Inte spruta vid ledinflamation?

Scilla

Trådstartare
Var på återbesök på ATG med min ena häst. Förra gången konstaterade de knäledsinflamation bägge bak och det behövdes inte ens böjprov för hon var så pass halt. Vid återbesöket är hästen halt bägge fram!?! hovledsinflamtion konstanterades i bägge fram och hon blev sprutad i bägge lederna.

Men nu till min fråga som jag givetvis glömde fråga vet. Hästen blev bara behandlad bägge fram trots att hon fortfarande är synligt halt bak iofs är hon mkt bättre men inte helt bra som sagt. Varför behandlar man inte igen? finns det någon anledning?

Fick Metacam i 10 dagar och vila 14 dagar sedan skulle hon skrittas varje dag tredje veckan.

Sv: Inte spruta vid ledinflamation?

HJÄLP nu blir jag ännu mer nervös inför Werners återbesök på torsdag.... Han blev behandlad för ledinflammation VF-knä, HB-knä och VB-has för två veckor sedan. Tycker att det verkar som om han har svarat på behandlingen men det kan man ju inte veta....
Han var iof sig inte synligt halt utan det kom fram vid böjprov och det var ytterst lite bak, fram mer... Aja jag hoppas att han är bra för nu vill jag släppa dem på riktigt bete.

Tog dom inga plåtar på din häst för att se om det finns pålagringar?

Jodå hon är röntgad knäna och haserna bak och kotorna och hovlederna fram. Och det visade ingenting förutom en liten liten tagg på höger fram som ej var aktiv enl vet och hon trodden inte alls att den skulle ha förutsakat hältorna.

Ska tillägga att hästen har varit dräktig och bara stått i hagen i nästan 3 år. Har precis satts igång med skrittning i flera månader och hade börjat trava henne på rakt spår några minuter varje ridpass tills hältan uppkom.

Det kan vara så att framhältan kommit fram när bakknäna är bättre. En annan gissning är att veterinären inte ville ge så många kortisonsprutor samtidigt, det finns en fångrisk.

Ring kliniken och fråga behandlande veterinär!
Tycker också det låter konstigt.
Tror du har varit på den kliniken där jag själv har haft problem med behandling och diagnos.

En tidigare häst som jag hade sprutades för kotledsinflammation i ett framben. Vid återbesöket var det mycket bättre, nästan bra och vet. sa att det skulle bli bra av sig själv med mer vila men dom ville spruta för att det skulle gå lite fortare. Med den sista sprutan kom det in bakterier i ledkapseln som resulterade i en rejäl infektion. Vi fick ta bort henne pga den för dom lyckades inte behandla den. :(Jag är numera skeptisk mot alltför frejdigt sprutande här och där...

Sara

Jag missade deras telefon tid men jag ska ringa dem imorgon.

Var det i Kalmar du hade varit? du kan väl pm vilken vet du hade. Jag har varit skeptisk mot dem innan men fick höra att de hade en bra vet där som många rekomenderade så för att förskona hästen mot lång resväg 40 mil mot 14 mil så valde jag denna klinik.

Ska väl inte kasta yxan i sjön än för hon ser ju betydligt bättre ut och huvudsaken är ju att hon blir bra.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka