Internetstall

hanna_shetland

Trådstartare
Hittade av en slump flera bilder på ett av mina avelsston på en finsk hemsida, ett s k Internetstall. Har mailat ägaren av hemsidan och bett henne ta bort fotona på min häst men får inget svar.

Saken är den att en del av fotona är tagna av fotografer som jag köpt bilderna av (och fått tillåtelse att publicera på min privata hemsida) och jag kan anta att de inte är så glada att se sina foton i så oseriösa sammanhang. Dessutom är texten och hela arrangemanget runt min häst på denna sida "mindre smickrande" s a s.

Hur kan man få bort detta? Går det öht?
 
Sv: Internetstall

Ett sätt kan ju vara att kontakta fotograferna, dom vet garanterat hur man ska gå till väga.
 
Sv: Internetstall

Du kan också "spärra" dina bilder så som många olika nätbutiker gör. Då hindrar det andra från att kopiera och stjäla dina bilder.
 
Sv: Internetstall

anmäl. det är ju olagligt om det är copyright på dom!
 
Sv: Internetstall

Enligt copyright-lagen så får man inte röra en bild som är copyright-skyddad.

Fotografen har som jag förstått det sålt bilderna till dig, det betyder att du har upphovsrätten till dom och har rätt att göra vad du vill med dom, men det betyder inte att någon har rätt att använda sig av dina bilder om du inte gett tilllåtelse till det.

Att stjäla en copyright-skyddad bild (alla bilder är copyright-skyddade om inget annat utges, dvs entext där det står att folk får använda bilden) är straffbart och kan leda till upp mot två års fängelse och/eller höga böter för "tjuven".

Mvh Anna och Yrpa
 
Sv: Internetstall

Natali skrev:
Du kan också "spärra" dina bilder så som många olika nätbutiker gör. Då hindrar det andra från att kopiera och stjäla dina bilder.
Men se så enkelt var det inte, det är bara att ta en skärmdump och sen är bilden min. Då kan jag photoshoppa och ändra av hjärtans lust. Allt som visas på en skärm går att spara.
 
Sv: Internetstall

Jo det är sant - men frågan är om tjejerna/killarna som har internet stallet orkar att göra detta?

Annars så måste jag väl säga som alla andra - anmäl det om du inte får svar på dina email från dem som äger internet stallet.
 
Sv: Internetstall

Jag är i samma sits. En tjej på ett internetstall har tagit min förra häst och lagt i sitt "stall". Hon har bild och text som jag, min pappa och min syster tagit/skrivit.

Jag la till tjejen på msn och sa åt henne att ta bort det. Hon snodde då ännu mer text. Jag mailade ansvariga på siten som tog bort min häst och gav henne en varning samt informerade om copyright.

Hon har nu lagt upp det IGEN! Jag funderar faktiskt på att knalla till polisstationen i morgon och anmäla henne. Hon fattar inte uppenbarligen den "snälla" vägen. Jag tror inte att polisen gör så mycket, men det blir ändå en markering om vad man får göra och inte får.

/ Maris
 
Sv: Internetstall

Ett sålt foto innebär inte automatiskt sålt upphovsrätt utan det måste finnas skriftligt att upphovsrätten flyttas till köparen.
Med andra ord bara för du köper ett foto innebär det inte per automatik att du får göra vad du vill med den.
 
Sv: Internetstall

Ta kontakt med den som upprätthåller webbplatsen och informera att denna människa pysslar med olagligheter.
 
Sv: Internetstall

Har "högerklicka" skydd och det går inte att peka med muspekaren för att spara bilderna men det är ju trots det ganska lätt att kopiera och spara bilder på nätet.
 
Sv: Internetstall

I detta fall så får jag publicera bilderna på min hemsida.

Ska kolla om jag klurar ut hur jag gör, allt står ju på finska!
 
Sv: Internetstall

En effektiv metod är att ta betalt för publiceringen! Skicka räkning - eller be den som äger bilden (fotografen) att skicka räkning. Ekonomiska incitament är förvånansvärt starka.
 
Sv: Internetstall

Vilken sida är det??
Kanske kan hjälpa till då jag kan finska :)
 
Sv: Internetstall

Man kan inte få andressen till sidan?
Måte ju spanna runt så att min häåst inte ligger där någonstans :eek:
 
Sv: Internetstall

Har råkat ut för detsamma själv, men fick efter uppmaning bort dem.
Vidare har texter jag skrivit, använts som reklam för olika hingstar, runtom i Europa, kopierade rätt av från min sida. Kul att de anser en som trovärdig, men det hade ju varit kul om man hade fått credit för det...Bilder jag fått tillåtelse att använda, och har layoutat lite på, finns också på en del sidor. Då känner ju jag mig skyldig, eftersom JAG har fått lov att göra det, men inte för att sprida... :mad:

Vad gäller foton, så har jag liksom du, skyddat sidorna så den "vanlige" användaren inte kommer åt dem i en hast. Men det är ju bara att spara ned sidan, så ligger alla kort i en prydlig mapp! Det går ju aldrig komma ifrån. Och de som lånar hej vilt, har ju oftast mer kläm/jätteduktiga på datorer.
Det bästa vad gäller kort, är kanske att ha såpass dålig upplösning på dem, att de hellre väljer andra bilder, som har högre upplösning, och bättre att snickra vidare på.
mvh
 
Sv: Internetstall

Går ni igenom dessa sidor så noggrant eftersom ni hittar era hästar på bild?? Eller kan ni söka reda på era bilder på något sätt?
 
Sv: Internetstall

Precis så känner jag också! En del av bilderna har jag köpt, andra fått använda gratis på hemsidan. Samtidigt vill jag ju gärna visa bilderna dvs inte ha dem i dålig upplösning/med massa text rakt över bilden.

Adressen till den sidan min häst finns på:
http://us.geocities.com/elsi_rth/hilla.html

H*n har alltså inte tagit bort bilderna än, även 'dimmansstuteri' är drabbad, hennes hingst finns med där.
 
Sv: Internetstall

så här står det nu på sidan,,,,,

Kuvat © Hannas Shetlandsponnyer, kuvissa tamma Almnäs Gazette
Real horse is pictures named Almnäs Gazette
Kaikenlainen kopiointi kielletty / dont copy nothing this site!
Muu © Elsi
 
Sv: Internetstall

mysko skrev:
Går ni igenom dessa sidor så noggrant eftersom ni hittar era hästar på bild?? Eller kan ni söka reda på era bilder på något sätt?

Det undrar jag också över faktiskt?
Jag har sett att jag har haft 147 "downloads" från min fotosida.
Kan man utgå då ifrån att märren och det gulliga fölet ligger på något internet-stall då kanske?

Som sagt HUR hittar ni bilderna?
 

Liknande trådar

N
  • Låst
Hästmänniskan Upptäckte precis att någon har tagit bilder på min häst, ändrat två bokstäver i hans namn och presenterat honom som en häst i ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 236
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp