Inventering retar hästägare

Sv: Inventering retar hästägare

Jag tycker att det är hur bra som helst att detta har införst. Det är nog bara omställningen till de nya reglerna som kommer att ta lite dit, några år, men när alla har vant sig oc känner till reglerna och bestämmelserna så kommer vi att få ett mycket bättre häst sverige!

Men självklart ska man se till helheten och inte småsaker som 16 cm mer tak. Ingen häst har dött av att sakna 16 cm. 2,04 är ju ändå inte så att de står med huvudet i taket dagarna i ända.

Fast å andra sidan är ~2 meter väldigt lågt i tak om man inte har små ponnyer, och väldigtväldigt bra med luften i stallet.

Tycker att 2,20 är rätt lågt också om man har stora hästar..
Så just på den punkten tycker jag det är bra att de är noggranna! (som sagt om det inte är småponnyer i stallet..)

Ja håller med om att 2 meter är lite lågt, men som sagt beror de ju på hur stora hästar man har med.

//Domino

häromdagen fick en tjej här på buke en anmälning för att hon hade en fånghäst och 4 shettisar i en hage utan gräs, trots att hon gav dem hö 4 ggr om dagen så måste hon nu enligt inspektörens sätta hästarna i gräshage.. :eek:

rätt?

nej inspektörerna SKA ha kunskap om hästar och hästhållning inan dom skickas ut på sådana uppdrag, och håller grådsägaren inte med inspektören och lämnar in överklagan bör en veterinär följa med för ett uppföljningsbesök..

ang mått tycker jag att det är väldigt bra att man håller sig till lagstadgade mått, det är juh rek minimått för hästens skull..

Håller med. Takhöjdsregel verkar vettigt, om en häst stegrar sig och slår i huvudet hårt i en takbjälke är det nog inte så roligt. Men de kanske borde göra undantag för äldre stall.

ang mått tycker jag att det är väldigt bra att man håller sig till lagstadgade mått, det är juh rek minimått för hästens skull..

Det roligaste är bara att det inte finns någon forskning övh som säger att hästarna mår bättre av dessa påhittade mått :crazy:

Tycker att det säger sig självt att en häst mår bättre av att kunna höja huvudet utan att slå i taket.
Och man får inte glömma att minimimåtten för takhöjden är satt för att man ska få tillräcklig luftvolym i stallet, vilket är nog så viktigt!

Öhm.. forskning vet jag inte om det finns, men kan man lite om hästar förstår man att det behövs höjd på taket, inte just bara för hästarnas skull utan för att det inte blir bra luft i stallet annars!

Det som gör mig mest upprörd är nog att man är tvungen att betala minst 1800 kr för ett besök...

Öhm.. forskning vet jag inte om det finns, men kan man lite om hästar förstår man att det behövs höjd på taket, inte just bara för hästarnas skull utan för att det inte blir bra luft i stallet annars!

Jo fast nu är det ju inte hela taket det handlar om utan en bjälke som sitter för lågt enligt djurskyddet.

Nu när Sverige byter regering så läggs vel djurskyddsmyndigheten ner, det är på tiden.

Det som inte framgår i artikeln är att den faktiska takhöjden är 2.30 m och vid bjälken är den 2.14 m, på den sitter en ca 1 m lång bjälke (2.04 m) som mäter ca 50 cm in i två av tre boxar och det är bjälken som inventeraren har slagit ner på för luftcirkulationens skull (inte för skaderisker enl. inspektören)

Vi har haft hästar i stallet i drygt 17 år och har aldrig haft några som helst problem med luftcirkulationen, har aldrig haft hästar som blivit sjuka eller skadade i vårat stall.
Våra hästar går ute från kl 7-22 (beroende på väderlek) under vinterhalvåret, på sommarhalvåret är dom ute dygnet runt.
Vi har ett gammalt men väl fungerande stall som är stort och luftigt (med plats för 5 hästar, men vi har 3 hästar där). Vi kan förstå att det finns regler, och det är bra att dom finns, men då vid nybyggnation av stall.
Hur lätt är det för alla dom som har gamla stall i Sverige, med några centimetrar för låg takhöjd men där hästarna mår bra, att kanske tvingas göra sig av med sina älskade hästar p g a att dom inte har råd att varken bygga om eller bygga nytt stall.

Låt t ex veterinärer och hovslagare som har hästkunskap sköta inventeringen istället:idea:

Ingmarie och Jennie, Golvsta Alunda

Välkomna till verkligheten för alla bönder.

Den så kallade djurskyddsinspektören här- strax utanför Göteborg visste inte ens vad ett elstängsel var, trodde att torv =gödsel, påstod att jag måste ha min superlydiga vallhund kopplad hemma och i stallet eftersom hon ansåg det som störande att jag inte gick omkring med honom i koppel. Baggen, och stallets mascot, som jag faktiskt kopplat (mindre lydig)- var det visst förbjudet...störande????

Liksom inom alla andra yrken finns det både kompetenta och mindre kompetenta djurskyddsinspektörer, jag tycker ej att man ska dra alla över en kam.

En djurskyddsinspektör ska ha genomgått en viss utbildning i djurskydd, men de senare åren har inte utbildningarna varit i samma takt som behovet, därför har en del mindre kompetenta personer som ofta är inriktade bara på miljön generellt fått dessa tjänster, och då blir det ofta fel. Nu har utbildningsplatserna för djurskyddutbildning ökat, så förhoppningsvis blir det bättre. Man ska dessutom gå fortbildningskurser kontinuerligt.

Sedan är det så att det de senaste åren kommit många nya lagar och regler för hästhållning, och fler är på väg. Det är inte inspektören som gör lagarna, men h*n har som arbetsuppgift att kontrollera att de efterlevs. Kommunernas arbete med djurskydd kontrolleras i sin tur en gång om året av Länsstyrelsen då kommunen redovisar årets arbete för dem.

Hur som helst ska man som djurskyddsinspektör se till helheten och inte på petitesser, man kan dock kräva att djurhållaren åtgärdar det man ej finner godtagbart. I TS verkar det lite konstigt tycker jag om det bara är en bit av en bjälke som inte uppfyller måttet och det inte finns något annat att anmärka på i stallet när hästarna går ute så mycket. Det man kan göra om man känner sig felbehandlad av just den inspektören är att överklaga och kräva en ny inspektion av en annan inspektör från en annan kommun, man får naturligtvis betala för det, men det blir nog billigare än att bygga om ifall man tror sig få rätt.

P S En veterinär nöjer sig nog inte med lönen som en djurskyddsinspektör får

Jag tycker det är märkligt att centimetrar är viktigare än HUR hästen har det. Ett stort problem är att ingen kan garantera att en häst har det bra bara för att takhöjden är korrekt och boxen tillräckligt stor!

Det är viktigt att våra hästar har det bra i Sverige - de är ju trots allt hänvisade till oss när det gäller hälsa och välmående. Dock är det ju ointressant för en häst hur fint stallet är om den ändå inte trivs i sin miljö eller får bra omvårdnad - vilket är svårt att kolla.

Utbildning bland inspektörer behövs så att de ser på hästarna i första hand och inte stallet. Det finns många sätt att lösa sin djurhållning på - inte bara djurskyddsmyndighetens sätt.

Idag har inspektörerna dessutom fullt upp med tillståndshandlingar och dessa inventeringar vilket gör att inget händer när det rapporteras om riktiga vanvårdsfall! det är väl i första hand de vanvårdade hästarna som ska tas om hand!

Jag tycker det är märkligt att centimetrar är viktigare än HUR hästen har det. Ett stort problem är att ingen kan garantera att en häst har det bra bara för att takhöjden är korrekt och boxen tillräckligt stor!

Det är viktigt att våra hästar har det bra i Sverige - de är ju trots allt hänvisade till oss när det gäller hälsa och välmående. Dock är det ju ointressant för en häst hur fint stallet är om den ändå inte trivs i sin miljö eller får bra omvårdnad - vilket är svårt att kolla.

Utbildning bland inspektörer behövs så att de ser på hästarna i första hand och inte stallet. Det finns många sätt att lösa sin djurhållning på - inte bara djurskyddsmyndighetens sätt.

Idag har inspektörerna dessutom fullt upp med tillståndshandlingar och dessa inventeringar vilket gör att inget händer när det rapporteras om riktiga vanvårdsfall! det är väl i första hand de vanvårdade hästarna som ska tas om hand!

Självklart kan man inte garantera att hästen har det bra bara för att den har stor box eller högt i tak. Men den har det förmodligen bättre än vad den hade haft med låg takhöjd eller en box där den knappt kan vända sig.

Det är svårt att se på en häst hur den mår. Visst, man kan se när den mår riktigt dåligt utan problem. Men hästar är toleranta och det ska mycket till innan de visar något. Djurskyddsreglerna är till för att "öka sannolikeheten" att hästarna mår bra, om du förstår vad jag menar ;) .

Och det där att inspektörerna har fullt upp med tillståndshandlingar - skitsnack! En djurskyddsinspektör är skyldig att åka ut om det kommer in en anmälan, och det går före allt annat. Om inspektören inte gör det begår h*n grovt tjänstefel!

Vet inte hur det ser ut i det aktuella stallet men om det är godkännd takhöjdförutom en bjälke som sitter för lågt så är det lite löjligt att inte få ha hästen där.
Sen tycker jag att många resonerar väldigt underligt då en stor häst som stegrar ordentligt blir bra mycket högre är 2.20 och alltså slår i huvudet i taket i alla fall.

Andra intressanta saker är de "byggsatsboxar" som har en balk över dörren som definitivt inte sitter på 2.20 men ändå är fullt godkännda :smirk:

Ingmarie och Jennie, har ni fått krav på att bygga om?

Jag undrar bara av ren nyfikenhet hur det fungerar?

Får man ett krav på papper där man får en viss tid på
sig, annars ska hästarna bort?

Skumt att inte se till helheten i stallmiljön!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) I Tierps kommun finns det 1 082 hästar. De bor hos 259 hästägare. Det visar den hästinventering som pågått under ett par års tid...
Svar
0
· Visningar
747
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Ylva Bodin på Spjutbo gård, Lövstabruk, är en hästägare med betydligt fler hästar än det genomsnitt på 4,2 som en inventering av...
Svar
0
· Visningar
776
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Efter tre år som djurskyddsinspektörer anställda av Tierps kommun flyttas Anneli Olarsbo och Johanna Jensen efter nyår till...
Svar
0
· Visningar
768
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UNT) Det är inte bara stora ädla varmblodstravare som kan springa fort. Även shetlandsponnyer kan trava och när ungdomarna från...
Svar
0
· Visningar
831
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama