invänjning o mängd krafft muskel?

A

asahes

Hej!
Jag tänkte testa krafft muskel som tillskottsfoder. Finns det någon som testat och kan ge lite råd?

Hur långsamt och hur mkt har ni gett som invänjning?

Och vilken mängd har ni sedan fortsatt med?

Kan den mängden ges vid ett tillfälle och då bara detta, alternativt blandat med lite havre?
Hästen är inackorderad och jag kan inte vara där när utfodring av t ex betfor ges.

Tycker ni det gav resultat?

Vill ge ett extra proteintillskott då nuvarande hösilage låg lite lågt på detta, och pållen kanske behöver lite mer. (Vet att man kan blanda annat själv men detta verkar enkelt för mig som inte har tiden el kunskap, plus att jag inte vill ge soja av miljö skäl)

Hoppas på goda råd... tack tack

Sv: invänjning o mängd krafft muskel?

Jag började ge Muskel för lite över en månad sen. Började med 1 näve typ, och ökade långsamt under en månad (som sagt:angel:), nu ger jag 0,25 kg och den mängden kommer jag hålla mig på nu och kolla hur hästarna svarar på det :)

Jag började ge Muskel för lite över en månad sen. Började med 1 näve typ, och ökade långsamt under en månad (som sagt:angel:), nu ger jag 0,25 kg och den mängden kommer jag hålla mig på nu och kolla hur hästarna svarar på det :)

Ungefär så fort gjorde jag också och min svarade jättefint på det så jag behövde inte öka mer än till tre nävar.

Jag ökade upp en halv deciliter om dagen, vilket funkade bra. :) Ger inga stora mängder utan gav 1,5 dl om dagen som mest.

Gav ni hela mängden vid samma tillfälle?

Jupp, vi ger bara kraftfoder en gång om dagen. Det är såpass lite ändå så det behövs inte delas upp :)

Nej, den mängden var uppdelad på tre mål, då vi fodrar kraftfoder tre gånger om dagen.

Jag ger också mina krafft muskel, och introducerade som övriga - med en näve om dagen.

Hur mycket man ska ge får man ju räkna fram med sitt grovfoder och eventuella andra fodersorter.

Mina får 3 resp. 5 dl om dagen till ett grovfoder med lågt proteinvärde. (31 g smrp/kg) Jag har hingst och dräktiga ston av en generellt svårfödd och "proteinkrävande" ras, dvs högre proteinbehov än "normalfallet". Mina får bara en gång om dagen och det funkar fint! De har fri tillgång på grovfoder och går på lösdrift.

Använder oxå Krafft Muskel.

Hur mycket beror på hur ditt hö ser ut, ring Krafft Direkt så hjälper de dig bara du har höanalysen.

Började inte riktigt lika försiktigt som övriga, 1/8 kraftskopa.

Jag har varit uppe i 0,7kg som max vid ett utfodringstillfälle/dag, vet inte om det riskerar att bli för mycket men det har jag svårt att tro? Ca 500kg häst. Då var den invand under ca en månad, gradvis upptrappat från ca en deciliter i början, inga problem! :) Det var under en ganska kort period iofs sen behövdes det inte lika mycket, det var i slutet av sommaren när det behövde stödfodras som mest.

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 767
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·
Foder & Strö Kanske lite dum rubrik, ger mer mat såklart:p Jag köpte en ny ponny för 2v sen, ett British Spotted Pony Miniatyrsto som är född...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix