intresse för pensionat för äldre hästar?

T

Thuja

Har ju stora marker (bor på mjölkgård) och driver ett mindre hästföretag som sysslar med körning mm. Har funderat ett tag på om det finns någon marknad för att ta emot pensionerade/ skadade hästar? Tanken är att de får den omvårdnad som krävs mot att ägaren betalar en månadsavgift. Jag vet att jag har kunskapen och utrymmet (både lösdrift och boxar) men finns det någon som är intresserad av att hyra in sin häst på ett sådant ställe?

Sv: intresse för pensionat för äldre hästar?

Har haft några såna inackorderingar ibland. Problemet är nog dock att många säger sig vara intresserade av att lämna sin häst till såna "pensionat", men när de inser att man vill ha pengar över till viss ersättning för arbetet, och inte bara till foderkostnaden, så är inte så intressant.
Så, ärligt, jag tror inte efterfrågan är så stor, faktiskt.

Jag håller nog med ovan..
Det låter härligt, men det blir säkert mycket krångel av det.
Kan du inte ha någon slags förmedling-tar emot hästar, kör in/till dem och hjälper ägare o sälja hästen eller nått ?

Jag letade efter ett konvalecentstall till min häst för ett tag sedan. Hästen skulle då också skrittas/promeneras varje dag. Jag hade varit beredd att betala samma pris som när man lämnar iväg på tillridning.
Däremot gamlingen skulle jag aldrig lämna iväg :rofl: 29 år och matte måste ha koll många gånger om dagen :banana:

Jag skulle mkt väl kunna tänka mig att lämna min gammelpålle till ett sådant ställe.
Mkt bättre att hästen får gå på en lösdrift än stå hos mig som inte skulle hinna med honom!

Självklart så skulle jag betala för det också, bara det inte blev hästens "driftskostnad" och sedan X antal tusen för skötseln. Det skulle då helt enkelt bli för dyrt.

Jag vet däremot folk som muttrat om att det skulle väl kunna finnas pensionat som kan ta hand om hästen när de reser bort på semester eller affärsresor.

Ja det har jag också hört talas om och det kunde ju också funka (likaväl som äldreboende) men vi bor ju på Norra Öland och det är ju inget man svänger förbi i första taget för att lämna sin häst en vecka eller två.

Min tanke om det här började när jag hade en fd travare som varit min träningskompis under flera år men tyvärr inte höll längre och behövde pensionera sig. Det är ju inte lätt att sälja en 17-18 åring fd travare utan att få en massa "konstiga" köpare (ofta väldigt unga utan pengar). Då kom jag på att jag gärna skulle vilja att hon hade det bra på en gård med massa andra hästar. Jag var nog beredd att betala foder +en summa för omvårdnaden.

Kanske inte lika mycket som för tillridning men säg foder + ca 500-800 kr/ mån eller nåt? LÅter det lite eller mycket? För min del innebär det ju extra ansvar, försäkring (fast hästägaren får ju ha sin egen hästförsäkr. kvar..) och mer jobb. Men då jag har stor lösdrift (och hästarna oftast är ute) är ju inte själva mockningen ett så stor jobb som om de bor i boxar...

hehee...nej vissa KAN man bara inte lämna bort! Min tanke var inte att det skulle ingå någon ridning (det blir ju genast en ökad risk med det) men man kan ju ha t ex skrittmaskin (men vi har stora stora hagar som ger massor med gratismotion....

Nu har jag en fyraåring så det är ju inte aktuellt för min egen del ;)
Men visst, hade jag haft en gammal pensionär som kanske skulle gå på skrittprommenader så skulle jag väll kunna se det som ett möjligt altnerativ. Men då skulle jag gärna vilja kolla till hästen med jämna mellanrum i alla fall för att veta att den mådde bra osv. Och dessutom skulle jag inte lämna bort hästen "hux flux" utan att veta någonting om stallet.. Jag skulle kunna tänka mig att lämna bort hästen för en kostnad motsvarande helinackordering i stall dvs. box med mockning, strömedel, foder, alla fodringar ingår osv. + pengar för att täcka hovslagare, lite extra vet. kostnader som avmaskning o dyl. Men däremot skulle jag inte vilja betala för rykt, promenadridning osv. för då skulle priserna skena iväg!

Men säg att jag skulle lägga ut ca 4000:- på min häst i månaden (helinackorderings stall där jag bor finns det just inga, men typ i Örebro kostar det väll runt 3-3500:- nåt sånt..) och då skulle jag inkluderat en halvskoning då så att säga.. alltså om själva helinackorderingen skulle gå på typ 3200:- och helsknoning runt om i fall ja hade haft en häst som skulle skos runt om och skoningen skulle kosta 800:- och min häst skulle skos var 8:e vecka, så skulle jag gått med på att lägga ut runt ca 3600:-/månaden för det totalt.

Men det är nog svårt att driva en sådan verksamhet skulle jag tro. Att få det och gå runt och framför allt att få ut någonting genom att bedriva en verksamhet, vilket ju kärvs för att man då skulle kunna ha en chans att ha lite pengar att leva på också.

Vad bra att du skrev lite siffror! Vi bor ju långt från städerna och jag har ingen aning om vad det kostar att ha sin häst inaccorderad i ett stall.

Givetvis får man ju göra en ordentlig kalkyl men än så länge är det ju bara på idéstadiet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?