Intervallträning

Jamtland

Trådstartare
Jag har grundtränat mina små så det börjar bli dags för mer fart och flås nu tycker jag. Så jag tänkte börja köra intervaller med dem och har en fundering.

På grund av hur jag bor (på ett berg) så "måste" jag låta dem gå intervallerna i backe, så helst vill jag att de galopperar intervallerna, men frågan jag undrar över är om de blir snabba i traven bara av att gå gaoppintervaller eller om jag "måste" ha snabbjobb i trav också för att få upp farten på dem?

(Vill bara tillägga att när de går galoppintervallerna så är de lösa, jag ska alltså varken rida mina shettisar :eek: eller låta dem galoppera i vagn.:cool: )

Jenny

Sv: Intervallträning

Nu har jag inte en aning om svaret på din fråga, men HUR gör du när du får shettisarna att springa galloppintervaller LÖSA?!:D

Jag gissar på att man har dem på släp... så gör jag oxå.

Jamtland- Mina shettisar går mkt galopp (även i vagn och under ryttare) Men jag ger dem trav intervaller oxå.
Nu har jag inga bra shettisar så om det är rätt metod vet jag inte, men det är vad jag fått lära mig av de lite duktigare i ponnytravet..

Varmblod att rida på, lååång skogsvägsbacke, har shettisarna som handhästar nerför och lämnar sambon med havrehink längst upp i backen, släpper shettisarna längst ner och galopperar efter dem upp (utan att stressa shettisarna så klart), sambon tar fast dem och jag tar dem med nerför igen! :D Tre hästar intervalltränade på en gång!

Jenny

Haha, det var nog den mest originella backträningsmetod jag hört hittills:rofl:
Kanske man ska prova på unghästarna:p

Mvh Eem

Ja, men vad gör man liksom. ;)Jag vill inte ha dem galopperande i vagn och jag har ingen som kan rida dem. Och att ha dem som handhästar i de farterna tycker jag känns för osäkert och lite för mycket "släpande".

Testa på unghästarna du, skulle tro att de gillar det skarpt. Enda problemet är att varmblodet jag rider på blir så grymt het av att gå intervaller efter de studsande vita köttbullarna!:bump:

Jenny

Jamtland skrev:
Varmblod att rida på, lååång skogsvägsbacke, har shettisarna som handhästar nerför och lämnar sambon med havrehink längst upp i backen, släpper shettisarna längst ner och galopperar efter dem upp (utan att stressa shettisarna så klart), sambon tar fast dem och jag tar dem med nerför igen! :D Tre hästar intervalltränade på en gång!

Jenny
Åhnej så klockrent !:rofl:
Måste jag prova :D :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18