Sv: Intresset för AR - ökar - minskar - status quo?
Det har det alltid varit upplever jag. Svårt att få ihop folk till träningarna alltså. Särskilt i bemärkelsen att man måste kunna lita på att alla faktiskt kommer, och att det är folk som är intresserade av att fortsätta, inte bara testar en gång och sen ger upp eller låter det gå länge mellan träningarna, för då måste man dessutom ha många reserver att plocka ifrån.
Så det jag upplever är att det finns olika kretsar, där det kan vara mer eller mindre svår som ny att nästla sig in. För att de som klarar av att hålla träningar regelbundet oftast redan har en skara ryttare och någon/några reserv(er). Men där brukar det inte vara brist på folk.
Medans de som är mer liberala med att låta nya komma in och rida, är de som har lite sämre med marginalerna, och kanske svårare att få ihop nog med folk vissa gånger.
Men framförallt så tror jag det svåraste är att försöka skapa en ny "krets" dvs träningsgrupp. Först och främst ska man hitta många nog i området som är intresserade. Och eftersom många av dessa troligen kommer vara nybörjare så är det svårt att veta hur många som kommer fortsätta regelbundet.
Jag har t ex ett 20*60 ridhus jag enkelt och billigt kan hyra nästan när som helst bara man har några veckor/någon månads framförhållning. Ändå har jag försökt checka av intresse många gånger och det är inte en suck i världen att få ihop en grupp till att ta ut en större tränare.
Jag får inte ens ihop ETT till ekipage om jag vill ta ut en lite billigare tränare när man behöver hjälp ur en svacka t ex. För att intresset just där jag har hästen är inom andra områden, och de enstaka jag hittat som varit intresserade har inte haft råd, inte egen häst, har flyttat osv.
Jag tror att det växer nu, men i en långsammare stadig takt, och kanske lite färre enligt nyhetens behag än tidigare.