Inte roligt längre

H

heylan

Min hund har börjat sticka efter precis alla spår som finns. Hon far runt som ett jehu o är helt okontaktbar. Inkallning är i de fallen lika med "sätta-svansen-i-vädret-o-sticka-åt-andra-hållet"... Tidigare, om hon någon gång stack efter tex en hare, så var hon borta några sekunder o kom sedan tillbaka. Nu däremot försvinner hon lååångt bort - inte kul. Inte kul heller att hon så uppenbart struntar i "stanna" och "hit".

Hon är nog lite understimulerad just nu, vilket givetvis är en bov i dramat. Jag har precis flyttat o börjat nytt jobb, vilket gör att hon tyvärr måste vara mer ensam hemma. Har flyttat ut på landet för att kunna ha hästarna nära och för att hunden ska kunna vara med hela tiden o för att det ska bli "enklare" med aktiveringen. Men nu är det ändå inte ett dugg enkelt... Har blivit en ond cirkel.

Jag vet ju att hon behöver mer aktivering, vilket hon ska få. Men det känns ändå som att jag behöver hjälp med hur jag ska "få tillbaka kravkravet"...om ni fattar hur jag menar... Att hon faktiskt ska lyssna för att jag säger det, inte för att jag just nu råkar verka roligare än det hon håller på med... De gånger jag har blivit arg på henne, när hon tex smitit ut trots att jag uttryckligen sagt "stanna", har hon sett liten ut, som att "korrigeringen gått fram", men trots det kan hon göra samma sak nästa dag igen...

Hon brukar bli riktigt jobbig månaden innan löp, o nu har denna månad blivit till två månader o hon löper fortfarande inte.. Kan hormonerna kanske bidra till beteendet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inte roligt längre

Du är ju fullkomligt medveten om vad lagen föreskriver.
Du ska ha hunden i koppel. Så enkelt är det.
 
Sv: Inte roligt längre

Ja, jag är fullt medveten om vad lagen säger. Men syftet med tråden var att kanske få lite hjälp och tips om hur jag ska träna/göra för att återigen kunna ha henne lös som tidigare, utan att hon drar efter spår/djur.
 
Sv: Inte roligt längre

Som Pangare har påpekat är det koppeltvång från 1 mars fram till augusti. I övrigt skulle jag tro att din hund är en unghund som kommit in i den andra unghundsstadiet och då måste du ha hunden kopplad oavsett vad lagen säger. Det är mycket som händer i kroppen och hunden har hormonpåverkan. Min 2 åring har haft en period då hon inte lyssnade, men nu har hon lyssnat ett tag. Jag har nu som först börjat få henne att lyssna på mig efter 2 månaders frånvaro pga utbildning. Jag har varit hemma i 2 veckor och i 2 veckor har hon dragit i koppel och betett sig som en olydig byracka, men nu börjar hon gå till sig. Däremot så lyssnar hundarna ovillkorligt på husse, så på fria ytor som på sjön har vi hundarna lösa.
 
Sv: Inte roligt längre

tillägg:

Detta började nog för ett par månader sedan. Att mer aktivering hjälper vet jag (hon är rätt tydlig när det blivit för lite), men det känns lite som att jag "tappat kravfasen" (eller hur jag nu ska uttrycka mig)...
 
Sv: Inte roligt längre

Hon blir tre i maj, så helt vuxen är hon ju kanske inte än... Hon har mycket med sina hormoner, så jag misstänker att de spökar lite nu. Men jag vill ändå ha tillbaka lite av tryggheten i att kunna lita mer på att hon lyssnar, varje gång (inte bara när det passar henne). Det känns lite som att vi har fastnat i en lite ond cirkel som jag gärna tar mig ur. :crazy:

Min, normalt relativt lydiga, hund har förvandlats till ett lågt flygande jetplan på autopilot... :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inte roligt längre

Det var som jag förstod då. Det är en kortare period nu under sista mognadsfasen som hon kommer att vara mer olydig och då måste hon vara kopplad. Du kommer att kunna ha henne lös senare, men vissa perioder i den lydiga hundens liv kommer olydiga perioder. Släpp på kraven lite och använd spårlina om du vill att hon ska ha lite mer utrymme för att röra sig lite mer.
Läs på mer om din ras och kolla hur stor räckvidd den har då den går ut. Mina hundar går inte ut längre än 100m från mig, men jakttränade settrar har räckvidd på 200m. Däremot vet hunden alltid var hundföraren är.

När det gäller inkallning av en åter olydig hund gäller det att vara medveten om varför hunden blivit olydig igen.Speciellt om den hamnat i en mognadsfas. Om hunden inte kommer med en gång är det bättre att låta hunden komma in när den är klar istället för att skälla på den när den kommer. Jag vet att det är svårt att behålla lugnet, men det gäller att behålla hundens förtroende.
 
Sv: Inte roligt längre

Eftersom hunden drar efter viltspår och uppenbarligen inte är under kontroll och dessutom saknar lydnaden att den kommer direkt vid inkallning, så får du enligt lag inte ha hunden lös.

Det är bara att börja träna inkallning igen. Förslagsvis i lina eller inom stängslade ytor..

Något annat som du bör göra är kontaktövningar, så att hunden vill vara i kontakt med dig hellre än att skubba omkring på eget bevåg efter vilt.

Jag personligen anser dock att en treårig hund ska vara så pass mogen att den inte hänfaller till sådant okynnesbeteende om inkallningen är intränad och befäst!
 
Sv: Inte roligt längre

Jag vet att hon inte får vara lös om jag inte har full kontroll. Jag är därför mkt tacksam för tips och råd runt hur jag ska återfå kontrollen för att (under de tillåtna perioderna) utan problem kunna ha henne lös igen.

Vi kör i normala fall mkt kontaktövningar, o hon är kontaktsökande och oftast är det matte som gäller...förutom när harar o rådjur är intressantare... :crazy: Träna inkallning med lina fungerar tyvärr inte med henne, då hon då uppför sig som att hon är kopplad. Men jag har insett att jag måste gå tillbaka o träna grunderna igen för att få det att fungera.
 
Sv: Inte roligt längre

Vad är det för fel på den tråden när det gäller smitande hundar?
Det var där ett flertal olika tips på hur man kan göra. Jag tycker det är onödigt att köra om hela tugget redan efter ett par veckor.
 
Sv: Inte roligt längre

Haha! Sorry! :o Trodde du menade att jag missat nåt i tråden här o morrade över min hund..! :rofl:
 
Sv: Inte roligt längre

:D Ja det är lätt att missförstå varandra över nätet:rofl:

Jag reagerade också först som du och tänkte -oj! Men sen kom jag ihåg tråden om jävla icke viltrena hundskrälle
 
Sv: Inte roligt längre

*lånar min egen knapp*

Försöker mig på nån slags uppbening av problemet;
Hund understimulerad -> hittar på egna saker för att få utlopp för sin energi (läs; vilt. Men hon har även blivit kaxigare mot andra tikar.) = helt och hållet mitt fel (men jag kan ju ändå inte låta bli att bli arg när hon ignorerar mig...:o ) Men även om jag nu ger henne den aktivering hon behöver så känns det som att vi "tappat något" vad gäller "grundrespekten" och "kravfasen", o den vill jag ha igen. Förstår man mitt flummande? Hur får jag den igen? Vet ju att det egentligen inte finns någon genväg, utan att jag måste börja om från grunden, men det kanske ändå finns nåt smart tips som kan bidra till att göra situationen bättre?

(Nu låter det som att hon är ett olydigt litet monster, men det jag beskriver är ju de värsta tillfällena.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inte roligt längre

Hon är en blandras, så det är ibland lite konflikt i huvudet på henne gällande hur hon reagerar i olika situtationer.

Angående det du skriver om att behålla tålamodet; jag måste ju tyvärr erkänna att jag någon gång har blivit arg på henne då hon faktiskt kommit tillbaka (när jag inte "fått tag på henne i flykten"), vilket givetvis har bidragit negativt... Har nu de senaste dagarna verkligen koncentrerat mig på att berömma direkt när hon stannat när jag sagt till, trots att hon faktiskt sekunderna innan smitit ut ur stallet för att skälla på hästarna... Ska försöka ha med mig klickern ut så ofta jag kommer ihåg oxå, hon funkar bra med den. Men som sagt, det jag upplever som det största problemet är när hon ignorerar mig, och helt uppenbart medvetet trotsar mitt kommando.
 
Sv: Inte roligt längre

Eftersom det var min ena hund den andra tråden handlade om så kan jag ju svara på vad jag har tränat... Och det är 70 % stadga och 30 % lydnad. Senast igår kunde jag stoppa henne trots att hon for efter en kanin, så det har gett resultat.

Och, jag ökade dessutom aktiveringen.

Med stadga så menar jag att hon ska lyssna på mig även om det händer massa annat kul, det har jag tränat själv och i grupp och vi har även gjort situationer där vi har satt ett kaninskinn i ett kastspö och grejat med det.
Man får ha lite fantasi.

Öht så ökade jag också ALLA krav på henne, så hon slapp inte undan med nåt och det har gett resultat. *peppar peppar*

//E
 
Sv: Inte roligt längre

Det är just stadgan som brister, vilket är frustrerande. Känns som om jag borde hitta nån att träna med, så att man är två och kan arrangera lite situationer! Men som du skriver, jag ska försöka vara mer noga med allt, inklusive vardagssituationer. Men det mesta av det funkar, det är "när det verkligen gäller", som det brister... Får gå tillbaka o träna med 3 meters radie, öka till 6 osv. Men det är jobbigt när det inte funkar på stora avstånd, träningen till trots..!

Något som har förändrats hos henne är hur långt o länge hon sticker när hon sticker. Tidigare var det bara några sekunder, o gömde jag mig eller gick åt andra hållet kom hon efter som en raket. Nu är hon dock mer "självständig" o kommer inte alls lika fort om jag gömmer mig tex. (eller jo, vid "vanliga promenader" men inte när hon hittat nåt intressant doftspår...)

Ska läsa igenom din tråd ordentligt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 104
Senast: Rie
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp