Internet på billigast möjliga vis?

M

Majjijann

Jag ska snart flytta till en villa på landet och jag behöver internet, inte mycket utan mest för att sköta det ekonomiska, betala räkningar o sånt. Kanske ett par timmar i veckan, inte mer.

I huset finns telefonjack, de som bodde där innan har nog aldig haft internet. Vi behöver egentligen inte fast telefon, men går det att ha internet utan att ha fast telefon?

Jag har en dator av något äldre modell :angel: men gott och väl fungerande. Jag kanske bör tillägga att jag itne är så haj på det tekniska, så ingen grekiska tack...

Var ska jag börja leta?
Hur hittar jag bästa alternativet?
Nåt att tänka på?

Behöver hjälp :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

åk till närmsta bibliotek, det blir nog billigast :angel:
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

:p
Jag har faktiskt tänkt tanken :o men jag tror itne jag har lust att sitta o betala räkningar o sånt på biblioteket.. Lite bekvämlighet kan jag behöva :cool:
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

Kör över vanligt modem och med minuttaxa från telia. Det har jag gjort, kostar lika mycket som det gör att ringa med vanliga fasta telefonen = 22 öre/min på vardagar och 11 öre/min på kvällar och helger. Ingen fast avgift (åtminstone inte då jag hade det för något år sedan.) Kräver förstås att du har fast telefon.
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

Telia. Ska kolla upp det.
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

annars kan du ju kolla om det går att få bredband/adsl dit ut :) dom billigaste kostar inte många kronor månaden numera... och då har du ju en fast kostnad och kan surfa mer ifall du skulle behöva utan att det blir dyrare...
fast själv är jag ju internetnörd så jag kanske är lite partisk i frågan ;)
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

Den tanken har jag inte ens tänkt.. det är 3 km till tätorten. Vet iofs itne hur sånt funkar men det känns som det borde bli en ganska saftig räkning bara för att få ut kablarna...?!

Tips om var man kan kolla upp det??
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

3 km borde gå att få med .5Mb/adsl
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

Fick ett tips i helgen, om adsl via telefonjacket. Inga extra kablar och man ska tydligen inte ens behöva ha fast telefon för det.

Kanske precis det som några av er redan tipsat om...

Vad tror ni om det? Bästa operatören? Billigast? Mest tillförlitligt? Enklast?
Andra, bättre, alternativ?

Tar gärna emot fler tips.
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

Som sagt kolla in de länkar jag har gett dig så kan du se vilket bolag du kan använda.
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

:bow: :o

Tack. Hade inte hunnit kika där än..
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

Bor ute i vildmarken, med adsl, flera mil till närmaste stor stad :p
Det går visst att ha adsl/bredband/internet ute på landsbyggden..

Annars modem med spray uppkoppling minskar kostnaderna markant
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

ISDN. alternativt ISDN dubbellinje. det vill säga om du inte kan få adsl, vilket jag nog fan hoppas att du kan få. men annars isdn. dyrt, javisst. men du betalar bara för det när du använder det.
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

eh? ok, jag sa ju att vi får ta det på svenska och inte nån grekiska...

ISDN, vad är det? Skillnad mot adsl? Pris? Operatör?
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

Vilken operatör är bäst att satsa på då? Tips?
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

Har du testat först att det går att köra ADSL?
Det är ingen ide att säga någon operatör fören man vet om du kan ha det eller ej.

Sedan är det inte ens säker att den stationen du har klarar av ISDN för den delen heller.
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

Jag har skickat ett mail till Bredbandsbolaget o frågat om ADSL kan funka hos mig men jag har inte fått svar än.
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

De du testat enklaste är att gå in på de sidorna jag har gett dig och du skriver in i formuläret så testar den.
 
Sv: Internet på billigast möjliga vis?

Jag har testat. Jag kanske är lite trög. Men så här står det på pricerunner
"Det är inte säkert att du kan få alla dessa tjänster till din bostad. Bredbandstips, lexikon och annat tänkvärt innan du väljer leverantör "

Därför tyckte jag det bästa var att fråga operatören, om någon vet säkert borde det vara de.

Spray gratis bredbandsabonnemang låter inte så dumt. Upp till 0,5 Mbit/s, är det bra? 1,49 kr/MB är det mycket? Men maxavgift på 269 kr/mån tycker jag låter bra. Bara ordet maxavgift låter bra iofs :cool:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 973
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp