Intressant veterinärrådgivning

Poisonous

Trådstartare
Var iväg med en häst på kliniken häromdagen.
Veterinären sa då att när hon ska sättas igång så skulle man skritta först i typ två veckor. Sedan istället för att lägga in trav så skulle man lägga in galopp. Trav sist.
Detta för att traven krävde mer av hästen i balansering och takt medan galoppen hade en mer naturlig bärighet och därmed var skonsammare.
Han menade på att vi travar våra hästar alldeles för mycket.

100% ridpass
20% är fram/avskrittning
25% är galopp
Resten är trav

Han tyckte ridpassen skulle byggas upp i form av
Framskrittning för hand
Uppsutten framskrittning på kort tygel raka och börja spår
Galopp tills hästen är varm och igång och sedan trav.

Åsikter och reflektioner? :) Tycker ämnet är intressant
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Jag har hört liknande tidigare och jag kan känna att det är vad som funkat bra vid igångsättningar efter uppehåll på min vita när vi var igång.

Men återigen finns det ingen fullständig bruksanvisning gällande igångsättning, hantering eller ridning som är A-Ö för alla hästar. Alla hästar är precis som vi människor individer och ska , hanteras, sättas igång, markarbetas och ridas utifrån sina förutsättningar.
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Jag tror att han har en poäng! Min häst har kommit loss i bogar/rygg och har förändrat sitt rörelsemönster helt. Skritten går bra, galoppen är bäst och traven är lite hejkon bekjon :D Det stödjer ju helt klart hans teori!

Edit: Tilläggas ska att Wille är en 23 år gammal, välutbildad och välbalanserad häst så "vingligheten" beror inte på något unghäst utan muskler :D
 
Senast ändrad:
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Jag har också fått höra liknande. Hästen använder ju naturligt sin trav väldigt lite. Antingen har man inte bråttom (skritt) eller så har man det (galopp).
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Inget konstigt alls, tycker jag. Låter helt normalt och "enligt boken". Vad är det du tycker låter annorlunda? Jag fattar inte riktigt. :o
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Jag tycker inte att något är konstigt.
Däremot har jag sett i hästvärlden som planerar en igångsättning att dom först skrittar några veckor och sedan lägger in trav och tillslut galopp.

Jag skrev att jag tyckte det var intressant
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Jag tycker det verkar vara det normala igångsättandet enligt de flesta veterinärer nuförtiden. Beroende på skadan givetvis.
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Jag är (lyckligtvis) inte i så mycket kontakt med veterinärer "nuförtiden" så de vet jag inte. Men den allmänna uppfattningen häromkring verkar vara upplägget jag skrev. Dvs. skritt - trav - galopp :)
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Jag hade veterinär-besök idag på grund av en inflammation i ryggen och hon ska bara skrittas och galopperas i 1-1 och en halv vecka för att ryggen ska röra sig så mycket som möjligt. I traven blir ryggen lätt stilla och "stum".
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Det finns nog lika många sätt som det finns hästägare...

Själv är jag ett stort fan av att skritta fram länge (förr när hästen stod på box och tränades hårdare alltså, nu står han på lösdrift och jag tycker inte fram och avskritt är lika viktigt längre, beroende på väder och vind och vad vi gör, men nu promenadrids han mest...) och sedan ta några varv i "fri galopp" i båda galopperna, sedan återgå till redigt skrittjobb, sedan trav- och galoppjobb blandat...

Min häst "lossnar" bättre då och traven blir ju ändå alltid bäst "på slutet efter galoppjobb". Det tycker jag är generellt hos de flesta hästar....


Men jag tänker inte säga till folk att det är det bästa sättet, man får nog följa sin egen känsla och titta på vad för häst man har :)
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Så har jag ridit igång långkonvalescenter med gott resultat:). Galoppen är en mer skonsam gångart men ska förstås självklart ridas i balans.
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

Lånar tråden lite, hoppas det är okej :)

Jag har hört länge att hästar med diverse förslitningsskador och/eller ryggproblem med fördel galopperas mer och travas mindre, och att man sätter igång dem genom skritt - galopp - trav. Min häst brukar jag ganska ofta rida fram i skritt och galopp också, med bra resultat.
Nu ska jag sätta igång en häst som haft fång, och jag funderar lite på hur jag bäst går till väga. Veterinären sa det (häromkring) vanliga skritt - trav - galopp, men den här tråden får mig att fundera. Hästen har betydligt bättre galopp än trav och bär sig bättre i galoppen. Vad tror ni, ska jag "gå emot" veterinärens råd och ta galoppen före traven, eller ska jag göra som h*n föreslog?
 
Sv: Intressant veterinärrådgivning

I stort tycker jag det låter bra och vettigt, bara ser till hur det passar hästen också.

Olika hästar har olika lätt för tempon och gångarter, och poängen är ju att hästen ska röra sig avspänt och balanserat.
Har man en ridtravare som knappt galopperar på ett vettigt sätt funkar det nog inte så bra, t.ex. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 649
Senast: MiniLi
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 887
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 285
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp