inte nu igen! (tunna med låsbart lock)

Milosari

Trådstartare
igår hände det igen. när jag kom hem möttes jag av den här synen.
PICT0352.jpg

en skitglad labrador som är rund som en köttbulle. obs att bilden inte gör honom rättvisa, han ser mycket mer dräktig ut i verkligheten.

loke hade öppnat dörren till köket (som jag missat att låsa), bitit upp locket till fodertunnan och glufsat i sig en ansenlig mängd torrfoder. på golvet låg resterna av locket utspridda, så nu är det bye bye även för denna fodertunna.

men nu har jag fått nog! det måste ändå finnas tunnor med låsbara lock. jag vill helst ha en i metall, men även riktigt tjock plast kan tänkas duga. de måste dock hålla för en urstark hund med en extrem matdrift. här finns ju en del hästmänniskor, vet ni om det finns fodertunnor till hästar som går att låsa? eller kanske kistor i plast/metall? de ska helst vara något sånär lätta att rengöra också, och hyfsat lufttäta.

jag ska ev en runda till ullared i helgen och de har väl ett större sortiment av hästprylar? kan de ha vettiga tunnor där?

upprepar mantrat aldrigmerlabrador, aldrigmerlabrador, aldrigmerlabrador och hoppas på snabba svar...

Sv: inte nu igen! (tunna med låsbart lock)

Förlåt men:

:rofl:

Tunna med lås vet jag dock inget om .
Det blir ingen mat för Loke på ett tag va? :D

Jag slutar aldrig förvånas..Låst mattunna?? Är det inte lättare/bättre att lära hunden att låta bli maten?

När jag köper hundmat,så får säcken inte plats i skåpet första dagarna,då står den vid hennes skålar,sen ställs den in i skåpet!
Skulle aldrig acceptera att hon gick lös på säcken..Mat äter man i skålar,inte självservering direkt från säcken..

Men en vanlig plasttunna med pyslock då?

Jag har sådana från Royal Canin, de är rejäla och locket sitter som smäck man får bända upp det... fast labben kanske tar sig igenom det också? :)

Min hund är ganska matfrisk men skulle aldrig gå lös på tex en fodertunna. Säkert hade säcken (återförsluten) fått stå ifred här också.

Men har du haft en matfixerad hund någon gång? Skulle inte tro det när du inte verkar se problemets storhet. ;) (själv har jag levt i samma hus som en matgalen stövare så jag vet att det inte är så lätt att "lära")

du är hemskt välkommen hem till mig för att lära min hund att låta bli maten. jag menar det verkligen. du kan få betalt också.

det var just en RC-tunna med "pyslock" som jag hade hemma.

nej det blir ingen mat till loke förrän tidigast i morgon bitti :devil:. och full ranson, det får nog vänta tills nästa vecka.

Hejsan!!

Jag vet hur det är med djur som äter upp allt de kommer åt:D
Jo det finns tunnor med lås. Jag har själv det till mina 2 hästar för den ena är väldigt duktig på att öppna sin boxdörr:(
Finns väldigt många. bara checka runt på blocket, här och litta andra ställen.. Och jag håller tummarna på att du hittar en tunna med låst bar lock...

*delvis kl*

Men det går att lära! ;)

Vi hade en border/flat/newfounland blandning, han var helt HOPPLÖS på mat. Det enda som fanns i huvudet på honom var mat, han var konstant lite överviktig hela livet. Det var nästintill omöjligt att hålla honom borta från mat.

*Han välte soptunnor
*Öppnade köksluckor
*Åt mat från fågelborden
*Disikerade matkassar
*Rotade bland grannarnas sopor

osv.... Detta så fort han var lös/ensam. Men redan som valp fick han lära sig att inte röra hundmat säcken. De andra blev också bättre med träning. Han slutade tex att öppna köksluckorna så sopor och sådan fick vara ifred :D

Jag tycker du hade en väldigt nedvärderande ton där... Givetvis försöker vi väl alla få våra hundar att inte sno mat ur påse, men du har inte tänkt på hur otroligt självförstärkande det är för en hund som en gång väl har lyckats bryta sig in i en påse/låda? Har de lyckats en gång, är det ju nästan omöjligt att få dem att låta bli.

Så då är det väl otroligt mycket bättre att cillamuffins gör allt som går för att förhindra att det händer igen, istället för att bara säga "han ska minsann fatta att han inte får göra så igen" ?

cillamuffins: det finns väl tvättkorgar i rostfritt stål med snäpplock lite här och var? Tyvärr har jag ingen direkt butik i huvudet just nu :o. Men något sådant vore ju perfekt!

jag VET att det är hur vanligt som helst att folk säger "min hund är speciell". men i det här fallet tror jag verkligen att det är sant. han har en matdrift som verkligen är helt extrem, och ovanpå det en kamplust som gör att han inte ger sig trots stort motstånd, och en hårdhet som gör att han snabbt glömmer allt vad obehag heter. jag har otaliga historier om hur han har övervunnit enorma hinder för att få i sig en liten matbit.

givetvis rör han ingenting när jag är i närheten. men det har krävts metoder som knappast kan anses förenliga med laglydig hundhållning för att vi ska komma dit. att EN tillsägelse ska räcka, om man bara säger till ordentligt, det kan jag glömma.

och... vi har tränat massor sedan han var valp. det har alltid varit förbjudet att tigga och stjäla mat. varenda gång han har försökt har han råkat ut för tråkigheter. varenda gång. men det räcker inte. han kan fortfarande öppna dörrar, skåp med barnlås, kylar och frysar. anledningen till att han inte är överviktig är för att han går på en extremt strikt diet och får massor med motion. jag har järnkoll på honom i alla situationer där det kan finnas någon form av mat inblandat, vilket bl a betyder att det är tillträde förbjudet till köket, dörren låses när han är ensam och att jag har införskaffat larm till kylskåpet.

Senast ändrad:

Jag har en tunna i plåt från Pro Plan, å kör man ner locket ordentligt så e de snarast (för mig) omöjligt att få upp locket, Har inga mat-stjälande hundar så jag vet egentligen inte om dom e säkra så, men jag vet att jag iaf har stooora problem att få upp tunnan när husse tryckt på locket ordentligt, å plåt e kanske inte så smaskigt att tugga sig igenom eller lätt att få upp....

Jag hade plåtlåda med lås när jag hade häst, i detta fall för att andra människor inte skulle sno min hästs mat.

Fungerar nog lika bra mot hungriga Labbar..

Försöker febrilt komma på vart jag köpte dom, det var ju dock ett antal år sedan..

det var just en RC-tunna med "pyslock" som jag hade hemma.

Okej, han tar sig igenom det alltså, driftig hund du har. ;)

Jag har som sagt levt med en stövare som vad matfixerad utan dess like... hon hade nästan kunnat riva en dörr om det fanns en korvbit bakom. Dressera bort ett sådant här beteende... ja nog kanske det går, men själv skulle jag som ts ta den enkla vägen och låsa in fodret.

Kanske en sån stor blå tunna man brukar ha vatten i, de har ju tjocka svarta lock med en slags "dra åt funktion" så de blir låsta ;)

det var den första tunnan jag tänkte på, men var får man tag på dem? de är också ganska stora och jag är för liten för att nå ner till botten utan att välta hela tunnan. finns de kanske i mindre storlekar?

det var den första tunnan jag tänkte på, men var får man tag på dem? de är också ganska stora och jag är för liten för att nå ner till botten utan att välta hela tunnan. finns de kanske i mindre storlekar?

Jepp de finns i mindre storlekar. Lagom stor storlek är de som det kommer rödfärg i. Det brukar gå att få tag på begagnade sådana hos företag som målar ladugårdar och sånt...

Själv har jag ett helt gäng sådana. Både till hästfoder och hundfoder..
Precis lagom stora för en säck hundmat...

de borde väl gå å kapa och svetsa ihop :angel: kanske inte så bra ur hälsosynpunkt att svetsa plast, men men... jag vet inte faktiskt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka