Invänjning - gräs

Å

åsnan

Under hur lång period vänjer ni in hästarna på gräs innan betet? Och hur länge får dom äta åt gången?
 
Sv: Invänjning - gräs

jag höll på i tre veckor och började med en timme om dagen i en vecka, sen ökade jag på med en timme i taget i några dagar tills jag var uppe i tio timmar. då släppte jag dom dygnet runt och det funkade bra här.
 
Sv: Invänjning - gräs

vad har du för häst? fungerade det bra?

/åsnan som just insett att hästen släpps på bete om två och en halv vecka :eek: har ätit 20-30 min om dagen + några få grässtrån i hagen.
 
Sv: Invänjning - gräs

Till min islandshäst plockade jag gräs och fyllde en 5-liters hink som han fick i några dagar, sedan ökade jag givan successivt. Dagarna innan han åkte på bete fick han 3,5-4 kg gräs/dag. Han mår toppen, inga tecken på fång.

Jag drog samtidigt ner på hans kraftfoder, de sista dagarna fick han lusern, aspbarkspellets, salt, mineraler samt ca 1 kg morötter.

Det är vettigt att vänja dem vid gräset så inte häsarna får en proteinchock, vilket leder till fång.

Mvh Linda
 
Sv: Invänjning - gräs

Blev dryga månaden den här året. Tycker att minst 3 veckor är en vettig tid. Gör det bästa av dina två och en halv vecka. Du kan ju trösta dig med att gräset inte är lika näringsrikt nu som det första späda majgräset!

Vi brukar ta en halvtimma i några dagar, sen en timma i några, 2 timmar i några, 3 timmar osv. Är bra om de under den sista tiden av invänjningen får gå på hö. Vi brukar låta dom göra det sista tiden när de går på gräs på dan och på hö på natten (i en hage utan växtlighet eller i stall). Höt är bra som "buffert" för magen, så att det inte blir några rubbningar.
 
Sv: Invänjning - gräs

oj?

mina två pållar..en gammal nordis och en shire på 5 år..fick äta gräs i 15 minuter dag 1
25min dag2
35min dag3
1 tim dag 4 och i dag tänkte jag att de skulle få gå där i 2 timmar?! kanske jag är för snabb???...har aldrig haft så kraftigt bete som i år...fått låna en ny åker 3 år sen den var slagen sist...
de får hö hela tiden i vinterhagen hemma inna vi går dit...phu 40 miuters skrittväg till den jäkla hagen:o

förr så gick det bra för dem på det här viset...men nu är den en annan åker med stadigare bete...hmmm:confused: snälla svar på detta nån?!
 
Sv: Invänjning - gräs

Jag gav lite extra grönpellets i kraftfodret veckan innan betessläpp, släppte dem sedan direkt. Det är halvblod. Det var rejält med bete då i början på maj men de klarade det jättefint.
 
Sv: Invänjning - gräs

Brukar börja lite smått ca 2 veckor innan. Däremot är vårt största problem så här långt upp i norr, att vid den här tiden har vi inte har så där toppen bete än, så invänjningen brukar gå ganska naturligt. De betar lite av de få gröna strån som kommit upp, och när sen betet blir bättre så har de vant sig....
 
Sv: Invänjning - gräs

jag har ett halvblod och våran vinterhage i år har dom vänt upp och ner på:) så det finns inte ett gräs strå i den, därför var jag noga med att det fick ta sin tid.

kan tillägga att vallen var nysådd förra året och dom hade fri tillgång på hö i sin vinterhage när dom var där.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Invänjning - gräs

Jag vänjer in min häst under ca 3 veckor...
Från början bara korta stunder 10-15 min för att mot slutet vara uppe i 2-3 tim/dag innan hästen släpps på bete.
Min häst går i en hage där det inte växer så mycket som ett litet gräs stå och vi har en hage som det växer gräs i men det får hästarna bara gå i 1 tim/dag för att det ska räcka till alla.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: screen
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp