Intressanta städer i Europa?

Septicemia

Trådstartare
Om lite drygt en månad bär det av på en resa med slutdestination franska rivieran, många glada människor i en bil. :D Vi har tänkt göra en del de-tours när vi ska hemåt och nu undrar jag vilka intressanta städer/sevärdheter det finns som inte är huvudstäder/typiska turistfällor i västra Europa?

Flera av oss har sett rätt mycket av kontinenten redan och det hade varit kul med lite nya platser. Än så länge är rutten inte utstakad men majoriteten vill inte öster om Tyskland och vi kommer lägga i snitt en dag per besökt plats.

Tips mottages tacksamt!

Ifall ni är intresserade av hästar och främst avel är ju hingsstationen i Celle (Tyskland) mycket rolig att besöka. Där står flera av legenderna och man får strosa omkring bäst man vill. :)

Ieper. Världens finaste lilla västflamländska stad med fantastisk historia, bra mat (balletjes i tomatsoppa), öl, choklad, underbar landsbygd...

Den där staden tror jag min sambo skulle uppskatta! Hur tar man sig enklast dit? Var bor man? Jag är en total resenovis men vill gärna överraska sambon med fabulösa förslag. :D

Åh. Vad glad jag blir :-)
Jag skulle flyga till Bryssel eller Charleroi (dit du hittar bäst pris) och hyra en billig bil. Det går tåg från Bryssel också, men Flandern ses bäst med bil tycker jag.
Bryssel är lite närmare men flyg till Charleroi ibland billigare. Allt i Belgien är generellt ganska "nära", det är inget stort land. Belgare skrattar sig sanslösa när de tex hör att svenska cyklister åker bil i sju timmar för att komma till en sketen cykeltävling. De kan inte för sitt liv förstå varför.
Vad gäller boende kan man antingen hyra ett litet hus (mysigt tycker jag), http://www.vakantiehuiscaterpillar.be/ eller hitta ett hotell. (700-800 kr för dubbelrum och uppåt.)

LAN_800132590112692_2-29-66142.jpg

Fantastiska Lakenhalle på torget i Ieper, museet "In Flanders Field" i bottenvåningen.

ieper-tyne%20cot%20stenen%202.jpg

Krigsmonumentet Tyne Cot.

MeninGateCeremony.jpg

"Last post" vid Menen Gate. Varje kväll kl 20.00.

images

In Flanders Fields, the poppies blow.

Haha, därför man ska scrolla upp hela vägen och kolla vem TS egentligen är. Ok, jag är på banan igen.

@Ramona Jag hoppas att vi kommer åka så att vi kan köra förbi hingststationen, dessvärre är jag den enda som är hästintresserad så det kommer inte prioriteras.

@Gabbi :bow: Det ser helt fantastiskt ut!

Möjligheterna är ju oändliga! Europa har inte direkt brist på intessanta städer och sevärdheter :)

Så för att veta vad jag ska tipsa om, hur mycket tid och pengar har ni? :D Och vad har ni för intressen? Är det bara städer/sevärdheter och snabbaste vägen därimellan som gäller? Eller är ni även intresserade av panoramavägar och vackra vyer? Hur mycket tid kan ni totalt tänka er att lägga på att köra från franska rivieran till Sverige?

Du ställer frågor som jag inte får några vettiga svar på av resten av gänget :D Jag har rest runt en del i Europa själv och problemet är just att det finns oändligt med platser att besöka.

Vi kommer inte ha en spikad resrutt hem innan vi vet hur länge vi kommer stanna i huset som vi får bo i, men tanken är att vara där ca 7-10 dagar och beroende på det i så fall lägga ca 6-9 dagar på att ta oss hemåt.
Budgeten för hemresan är även den avhängd på hur mycket utflykter vi kommer att göra under veckan spenderad i huset, men var och en kommer ha minst 10K med sig i början av resan. Det är helt enkelt jäkligt luddigt än så länge med andra ord.

Intressena är rätt spridda, men vi är åtminstone tre stycken som är historieintresserade, gillar naturupplevelser, urban exploring och chaufförerna vill gärna köra på vackra småvägar. Men sedan är det ett gäng som inte alls delar de här intressena, jag tror däremot att alla är ganska kulturintresserade på det stora hela, roliga museum och/eller städer/byar med lite speciell arkitektur skulle garanterat vara något alla hade uppskattat.
Mysiga pubar och gratis-upplevelser som dyker upp "på vägen" är det nog ingen som tycker illa om. :D

Vi vill helst inte lägga mer än en dag per ställe (kommer därför hoppa över Paris) men hittar vi någon plats vi vill se mer av så stannar vi lite längre.

Då ger jag lite spridda tips :)

Panoramaväg: Vill ni köra norrut genom alperna så kan jag rekomendera er att köra Simplonpasset (Schweiz). Då kommer man upp på 2005 m.ö.h med fantastiska vyer. Det är dock en stor väg, vill ni köra riktigt bergspass så kan ni efter Simplonpasset köra Grimselpasset. Då blir det mer på riktigt :)

Charmig stad: Colmar (Frankrike).

Större europeiska städer, som inte är huvudstäder: München (minst en dag varje sommar bör spenderas på en biergarten i München ;) ) och Frankfurt am Main (skön kontrast mellan gammalt och nytt).

Allt i ett - Orta san Giulio i Piemonte (Italien) Byn är pittoresk och ligger vackert, men det som är mest speciellt är Sacre Monte di Orta - "heliga berget", som är bebyggt med 20 kapell med hundratals skupturer i mänsklig storlek. Om det inte räcker så ligger Sacro Monte di Varello inte långt bort, samma sak men dubbelt så många kapell.

Speciellt museum: H.R Giger bar och museum i Gruyère (Schweiz). Byn är i sig är värd ett stopp.

Häftig naturupplevelse: Grotta di Bossea, magnifik grotta i Piemonte (Italien). Lite knepig att hitta till, men värt mödan att leta.

Och vill ni vara lite barnsliga så kan ni ta ett stopp på Europapark, Tyskland största nöjespark. :)

Var på rivieran ska ni bo?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka