Inte vaccinerad?

yodadog

Trådstartare
(Vet inte om tråden ligger rätt, flytta annars)

Fick hem min nya foderhäst igår och kollade lite i passet.
Hm inga vaccinationer är inskrivna?:eek:
Visserligen är det en travare som jag ska skola om och att vaccinera travare är ju tydligen inte obligatoriskt men ändå, inget jag har haft en tanke på?

Men så om det inte står några vaccinationer inskrivna så är inte hästen vaccinerad?

Hur fortsätter jag nu då? Vad kostar egentligen grundvaccinering mot hästinfluensa och stelkramp?:confused:
Ingen kostnad jag hade räknat med för tillfället liksom...

Sv: Inte vaccinerad?

Det kan finnas ett separat vaccinationsintyg också!
Kolla med ägaren till hästen.

min travare var inte heller vaccinerad enligt passet. Ring till kliniken där den är inskriven så kan de slå på hästen och se om den är vacc.

Åh, det var ju en ide:) Tack!

Sedan om du bara har hästen på foder och du väl antagligen inte tänker tävla det första du gör, så räcker det ju med stelkramp och det har de flesta hästar. Prata med ägaren om detta.

Hälsning Maja

fast nmed tanke på hur A2 flyger omkring är det väl värt några extra kronor och vara säker

Vill nog gärna ha honom vaccinerad mot hästinfluensa också, ska ju ändå troligtvis köpa honom senare!

Tänk bara på att vill du vara säker att inte få A2 bör du vaccinera hästen upp mot 4ggr /år (har jag för mig)

Det var därför travet slutade med obligatorisk vaccinering, de var långt före "ridmänniskor" med vaccinering...

Ursäkta, men det där var nog det sämsta tips som någonsin getts. Klart hästen skall ha fullständig vaccinering, dvs stelkramp och hästinfluensa. Spelar ingen roll om man inte tänker åka iväg och tävla, du vet aldrig vad för hästar som kanske rider förbi ens gård som, utan ägarens vetskap, bär på t.ex A2, som sedan hostar och så är ditt stall smittat. DÅ är det banne mig inte kul att stå ovaccinerad.

Till trådskaparen: Kolla om det finns separat vaccinationsintyg, eller ring till den klinik hästen har varit hos (om den har varit hos nån). Och kolla med ägare förstås. Annars är det bara att vaccinera. Ett tips är att inte ta ut distriktsvet. till vaccinering, det blir dyrare än vad det måste bli.

Lycka till!

fast vaccinering är ju ingen garanti att hästen inte blir sjuk.. den blir bara MINDRE sjuk om den är vaccinerad

Ett tips är att inte ta ut distriktsvet. till vaccinering, det blir dyrare än vad det måste bli.

Lycka till!

KL
Hur mycket tycker ni att en vaccinering borde kosta? Och hur kan man göra för att få billigare vaccinering än hos distriktarn?

Senast ändrad av en moderator:

Nu är inte jag nån expert på veterinärer då jag aldrig i stort sett har behövt ta ut veterinär till nån tidigare häst, så vad är det för skillnad på distriktsveterinär och ja annan veterinär?:o

Hehe:laugh:

Men att i alla fall vara grundvaccinerad och sedan vaccinera en gång om året känns i alla fall bättre än ingen vaccination alls:crazy:

KL
Hur mycket tycker ni att en vaccinering borde kosta? Och hur kan man göra för att få billigare vaccinering än hos distriktarn?

Det billigaste är att åka till distriktvet-stationen eller klinik och de vacc där sedan åka hem igen. Har jag någon enstaka som behöver något så lastar jag och åker i på öppethus tiden. Visserligen är väl det öppna huset till för smådjuren men det är aldrig problem.

Jag brukar ta ut en av de privata veterinärerna när det är dax för vaccination. Vet inte om det är billigare eftersom jag tar vaccination och tandvård på samma gång...

Man kan aldrig vara säker, vaccin ger aldrig ett fullt skydd, men risken att hästen blir sjuk minskar, och blir den sjuk får den ofta mindre symtom.
I ridsporten gäller väl en gång per år för att få tävla, och på internationell nivå en gång var 6 månad? Rätta mig om det är fel, är inte så insatt längre. Men jag vet att det finns travtränare som vaccinerar 4 gånger per år. Travhästarna är ju otroligt utsatta som reser landet runt och utsätts för nya miljöer och hästar hela tiden.

Man kan aldrig vara säker, vaccin ger aldrig ett fullt skydd, men risken att hästen blir sjuk minskar, och blir den sjuk får den ofta mindre symtom.
I ridsporten gäller väl en gång per år för att få tävla, och på internationell nivå en gång var 6 månad? Rätta mig om det är fel, är inte så insatt längre.
Stämmer!
*tio*

Hästar bör grundvaccineras och sedan vaccineras varje år. Jag ringer min distriktare, dom tar ca: 900:- plus eventuell milersättning beroende på vad många ärendendom har i området.

Liknande trådar

Hästvård Jag tappade bort min ponnys vaccinationsintyg i samband med att passet skulle skickas in till hennes rasförening (vaccinationerna kunde...
2
Svar
27
· Visningar
5 809
Senast: gylle
·
E
Hästvård Har läst igenom några trådar vad gäller vaccinationer, men tyckte inte jag hittade svaren på mina frågor. Tänkte höra lite med er vad...
2
Svar
28
· Visningar
11 316
Senast: Sar
·
Western Jag fick en prova-på-western-ridning av tralala i julklapp och igår åkte vi en jäkla massa mil åt helt fel håll för vår utflykt...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: sthu
·
E
Hästvård Min häst har för 1-2dagar sedan fått en hård galla ovanför kotan på höger framben. Vad kan denna hårda galla betyda? :confused: Den...
Svar
4
· Visningar
1 969
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka