Intervallträning

Sv: Intervallträning

Intervallträning innebär att man varvar sitt träningspass med intervaller av någon träningstyp följt av nedtrappning/vila en stund. Så det beror alldeles på vad det är du vill ha ut av intervallträningen. Inom distansridning t.ex. kan syftet vara att man vill ha ut seg hållbarhet/uthållighet eller att kunna få ut maximalt av hjärta/lungor/muskler t.ex. vid en målspurt. Vid det första ser man till att utsätta skelett och muskler för påfrestning i lagom mängd för att bygga en starkare häst - alltså långsammare intervaller på det underlag man vill härda hästen. Med det senare innebär toppansträningning med pulsmätare för att få ut maximal kapacitet av hjärta och lungor.

Enklast om man bara vill ha ut lite bättre kondition av hästen är att lägga in trav- eller galoppintervaller i tidsrymder som man sedan ökar på antingen tiden för varje eller antalet. I galoppen är det oerhört viktigt att man ser till att man har bra underlag.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
503
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Marvin
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur