Intresset för AR - ökar - minskar - status quo?

Ponnytant

Trådstartare
Vad har ni för uppfattning om "trenden" för AR? Jag menar inte hur AR utvecklats över åren (även om det är en intressant fråga i sig) utan om intresset Ökar - Minskar - Status Quo?

Har ni märkt något av att det ibland kan vara svårt att få ihop folk till träningar (vilket är anledningen till min fråga)? Och vad kan det i så fall bero på? Ekonomi? Fler AR-tränare? Färre nykomlingar? Skiljer det mycket beroende på var i landet man befinner sig?

Sv: Intresset för AR - ökar - minskar - status quo?

Det har det alltid varit upplever jag. Svårt att få ihop folk till träningarna alltså. Särskilt i bemärkelsen att man måste kunna lita på att alla faktiskt kommer, och att det är folk som är intresserade av att fortsätta, inte bara testar en gång och sen ger upp eller låter det gå länge mellan träningarna, för då måste man dessutom ha många reserver att plocka ifrån.

Så det jag upplever är att det finns olika kretsar, där det kan vara mer eller mindre svår som ny att nästla sig in. För att de som klarar av att hålla träningar regelbundet oftast redan har en skara ryttare och någon/några reserv(er). Men där brukar det inte vara brist på folk.
Medans de som är mer liberala med att låta nya komma in och rida, är de som har lite sämre med marginalerna, och kanske svårare att få ihop nog med folk vissa gånger.
Men framförallt så tror jag det svåraste är att försöka skapa en ny "krets" dvs träningsgrupp. Först och främst ska man hitta många nog i området som är intresserade. Och eftersom många av dessa troligen kommer vara nybörjare så är det svårt att veta hur många som kommer fortsätta regelbundet.

Jag har t ex ett 20*60 ridhus jag enkelt och billigt kan hyra nästan när som helst bara man har några veckor/någon månads framförhållning. Ändå har jag försökt checka av intresse många gånger och det är inte en suck i världen att få ihop en grupp till att ta ut en större tränare.
Jag får inte ens ihop ETT till ekipage om jag vill ta ut en lite billigare tränare när man behöver hjälp ur en svacka t ex. För att intresset just där jag har hästen är inom andra områden, och de enstaka jag hittat som varit intresserade har inte haft råd, inte egen häst, har flyttat osv.

Jag tror att det växer nu, men i en långsammare stadig takt, och kanske lite färre enligt nyhetens behag än tidigare.

Som arrangör till kurser med en av riddarna kan jag meddela att vi i år kört fulla kurser varje månad från februari t o m augusti och trenden ser ut att fortsätta. Det är oftast omkring 10 deltagare till fots med på varje kurs.
Jag bor i nordvästra Skåne.

Totola: Ja - det tar förstås tid att bygga upp en "krets". Hos oss blev det ett vakuum när den "gamla" tränaren la ner verksamheten innan vi etablerat en ny. Några har fallit ifrån - och det är just antalet "färskingar" jag undrar över. Jag tyckte det var mer nyfikenhet för några år sedan - men jag vet inte om det stämmer.

Immer: Är det stammisar - eller kommer det till folk (som kommer mer än en gång alltså)?

Det är nog lättare att locka nya om de nya har möjlighet att bara vara med och titta, eller känner sig fria att hoppa av efter att ha testat en gång. Så jag skulle tro att det är lättare om man redan har en färdig träningsgrupp där det helt enkelt finns någon plats över varje gång.
Man kanske får annonsera rätt stort, ex på ridklubbar, om man vill hitta just de som fortfarande är sugna på att prova, och som är redo att ta steget.

När min dotters intresse vaknade sökte vi med ljus och lykta efter träningstillfällen. Det var helt omöjligt att komma in i några grupper eftersom det fanns långa listor med reserver. Nu verkar det vara hyfsat lätt att komma till. Men det kanske är lokalt?

Det är just en "färdig träningsgrupp" som håller på att etableras här och det utvecklas på ett bra sätt. Det är inte så att vi har några direkta "problem". Det skulle behövas ett par "ordinarie" till och ett par reserver, men det är en kanontränare vi har så de ekipage som kommer stannar. Nästa steg blir att få till TVÅ grupper så att vi också kan ha träning varje månad. Då blir det ännu lättare att behålla folk eftersom de kan byta pass med varandra vid förhinder.

Hoppas det går bra så ni får ihop två grupper! :) Låter ju lovande iaf att ni är igång såpass bra.

Det är blandat. Jag och en till har fasta platser, övriga växlar. Runt 20-talet ryttare totalt, skulle jag tro.

Vi startade upp en förening helt från noll förra året med första kursern juni 2009, sen har vi haft kurser en gång i månaden med upphehåll dec-feb samt juli i år. Vi har haft fullt på alla kurser och några reserver på de flesta.

Vi har varit väldigt aktiva med att marknadsföra AR genom att dela ut lappar i brevlådor, sätta upp i affärer/ridhus och prata oss varma för det i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Ett gäng har varit med sen starten och vi har nya som kommer och rider, det fylls på stadigt. Någa har bara varit med någon gång och sen inte återkommit men de flesta är aktiva genom att rida eller bara med som fotfolk på kurserna. Vi har varit noga med att alla som vill ska få möjlighet att prova på att rida så vi har inte fasta grupper utan man anmäler sig från gång till gång och ibland har vi som varit med längst överlåtit vår plats åt någon ny så att de ska ha en chans att prova på allt för att man inte ska känna att det är svårt att komma in/med. Vi vill inte inte bli en liten sluten sekt :)

Vi håller till i norra Östergötland och föreningen har på ett år kommit upp i över 30 medlemmar

Intressant att ni har alltså startat en förening. Är det någon form av sektion i en ridklubb - eller hur fungerar det?

Nej någon brist på intresse har jag inte märkt häromkring. Snarare tvärtom. Vi blir hela tiden fler. Vi brukar ha endagarskurser, men nu får vi ofta ha två dagar istället för en dag på kurserna för det finns inte plats för alla på en dag nu längre. Någon gång har en kurs blivit inställd pga för få ryttare, men det är nog ett par år sen och berodde på jobb, skadade hästar samt att det var vinter och inte alla vill köra släp då.
Jag har funderingar på att ev börja träna för ytterligare en tränare, men där är det lång kö. Det är så dyrt också så jag avvaktar och åker dit till fots så länge istället.

Intressant att ni har alltså startat en förening. Är det någon form av sektion i en ridklubb - eller hur fungerar det?

Det är en idéel föreningen med AR som huvudinriktning, ingen sektion till någon ridklubb... vi har ju inga tävlingsambitioner:crazy:

Vi var ett gäng som hade samma intressen och då startade vi en förening, en del administration runt om först, men nu när allt är uppstartat är det inte så mycket sånt, man är flera som delar på ansvar och risker när man anordnar kurser osv.

Har ordnat kurser med samma tränare i många år. Kurserna är alltid fulla och med en diger reservlista som växer varefter fotfolk är med och tittar på. Jag är noga med att ta handpenning rätt snabbt efter att man anmält sig. Vi har kurser tre till fyra gånger per år.

Jag vill att det ska öka, och det har ökat lite lite de senaste åren.
Bor högt upp i Norr, här är det ONT om tränare, vilket jag skulle tror är anledningen till att det råder brist på träningar. Det finns helt enkelt ingen som kan hålla i dem, och om det inte finns träningar kan inte nyfikna pröva på för att sedan "fastna" och fortsätta.
Det är ytterst FÅ som ens känner till att det finns möjlighet här uppe att rida akademiskt för tränare.

Vi har lyckats etablera en skara på ca: 20 personer med 10mils radie som har träningar tillsammans, större träningar ca: 3ggr/år och träningar för en beridarelev ca: 1gång/månaden.

Jag tror att intresset finns för flera personer att rida, men som sagt är det litet utbud på träningar + att de flesta inte ens känner till att möjligheten finns.

Många som får höra att man rider akademiskt blir väldigt förvånade och många blir även nyfikna, tyvärr är det dock få som dyker upp trots att man inbjuder dem att medverka som fotfolk.

Jag skulle gärna se att fler som är intresserade aktivt sökte efter likasinnande, ju större intresse, och ju fler som prövar på, desto större chans att kunna bilda ett större nätverk osv.

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 704
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar