Internetforum istället för tränare?

Sv: Internetforum istället för tränare?

Jag håller helt med om att ingen måste rida för tränare.
MEN man kan inte förvänta sig någon utveckling utan hjälp av någon, och särskilt inte om man inte är särskilt duktig själv och enbart ber om tips på ett internetforum.

Lite komiskt att se vad du själv har svarat i en annan tråd. Detta är klippt direkt ur tråden:

"Strunta i dina vänners råd. Det finns ingen anledning till att stressa fram någon slags form.
Det bästa du kan göra om du vill kunna utvecklas tillsammans med din häst är att börja rida för en duktig tränare."

Jag tror inte att du alls har förstått vad jag menar.
I den tråden du citerar så ville tjejen lära sig mer, utvecklas.
Och vill man utvecklas så gör man det bäst med en tränare.
Men om man inte känner något behov av en direkt utveckling utan är skapligt nöjd på den nivån man är - då finns det inget som säger att man måste rida för tränare.

Det som är min huvudpoäng är att jag ställer mig mot det som tycks vara den allmänna normen då folk fasar över hästar som rids "fel" och tycker att det är så tragiskt att man inte tar hjälp av en tränare när man uppenbarligen rider alldeles skitdåligt.

Senast ändrad:

Halvt kl

Jag tycker personligen det är ledsamt att se många hästar som inte rids för tränare och ägs av mindre kunniga personer. De djuren hade kunnat må så otroligt mycket bättre fysiskt och psykiskt om de red bättre och i allmänhet vårdade dem bättre.
Jag stöter på många sådanna och har fått höra om de positiva förändringar de efter träning(-ar) upplevt i hästarnas humör och fysik(mindre spända och friare i rörelser tex).

Ska vi hålla häst och rida på dem tycker jag vi gör det på ett sätt som även är behagligt för hästen iom att ridningen är för vårt egna höga nöjes skull. Och iom att vi har en skrämmande låg medellivsålder på svenska ridhästar kan vi nog dra slutsatsen att vi kan göra det vi gör bättre. Genom att rida hästarna rätt kan man tjäna många, många år och ge de åren en bättre kvalitet. Man undviker förslitningsskador och håller hästarna mjuka i kropparna.
Att rida på ett sätt som inte sliter på hästarna är svårt. De flesta av oss behöver tränarhjälp för att komma dit.

Att man kan diskutera saker på nätet tycker jag är väldigt bra. Men det kan aldrig ersätta en tränare. Har man mycket kunskap kan man själv sålla ut vad som är vettigt av det som sägs på forum tex. Men är man själv inte så kunnig kan man få väldigt dumma tips iom att man då inte kan avgöra folks kompetens. Även om det tyvärr finns dåliga tränare så har de iaf någon form av utbildning och besitter mer kunskap än en del på nätet som utger sig för att veta allt.
En tränare är alltså säkraste valet om man själv inte besitter en massa kunskap.

Det kan dock vara bra komplement till en tränare. Och ibland kanske man kan diskutera sånt man läst här och undrar över med sin tränare.

Att det är dyrt att anlita tränare kan vara sant. Men det är inte just att snåla på sånt som håller hästen vid god hälsa. Om det så är veterinärvård eller sätt att skaffa sig kunskap om hur man ska träna den rätt för att den inte ska ta skada av vårt nöje, att rida.
Är man kunnig kan man rida hästen själv under vissa stadier eller perioder även en längre tid utan att den tar skada. Men man bör ha en viss grundkompetens om hur man arbetar hästen i en balanserad och mjuk form.

Det som är min huvudpoäng är att jag ställer mig mot det som tycks vara den allmänna normen då folk fasar över hästar som rids "fel" och tycker att det är så tragiskt att man inte tar hjälp av en tränare när man uppenbarligen rider alldeles skitdåligt.

Jag förstår vad du menar och håller helt med dig. Kan nästan ibland tycka att det blivit lite "tränar hysteri" och krav på att alla som håller på med hästar ska vara duktiga. Det är nästan som att man inte tillåts att vara dålig.

Ett väldigt bra exempel på detta är en kommentar som jag fick för cirka en månad sen av en person som tydligen var väldigt trött och irriterad övar att se en häst (som jag nu tagit mig ann att utbilda) gå med huvudet i taket hela tiden. Hon var alltså sur över att hon i flera år hade behövt se denna häst gå med huvudet i taket och tyckte att det var på tiden att den lär sig att "gå på tygel". Hästen i fråga är en unghäst. Men man kan ju fundera över vad detta är att vara sur på egentligen.

Och sen kan det ju vara så att man inte har några mål med hästen man rider, måste man det? Personen som red hästen kanske inte visste hur man rider en häst i form, måste man veta det?

Detta är inte första kommentaren eller antydningen (allmänt) som man hört om att det är fel/skadligt att inte kunna rida en häst i rätt form. Men då kan man ju istället diskutera hurvida det är skadligt när man ser ryttare sitta och såga/tvinga hästen till en form som inte är behaglig för den. Vilket tydligen har blivit väldigt modernt inom dagens ridning.

För mig handlar det om att jag är så kinkig med vilken tränare jag vill ha, inte känner till vilka tränare som är bra var jag bor nu samt ekonomi. Men jag vill rida för tränare... desperat! Har dock varit med om så många tränare som visat sig inte funka och då har man lagt ner x antal kronor på att må dåligt över att lektionerna inte hjälper helt i onödan samtidigt som hästen blir stressad och tränaren frustrerad över att vi inte lyckas göra som de vill.

Halvt kl

Jag tycker personligen det är ledsamt att se många hästar som inte rids för tränare och ägs av mindre kunniga personer. De djuren hade kunnat må så otroligt mycket bättre fysiskt och psykiskt om de red bättre och i allmänhet vårdade dem bättre.
Jag stöter på många sådanna och har fått höra om de positiva förändringar de efter träning(-ar) upplevt i hästarnas humör och fysik(mindre spända och friare i rörelser tex).

Ska vi hålla häst och rida på dem tycker jag vi gör det på ett sätt som även är behagligt för hästen iom att ridningen är för vårt egna höga nöjes skull. Och iom att vi har en skrämmande låg medellivsålder på svenska ridhästar kan vi nog dra slutsatsen att vi kan göra det vi gör bättre. Genom att rida hästarna rätt kan man tjäna många, många år och ge de åren en bättre kvalitet. Man undviker förslitningsskador och håller hästarna mjuka i kropparna.
Att rida på ett sätt som inte sliter på hästarna är svårt. De flesta av oss behöver tränarhjälp för att komma dit.

Att man kan diskutera saker på nätet tycker jag är väldigt bra. Men det kan aldrig ersätta en tränare. Har man mycket kunskap kan man själv sålla ut vad som är vettigt av det som sägs på forum tex. Men är man själv inte så kunnig kan man få väldigt dumma tips iom att man då inte kan avgöra folks kompetens. Även om det tyvärr finns dåliga tränare så har de iaf någon form av utbildning och besitter mer kunskap än en del på nätet som utger sig för att veta allt.
En tränare är alltså säkraste valet om man själv inte besitter en massa kunskap.

Det kan dock vara bra komplement till en tränare. Och ibland kanske man kan diskutera sånt man läst här och undrar över med sin tränare.

Att det är dyrt att anlita tränare kan vara sant. Men det är inte just att snåla på sånt som håller hästen vid god hälsa. Om det så är veterinärvård eller sätt att skaffa sig kunskap om hur man ska träna den rätt för att den inte ska ta skada av vårt nöje, att rida.
Är man kunnig kan man rida hästen själv under vissa stadier eller perioder även en längre tid utan att den tar skada. Men man bör ha en viss grundkompetens om hur man arbetar hästen i en balanserad och mjuk form.

Tack, du lyckades beskriva det jag själv hade i åtanke när jag skapade tråden :bow:.

Och sen kan det ju vara så att man inte har några mål med hästen man rider, måste man det?

Nej, det måste man inte och jag tror inte heller att de personer som är i den situationen ber om hjälp på ett internetforum. Däremot så tror jag faktiskt att de flesta har någon form av mål med sin ridning. Att bara få komma ut i skogen en stund med sin häst för att det är avkopplande kan vara ett mål för nån och att tävla med bra resultat kan vara ett mål för nån annan.

Ber man däremot om hjälp så är det förmodligen för att man har som mål att lösa ett problem....men man kanske inte vänder sig till rätt ställe.

Jag har reagerat på att det även finns den kategori hästägare som tränar sina hästar efter konstens alla regler, men sedan t ex fodrar dem med på tok för lite grovfoder för att hästen ska se ut som en elittränad häst om buken. De ser hästen som ett redskap. Det är minst lika illa det enligt mig.

Jag tycker faktiskt att ett sånt resonemang är lite överdrivet.
tror du på allvar att hästen mår dåligt för att den inte rids efter konstens alla regler?
Jag tror att det är viktiga är att hästen får röra på sig. Sen hur den rids är nog mindre viktigt - i hästens värld.

Ang att vi sliter på hästarna och tar bort dem tidigt. Ja men ingen häst lider av att tas bort. Är den död så är den.
Så länge man som hästägare tar sitt ansvar och ser till att hästen får vård när den är skadad och att man tar beslutet om avlivning i tid så kan det knappast spela roll.

Jag tycker faktiskt att ett sånt resonemang är lite överdrivet.
tror du på allvar att hästen mår dåligt för att den inte rids efter konstens alla regler?
Jag tror att det är viktiga är att hästen får röra på sig. Sen hur den rids är nog mindre viktigt - i hästens värld.

Ang att vi sliter på hästarna och tar bort dem tidigt. Ja men ingen häst lider av att tas bort. Är den död så är den.
Så länge man som hästägare tar sitt ansvar och ser till att hästen får vård när den är skadad och att man tar beslutet om avlivning i tid så kan det knappast spela roll.

:eek: Jag häpnar över ditt cyniska synsätt. Är det så man ska behandla en häst dvs förbruka den och sen slänga den när den har gått sönder?
Om man som ägare tar sitt ansvar så kanske man kan bespara hästen onödiga skador. Det måste väl ändå vara bättre att förebygga än att behandla?

Vart någonstans läser du att man ska förbruka hästen och sedan slänga den när den går sönder? :cool:

Förtydligande:
Det är inte synd om en häst för att man får avliva den. Det som är viktigt är att hästens liv har varit bra.
Om hästen får 3 underbara år eller 20 underbara år tror inte jag att den bryr sig om. Hästar kan dels inte tänka på det sättet "jag vill leva ett långt liv". Och sedan när hästen väl är död så kommer den inte kunna vara ledsen över att den fick dö så tidigt. Är den död, så är den död.

Jag har aldrig skrivit att jag tycker att man ska "förbuka" hästarna. Man ska ta väl hand om sin häst och ge den ett värdigt liv.

Men jag tror att ett hästliv kan vara lika värdigt med en GP-ryttare som med en mindre rutinerad ryttare.
Och i min värld så spelar det för hästen ingen roll om man rider för tränare eller inte. Jag tror inte att hästen bryr sig om han går på tygel eller inte. Jag tror heller inte att hästen bryr sig om hur mycket vikt den lägger på frambenen. Eller hur svåra rörelser den behärskar.

Det som är viktigt för hästen (enligt vad jag tror) är att den får gå ute i hagen varje dag. Att den har hästkompisar som den tycker om. Att den får mat och slipper gå hungrig.
När det gäller ridningen så tycker hästen förmodligen att det är jätteroligt när den får motioneras oavsett om man tränar piaff eller om man skenar i skogen.

Sen undrar jag bara om det finns någon slags forskning som visar att hästar som rids för tränare håller bättre än de som inte rids för tränare?
Har aldrig hört talas om något sådant nämligen.

Senast ändrad:

Sen undrar jag bara om det finns någon slags forskning som visar att hästar som rids för tränare håller bättre än de som inte rids för tränare?
Har aldrig hört talas om något sådant nämligen.

Det handlar inte direkt om det särskilda fenomenet "att rida för tränare". Det handlar mer om att utvecklas som ryttare och ekipage tillsammans med sin häst. Om man nu inte ens kan arbeta en häst i en korrekt form och via tränare får hjälp med det. Då får man i klarhet en häst som håller längre - med hjälp av sin tränare.

Sen så är det självklart inte alla fall där en häst måste hålla bättre för att du rider för tränare än inte gör det. Men visst kan tränaren hjälpa dig på vägen mot hållbarare ridning.

Nu var det ju just vikten av att rida för tränare som denna tråden handlade om.
Jag vet ju mycket väl att hästar håller bättre om de rids i balans.

Men min poäng, som jag inte tycks få fram tydligt nog, är att även om man inte rider för tränare. Även om man inte rider sin häst helt korrekt (och helt ärligt, hur många gör det?) så kan hästen må minst lika bra för det.
Jag tror inte att hästen mår dåligt över att ridas på ett visst sätt.
Det är andra saker som är viktigt.

Hästen som rids av nybörjare men som hela tiden får varierad träning som den tycker är roligt njuter kanske mer av livet än den hästen vars ryttare tränar som sjutton varje dag för att lära sig rida hästen korrekt. Eller så är det tvärt om. Men det är knappast kvaliteten på själva ridningen som avgör om hästen trivs med sitt liv.

Det är en sådan jäkla hysteri kring träning nu för tiden. Och visst, om man tycker att det är kul att träna så får man väldigt gärna göra det.
Men jag tycker inte att det är okej att förutsätta att alla vill träna.
Och att säga att alla måste träna är ju helt galet.

Jag skulle gärna vilja ha någon sorts källa på att hästen skulle må bättre för att den får utvecklas tillsammans med sin ryttare?

Förresten.. Jag vet många hästar som rids av orutinerade ryttare men som har levt långa liv för det. I princip aldrig för tränare. Inte på tygeln. Inte alltid i full balans. Men det verkar inte ha spelat så stor roll..

Senast ändrad:

Det var det här delen som jag tolkade som väldigt cynisk och jag har svårt att förstå det tankesättet. Kanske menade du inte riktigt på det viset och om jag har feltolkat det så ber jag om ursäkt.

Det kan lika väl vara jag som inte kan skriva ordentligt. Inget att be om ursäkt för :)

Ska kanske också tillägga att jag har samma synsätt ang människor.
Alltså, när man är död så är man död. punkt.
Jag tror inte att det finns någonting efteråt, det är bara slut.
Och för mig är det en fridfull och härlig tanke.
Själva döden kan därför aldrig bli ett lidande.
Det är ju hur ens liv är när man är levande som spelar roll :)

line_n;12888734Sen undrar jag bara om det finns någon slags forskning som visar att hästar som rids för tränare håller bättre än de som inte rids för tränare?[/QUOTE skrev:
Det gör det förmodligen inte. Det var heller inte av den anledningen som jag skapade tråden. Min undran var helt enkelt huruvida ett internetforum kan ersätta träningshjälp för en ryttare som har problem/är okunnig och som har en önskan om att lära sig något. Om detta är att rida hästen i form eller hur man gör en sluta är helt betydelselöst.

Verkar som att de flesta hittills tycker att internetforum kan vara ett bra komplement men att det inte helt kan ersätta reell träningshjälp....OCH...ju mer orutinerad man är desto viktigare är träningshjälpen.

Det kan lika väl vara jag som inte kan skriva ordentligt. Inget att be om ursäkt för :)

Ska kanske också tillägga att jag har samma synsätt ang människor.
Alltså, när man är död så är man död. punkt.
Jag tror inte att det finns någonting efteråt, det är bara slut.
Och för mig är det en fridfull och härlig tanke.
Själva döden kan därför aldrig bli ett lidande.
Det är ju hur ens liv är när man är levande som spelar roll :)

Här har vi helt klart samma synsätt ;).

HeJ!

Jag rider för tränare varannan vecka, däremellan läser jag mycket om ridning, bla här på buke. Jag vill helt enkelt lära mej så mycket som möjligt, och få olika syn på samma sak (typ iaf). Sen väljer jag lite vilka jag "tror på", vissa ger ju råd som gör en mörkrädd.

Förra hästen red jag mycket utan tränare, men vi hade inga "uppenbara" problem och jag hittade heller ingen tränare jag kände att jag litade på (den jag har nu hade jag enorm tur att få träna för- hon är egentligen fullbokad (eller var)).

/ Lavinia.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: Tuvstarr
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 948
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama