Introducera katt i familjen.

zanzan

Trådstartare
Vi har fått ärva en katt av en nära släkting som nyss avlidit. Egentligen stod i hans testamente att vi ska ta om hand om katten på bästa sätt. Vi vill verkligen göra ett ärligt försök att få den att funka med våra andra djur. Men hur gör man på bästa sätt?

I familjen finns redan en katt, som är ganska rädd för andra katter. Där finns oxå två hundar som avgudar den redan befintliga katten, men de kan oxå jaga henne när tillfälle ges. De är däremot inte alls förtjust i andra katter än henne.

Den nya katten har levt mesta dels som innekatt och har varit ute korta stunder - den har valt själv att snabbt gå in igen hos förra husse.

Nu får den nya katten bo i ett litet hus vi har på gården och vi är där såklart ofta och vi går ut och går med den i koppel flera gånger om dagen, vi är rädda att den än så länge ska gå till sitt gamla hem om vi släpper den lös.

Men hur ska vi bäst introducera den för de andra djuren och få den att flytta in vårat hus? Vi är ju rädda att katten som redan bor hos hos oss sedan tidigare ska flytta.

Inte helt lätt detta tycker vi och hoppas att nån har nått vettigt att komma med:)
 
Sv: Introducera katt i familjen.

När jag introducerar nya katter tar jag undan de andra först, låter nykomlingen gå runt och nosa och göra sig hemma, känna lukter och kanske ligga ib sig i en filt eller soffa eller så? Och så att den vet gömställen och hur nya reviret ser ut. Sedan byter jag plats på dem, så att den gamla kan nosa och känna att en ny har varit där. Först efter det släpper jag p dem. E kan ta en dag eller ett dygn, beroende på kissarna.
Hur ni gör med hund vet jag inte.
 
Sv: Introducera katt i familjen.

Jag skulle ta hjälp av Feliway-dosa i väggen, dels så nya katten känner sig mer tillfreds med sitt nya hem men också så den befintliga katten känner sig harmonisk trots att det kommit en ny katt.
Om hundarna redan är vana vid katter tror jag inte det är så svårt att introducera ny katt. Men jag skulle göra det inne till och börja med så ni kan säga till ordentligt om de vill jaga katten. Dessutom skulle jag hålla nya katten inomhus i ett par veckor så den verkligen boar in sig och vet var hemma är numera.
När den befintliga katten är ute skulle jag låta nya katten kolla av hemmet, då ser ni ju lite hur den befintliga reagerar på lukten av den nya också.
 
Sv: Introducera katt i familjen.

Jag skulle gjort såhär:

Man låter den nya komma och nosa in sig som sillysinta säger. Sen byter man plats så den gamla får nosa. Hur länge detta görs är säkert mycket olika. Men du bör se på katten att den liksom accepterat lukten och kopplar av kan jag tänka.

Sen när de träffas har jag fått tips av en van vet att man helt enkelt tar den "inkräktande" katten och vänder dess rumpa mot den "gamla" för att på så sätt få den gamla katten att känna att den nya inte är aggressiv utan lämnar sin rumpa fri för att sniffas på. Alltså ett kattbeteende som säger "hej, detta är jag" och den gamla katten bör då tagga ner och nyfiket lukta på den andra för att ta reda på vem det nu är.

Lycka till!

PS Går det inte bra så ha inte dåligt samvete! Trivs inte katten är det bättre att hitta ett nytt hem än att den bor hos er och inte trivs. Finns säkert andra hem där katten kan få det lika bra som hon den gamle ägaren! DS
 
Sv: Introducera katt i familjen.

Jag har stor erfarenhet av att introducera katter. Var beredd på att de inte blir bästisar med det samma, ge inte upp bara för att de fräser åt varann. Se till att inte ge den nya katten mer uppmärksamhet än den gammla.

Köp kompostgaller, som du binder ihop till en dörr. Placera gallerdörren i en dörröppning och låt katterna hälsa på varann genom gallret. Så kan du ha det ett tag, då kan de bekanta sig i lugn och ro utan att någon blir rädd eller trängd och måste försvara sig. När det är lugnt med galler plockar du bara bort det.

Gör samma sak med hunden, dvs ha den på den sidan av gallret där den gammla katten befinner sig. Hundar brukar göra skillnad på främmande katter och katter som tillhör familjen, så det brukar inte vara problematisk med flera katter.

Om alla katter är kastrerade blir det sällan bråk! Visst, lite fräsande kan det bli men inte mer än så. Har introducerat över 10 katter och det har alltid gått bra och alla har blivit goda vänner med tiden. Man får ha lite tålamod bara. :)
 
Sv: Introducera katt i familjen.

Vet inte hur man normalt gör men måga bra tips från de som vet har strömmat in.

Min tanke va att ha en blomspruta redo eller dylikt ifall de rycker ihop. Så man smärtfritt kan sära på dem.
Blomspruta kanske inte gör ett smack men det finns kanske bättre redskap. ?
 
Sv: Introducera katt i familjen.

Låt nya katten lära känna er först o sen se sig om i huset; med gamla katten o hundarna ute/instängda. Du ser när den kopplar av o gillar läget.

Ta sen nya katten i knät o låt den titta på gamla katten en bit ifrån några ggr. I och med att nya katten sitter hos dig, visar du att den hör hemma hos er. Klappa o prata. De behöver inte nosa på varann. Det löser de själva med tiden.

Likadant med hundarna. Katten hos dig, en hund i taget, be dem ta det försiktigt o titta på avstånd. Så småningom när det inte är så mkt fräs längre kan de få nosa lite. Låt nya katten bestämma tempot.

Tar kanske ett par dar allt som allt. Många små stunder. Ha nya katten inne åtminstone några veckor så den bor in sig innan den får gå ut.

:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har lovat att på prov ta emot en omplaceringskatt. Frågan är hur vi på bästa sätt introducerar honom till familjens befintliga djur...
Svar
16
· Visningar
1 687
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 786
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp