Intervallträning

L

Loka

Hur ofta hur länge, och HUR gör man när man träna intervaller med hästen?:confused:
Tänkte att det är bra träning för att komma igång med mitt 15- åriga halvblod inför tävlingarna i sommar.. Han rids nästan varje dag nu, i skog, dressyrlektioner och hoppträningar, men jag vill få igång han lite mer.. Är intervallträning något för oss?
GE MIG TIPS!! :idea:

Sv: Intervallträning

Har inte exakta tider i huvudet längre men som längst var ett galoppass för min fltponny på 6 min. Det var en runda med mkt backar och hon gick nog två kortare rundor oxå samma pass. 2 km skritt före och efter och 3 km dressyrtrav/galopp dit och sedan hem. Dvs vi hade en halv mil till våra gräsgalopprundor (med mkt backar).

Innan dessa pass så kondistionstränade vi såklart en hel del. Bla genom travpass som blev längre och längre på grusvägar. Intervallträning i klättringsfromat var dock vårat mest gillade ;) Antingen skritt upp ned några gånger i branta backar. Travade ofta en väg på typ 600 m enbart backe ngn/ngra gånger. Galopperade även samma backa och ngra andra backar ngra gånger som ett konditionspass.

Ridning i backar ger mkt mer än plan mark och sliter inte lika mkt så jag tycker det är att föredra i de flesta fall för att bygga muskler o flås. Så hitta lite backar!

Sv: Intervallträning

Intervallträning är väl något som i lagom mängd är nyttig för de flesta hästar, dock är det ingen höjdare på hetsporrar eftersom du brukar bli ännu hetare då.

HUR, ja det är ju en svårare fråga, generellt kan man väl säga att ju fortare dessto kortare sträcka, antalet intervaller beror ju på föregående faktorer samt i vilket "skick" din häst är.

Sök på travforumet och distansforumet för att få fler tips!!

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama