Intressanta schabrakavtryck

Alexandra_W

Trådstartare
Sadelmakaren tog ju kål på myten att vita/torra avtryck på häst elelr schabrak inte behöver betyda något negativt. Jag är ju 'lärd' att det endera beror på för HÅRT tryck, eller på att sadeln inte ligger an. Enligts adelmakaren kunde det lika gärna betyda att sadeln ligger STILL, med lagom tryck etc. Så bara för man hade vita/torra avtryck vid sidan av manken behövde det inte betyda att sadeln är för trång. Lät väl logiskt men jag var ändå lite skeptisk..

Iaf, idag har jag studerat ett VÄLDIGT intressant schabrakavtryck. Ett 'spegelvänt' mot vad man är van att se i princip. Där sadeln legat var schbraket TORRT och RENT. Överallt. Resten av schabraket var det smutsmärken på och det var blött (svettigt). Sadeln har för övrigt legat PINSTILL hela tiden (jag tror jag drömmer???).

Så, jag tror han faktiskt hade en poäng där sadelmakaren, trots min skepsism. Fast nu kan man ju glömma ÄNNU en sak att försöka dra klara slutsatser av - schabrakavtryck med torra partier.. :devil:

Sv: Intressanta schabrakavtryck

Man ska nog inte ta vojlockavtrycken för allvarligt men har däremot HÄSTEN torra fläckar på en övrigt svettig rygg så är det inte bra och det ska man ha koll på.

Sweet skrev:
Man ska nog inte ta vojlockavtrycken för allvarligt men har däremot HÄSTEN torra fläckar på en övrigt svettig rygg så är det inte bra och det ska man ha koll på.

Samma sak gällde (enligts adelm) oavsett om hästen eller schabraket fick dem (och har schabraket dem har ju i princip hästen dem med).

Och idag, så HÄSTEN var torr där sadeln legat med, och svettig där den inte legat an.

Kalinka skrev:
Och hur ska man se om sadeln ligger illa då? Gnussad päls? :confused:

Låta någon som KAN kolla den? :cool: Nä, skämt åsido så är ju det en väldigt bra fråga, och det jags yftade på att där försvann ännu en av de parametrar iaf jag trodde man kunde lita på. fast gnussad päls lär ju fortfarande fungera prima tycker jag, och på alla de sadlar soms adelmakaren konstaterade 'glider' så fanns det pälsgnuss. En del såg ju jag med, men ett par som jag inte tyckte gled ansåg sadelmakaren gled och de 'dömdes ut' direkt. I MINA ögon såg det typ ut som fem hårstrån kommit i oordning (okej, lätt överdrift men du fattar)

Ligger sadeln mycket still och väldigt bra så tror jag säkert att man kan vara så lyckligt lottad att man kan få de avtryck du beskriver. :)

Är det dock bara punktvis torrt och resten blött och pälsen uppruggad så brukar det tyda på motsatsen. För att kunna tyda ett schabrakavtryck rätt så måste man inspektera sadeln när den sitter på hästen, och känna efter under ridturen hur den beter sig. Schabrakavtrycket bekräftar således bara ens egna misstankar, så att säga ;)

Liknande trådar

Utrustning Kort resume: 30/7 Provar ut sadel. Hästen och jag väljer en Hubertus, stoppningen byts tille xtramjuk och sadeln stoppas efter... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka