta in lite ved.

Ja, min hane är också mycket välmusklad och i bra kondition, så jag är nog bara mesig. Fast å andra sidan, hellre det än att man gör som vissa och överanstränger dom direkt..

Nej, vi får väl köra igång lite på allvar nu :D Fast här dras det i vagn, för någon snö har vi inte sett till än....

Än så länge är det enbart som hobby, för att han ska få använda kroppen mer mångsidigt. Men utvecklas han bra inom det kan jag absolut tänka mig att köra mer seriöst.

Jag har alltid fått höra att nomeselen ska sitta ovanför svansen. Har sett fler som har den som du, hur kommer det sig?

Fina bilder, härligt med så mycket snö! :)

Har jag den på annat vis så ligger den ju över svansen, vilket enligt mig blir helt galet.

En mindre storlek passar ju heller inte på hunden.

Så det är sådär en dragsele ser ut. *intressant* Har funderat på att dra lite med Loka som komplement, bara för skojs skull.

Vad fin han är, namnet till trots... :D

Det är ju bra träning och hundarna verkar gilla att få jobba ordentligt, som komplement till när man tar sparken och de får vanlig löpträning.

Jo, han är ju inte fullt lika illasinnad som sin namne :D

Jag har haft totalt 10 minuter snöperiod här i trakten denna vinter... :mad: Spark har jag glömt bort hur man kör....

När jag var liten åkte brorsan och jag pulka bakom familjens leonberger, rakt genom skogen. Det var tider det.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 369
Utrustning Ska byta transport och funderar vad jag har att välja på och behöver lite tips. Vet ni några som uppfyller dessa krav? - Ej för ny...
Svar
9
· Visningar
2 184
Senast: Kanintant
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 401
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 949
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna