Intressant..

hahaa hittade den=)

ja du vet ju redan vad jag tyckte...att han har sina poänger...jdet finns hästar som jag tycker borde få vara ute mer i hagen, och då gärna större sådana...

Men at ha hästen i box ett par timmar om dygnet exempelvis från em till morgon är i minma ögon iget djurplågeri...vår häst är relativt domesticerad, de t o m föds ju in i boxar nuförtiden.
Mina hästar går ute nästan hela dagen. Önskar vi kunde ha lösdrift ibland.
 
För de hästar som går ute/på lösdrift finns det lagar som reglerar hur de ska ha det, vilket det naturligtvis också ska. Men innehästarna då? Är det något som det borde lagstiftas om så är det alla hästars rätt till utevistelse!
 
Självklart ska hästar ha rätt till utevistelse!
Men hur Länge? Hur bör hagen vara för att vara acceptabel?
Det är ju ganska individuellt hur långe och mycke hästen vill och bör vara ute... Hur tycker du en "lag" borde se ut?
 
Jättebra artikel, hoppas verkligen att det uppmärksammas och att folk som har sina hästar inne dygnet runt börjar fundera.
 
Jag tycker artikeln saknar substans, känns som ett hopplock av lösryckta påståenden som man inte har några konkreta belägg för.
Att jämföra häst i box med mink i bur är helt absurdt för mig då de flesta hästar idag har daglig utevistelse, samt att de kommer ut i samband med motion.

Tyvärr finns det hästar som nu inte har det bra men parallellen med minkar känns ändå långsökt.

Tror det är svårt att stifta en lag då hästar har väldigt olika förutsättningar beroende på vilket ändamål man har dem till. Vet inte riktigt hur man kan utforma den på ett bra sätt.
 
Iden om att släppa hästar lösa så att de håller betesmarkerna öppna gillade jag.
Tänk att ha några flockar vildhästar lösa som springer runt i sverige.
Lite orealistiskt dock.. :D
 
Det kommer alltid att finnas olika åsikter om hur hästar skall hanteras, bara att acceptera tyvärr. Jag har hästar som tränas för galopp, de går ute MINST 12 timmar per dag, för jag vill att de ska kunna leva så naturligt som möjligt, oavsett på vilken nivå de tävlar eller vilken disciplin de utför. En bekant till mig gör dock tvärtom, hennes tävlingshästar står för det mesta inne, de får komma ut OM vädret tillåter, alltså bara när solen skiner! Vilket i mina öron är helt sjukt, jag kan bara säga vad jag tycker, resten är upp till henne. Hon är rädd för skador. Jag ser hellre att de är ute och lever så naturligt som möjligt, jag tar faktiskt hellre en skada, en glad häst presterar bättre anser jag. De måste få leka och träffa andra, mina bär inte skydd eller dyligt ute. Dessutom har jag inga problem med olater eller överskottsenergi som gör hästen "dum i huvudet". Men det är så jag ser på det.
 
För mig är det självklart att hästarna ska få gå ut.
På ridskolan jag rider på/jobbar på går lektionshästarna ute mellan kl 8-13, och går sen lektion på kvällen. På sommaren (slutet på maj till mitten juni) går dom ute på nätterna också. Och sen i mitten av juni släpps dom på bete till i början av augusti.
Privathästarna på ridskolan går ute mellan 8-15.

Alla hästar borde få vara ute varje dag.
Deras ägare menar inget illa, men en häst är faktiskt en häst. Och låt den vara häst. :)
 
Oj, oj, oj. Jag blev så arg när jag läste artikeln igår kväll att jag knåpade ihop två nästan fullskrivna A4 och skickade till Tommy Hammarström :mad: :mad: :mad: Nu när jag har lugnat ned mig lite tycker jag väl inte att det är lika farligt, men…

Jag tror att Tommy Hammarström aldrig någonsin har hållit på med hästar, för om man gör det så vet man att hästhållning är mer komplext än så. Precis som pigleton skrev så tycker jag att det känns som ett hopplock av lösryckta påståenden.

Jag tycker själv att Per Michanek har många vettiga åsikter och lyssnar gärna på honom (och Dr. H. Strasser m. fl.). MEN, att skriva ned lite lösryckta meningar och sedan publicera dem som ”sanningar” i en tidning tycker jag är en väldigt dålig idé. Ickehästmänniskor har redan en väldigt sned syn på hästar och hästhållning. Vad ska dom tro efter den här artikeln?! :eek: :( :confused:

Likaväl som det inte är naturligt för hästen att gå med täcke på sig, ha skor eller stå i stall så är den heller inte gjord för att ridas på. Om vi nu vill rida och hästen accepterar det så måste vi sköta följderna också. Det finns en anledning till att det har byggts stall med boxar, sytts upp täcken och tillverkats hästskor! Det har i a f inte kommit till av en slump, för ingen vill lägga ut sådana pengar utan anledning. Så fastän jag tycker att lösdrift och barfotagång är väldigt bra så kan jag inte acceptera att man skriver att man ska släppa ut alla hästar, att det är den enda rätta lösningen. Så lätt är det inte, det skulle verkligen inte vara bra för hästarna!!! :mad:

/KB
"Ingenting är omöjligt för den som inte behöver göra det själv"
 
Tycker han är ute och cyklar en hel del, exempelvis så är hästar inga vidare betesdjur, de ratar för mycket växter för att kunna hålla landskapet öppet.
 
Otroligt bra artikel.
Mina hästar har sedan länge gått barfota på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Fram för en naturligare hästhållning!
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästhantering En anledning till att jag avskyr kollektivstall, den ojämna hanteringen av hästarna och olika syn på hur en välhanterad häst är. Alla...
2
Svar
33
· Visningar
2 548
Senast: Svartkatt
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp