Inte medlem i svenska kyrkan,hur blir det med begravning?

Fibusen

Trådstartare
Jag funderar på att gå ur svenska kyrkan,är inte ett dugg troende,och har ingen "behov" alls att gå till kyrkan.

MEN,hur blir det den dag jag avlider? Vill kremeras tex,och så som jag fattar så ingår den avgiften i medlemsavgiften,och om man inte är medlem så får man betala det själv? Och hur funkar det rent praktiskt? Om jag dör,vart fraktas kroppen,och hur/vart håller man en "begravning"? På en borgerlig begravning,tex ute i trädgården,antar jag att askan inte är med,vart förvaras den under tiden? Man har ju rätt till en gravplats endå,gäller det även att få ligga i minneslunden?

Och får man sprida askan vart man vill i Sverige om man har det som önskemål?

Sv: Inte medlem i svenska kyrkan,hur blir det med begravning?

Jag funderar på att gå ur svenska kyrkan,är inte ett dugg troende,och har ingen "behov" alls att gå till kyrkan.

MEN,hur blir det den dag jag avlider? Vill kremeras tex,och så som jag fattar så ingår den avgiften i medlemsavgiften,och om man inte är medlem så får man betala det själv? Och hur funkar det rent praktiskt? Om jag dör,vart fraktas kroppen,och hur/vart håller man en "begravning"? På en borgerlig begravning,tex ute i trädgården,antar jag att askan inte är med,vart förvaras den under tiden? Man har ju rätt till en gravplats endå,gäller det även att få ligga i minneslunden?

Och får man sprida askan vart man vill i Sverige om man har det som önskemål?

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=680544

Kremeringen ingår i begravningsavgiften, som alla betalar oavsett medlemsskap. Gällande aska får man inte sprida det hur som helst utan måste få tillstånd från Länsstyrelsen för att få göra det.

Jag begravde min sambo för tre månader sen, han var inte med i kyrkan. Kommunen stod för kostnaden för begravningsförrättaren. Kremering och gravplats betalas via skatten. Resten fixar man via begravningsbyrån enklast. Det svåraste för oss var att hitta en tillräckligt stor, lämplig lokal som inte var kyrklig. Man får inte ens hyra en kyrka som lokal för ändamålet om den avlidne inte är medlem i kyrkan. Vi använde oss av ett av kapellen på begravningsplatsen men det kyrkliga "skalades bort". I och med det lokalvalet behövde jag bara betala för en kisttransport också då krematoriet är på samma plats. Det hade jag inte alls haft en tanke på annars, och det är dyrt nog med begravningar som det är... Tyvärr!

Ja,jag vill ju inte att mina anhöriga ska få lov att betala en massa pengar för att "bli av med mig"... :meh:

Har varit på en "trädgårdsbegravning" en gång,dock kände jag inte personen i fråga (jobbar som personlig assistent,och det var hens släkting) så under själva ceremonin så backade jag undan,jag vet inte om dom hade någon som höll i det,eller om dom gjorde det själva. Hur som helst så var det mat och fika efteråt. Vi var aldrig till någon kyrka.

Det är i sånna lägen jag undrar hur det har gått till,antar att kroppen förvaras på bårhus tills den ska brännas? När den bränns,vart hamnar den då? Sprids man ut direkt eller blir man ståendes någonstans?

Själva kremeringen vet jag inte om det kostar något,men det går väll att googla sig till det...

Är mer praktiska saker jag vill veta,och VAD man faktist får betala själv (och vad det faktist kostar).

Har googlat lite snabbt,men står mest info vad som INTE ingår,men jag har ingen aning om vad som SKA ingå från första början heller,därav jag ställde frågan här. :)

På Fonus hemsida finns mycket nyttig information.

Tack! :) Har inte tänkt att kolla där,har bara letat på svenska kyrkan...

inget av det där är några problem. vi begravde en mycket nära vän för drygt ett år sedan som inte var med i svenska kyrkan. du betalar fortfarande begravningsagvift även om du går ur kyrkan. För att begravas på en kyrkogård behöver en ofta vara medlem i församlingen, men vissa ställen har även platser för folk som inte är det. Det går att ringa och fråga. Annars finns det begravningsplatser som inte är knutna till en specifik kyrka eller församling.

Du kan ha kistan med på en borgerlig begravning, precis som en religiös. Du kan ha en borgerlig begravning arrangerad helt hur du vill egentligen. Min väns var i ett kapell, utan prat om gud.

Jag rekommenderar att ringa en begravningsbyrå, de har svar på allt och kan även ta hand om i stort sett allt det praktiska i den mån du vill.

Sambons aska förvaras på krematoriet i väntan på gravsättning. Jag vet iofs inte hur det funkar när askan ska till minneslund, har för mig att vi bara fick brev om att det var gjort för mina morföräldrar. Sambons urna ska gravsättas i en naturgrav så vi fick vänta på att tjälen skulle släppa innan de kunde sonda marken för att se om det går att gräva just där. Det är gjort nu så då ska jag boka tid med vaktmästare på krematoriet för gravsättning.
Allt som allt med blommor, kaffe på lokal, begravningsbyråns jobb vid bårvisning och begravning, transport, kista och urna så landade fakturan på typ 47000:- har jag för mig, och då höll jag mig till enkla alternativ utan att det blev budget. Sen tillkommer gravsten och kostnad för bouppteckningen på nästan 20000:- till, men sånt måste man ju inte ha eller kan göra själv. Tur att sambon hade bra besparingar så att dotterns arv ändå blir en bra slant!

Helt otroligt att det ska behöva bli så dyrt...... :(

Tänker på dom som inte har ekonomin (och den avlidna inte heller har något särskild ekonomi),hur ska dom bete sig?!

Dödsboet betalar det som går, försäkringar och pensionssparande tex. Har man inga tillgångar alls är det kommunen som bistår.

Tänker på dom som inte har ekonomin (och den avlidna inte heller har något särskild ekonomi),hur ska dom bete sig?!
Ja, begravningar är skamligt dyra. :meh:

OM det inte finns pengar i dödsboet till en begravning så kan man ansöka hos sos om bistånd till en enklare begravning. Dvs man får hålla lite i slantarna, inte ta den dyraste kistan etc.

Min mamma dog för 2 år sedan och var inte med i kyrkan. Vi hade en enkel borgerlig ceremoni för de närmaste, sen träffades vi i hennes lägenhet efteråt. Vi var inte fler än att vi fick plats vid det långbord vi hade fixat där. Hon kremerades och finns nu i minneslunden. Vi betalade inget för lokal, kremering eller minneslund, däremot fick väl snubben som ledde ceremonin några hundringar.

Är du medlem i LO och är i arbetsför ålder när du dör, så har du en försäkring som faller ut.
det är väll inga jätte summor men ett skydd för efterlevande, samt hjälp till begravning.
Tror att de flesta stora förbunden har nått liknande.

Är du orolig för vad som händer om du dör prata med Fonus, se till att skriva ner vad du vill/inte vill.

Har du bolån kan flera av de stora bankerna hjälpa till med att teckna en livförsäkring eller liknande.

Man behöver inte vara medlem i församlingen för att få begravningsplats. Eftersom man betalar en begravningsavgift även när man inte är med i svenska kyrkan så har man rätt att begravas på kyrkogården. Det är i dagsläget inte ens tillåtet att begrava en avliden människa någon annanstans än på kyrkogården. Om man väljer kremering så kan man efter personens död ansöka om att sprida askan på något annat ställe men det är inte säkert att man får sprida askan där man hade velat utan då får man sprida den i minneslunden eller begrava urnan på en vanlig begravningsplats på kyrkogården. Det kostar inget extra att begrava urnan eller att sprida askan i minneslunden utan det ingår i begravningsavgiften.

Knapplån

Den enda skillnaden som blir om man inte är med i svenska kyrkan är att om man vill ha en präst som håller i begravningen (varför man nu skulle vilja det och gå emot det den döde ville?) så får man betala vad prästen faktiskt kostar. Man får lov att använda kyrkan och betalar isåfall en hyra för kyrkan men i normalfallet så vill man ju respektera den dödes önskan om att slippa kyrkans inblandning och använder istället t ex ett avkristnat kapell. Man kan alltså ha själva förrättningen hemma, i en idrottshall eller var man vill och vem som helst får hålla i det hela. Man behöver inte följa några särskilda regler utan har det som man själv vill. Man behöver inte ha något kaffe eller mat efter om man inte vill det utan man kan ha en enkel ceremoni med bara de närmaste och träffas hemma hos den avlidna och prata en stund t ex. Eller så har man inget alls om det känns rätt och bra. Det finns alltså inga regler om hur eller om man ska ha någon ceremoni utan man gör som man vill.

Fonus har något som heter vita arkivet där man via deras hemsida kan skriva hur man vill ha det efter sin död. Man loggar in på en säker sida så det är inget som de anställda på Fonus eller någon annan kan se. Efter personen är avliden får de anhöriga tillgång till det man har skrivit genom att visa upp bevis på att den anhörige har avlidit.
Det kan vara skönt för de anhöriga att slippa fundera över hur den avlidne skulle vilja ha det och istället utgå ifrån vad hen själv har skrivit. I vita arkivet kan man också skriva in vilka försäkringar man har så att anhöriga kan se till att de faller ut. Det är väldigt många försäkringar som inte faller ut efter personers död helt enkelt för att anhöriga inte har vetat om att de finns.
Bara för att man använder vita arkivet så behöver de anhöriga inte anlita Fonus som begravningsbyrå utan det är en fristående tjänst de har och man är fri att använda vilken begravningsbyrå man vill eller ordna allt själv om man hellre vill det. Det kan vara bra att ordna en försäkring som faller ut vid ens död just eftersom begravningar är väldigt dyra och när man är i den sitsen att en anhörig har gått bort så vill man kanske inte heller sitta och vända på kronorna. Har man då skrivit i vita arkivet så dels vet de anhöriga hur den avlidne vill ha det och man får också veta vilka försäkringar det finns så att de kan falla ut och betala begravningen.

Senast ändrad:

Vita arkivet..... var de jag tänkte på... Tur att du har koll TW

Som flera andra skriver så är det hur lugnt som helst. Du betalar begravningsavgift via skatten och genom den får du plats på begravningsplats, kremering, urnsättning och lite annat. Anledningen till att Svenska Kyrkan är huvudman är helt enkelt av tradition, men de begraver alla och det ska inte vara några som helst svårigheter.

Det behöver inte bli så dyrt. När vi begravde min pappa kostade det cirka 8000 kronoroch då var det mesta mat och dryck till festen efterår.

Saknas det pengar i dödsboet så ansöker man om begravningskostnader hos soc.

Senast ändrad:

Vi betalade inget för lokal, kremering eller minneslund, däremot fick väl snubben som ledde ceremonin några hundringar.

Värt att veta kan vara att precis vem/vilka som helst för leda en begravning. Till skillnad för vigslar där förrättaren måste ha tillstånd.

Man kan mycket väl be en vän, eller ta hand om det tillsammans.

Ja,jag vill ju inte att mina anhöriga ska få lov att betala en massa pengar för att "bli av med mig"... :meh:

Har varit på en "trädgårdsbegravning" en gång,dock kände jag inte personen i fråga (jobbar som personlig assistent,och det var hens släkting) så under själva ceremonin så backade jag undan,jag vet inte om dom hade någon som höll i det,eller om dom gjorde det själva. Hur som helst så var det mat och fika efteråt. Vi var aldrig till någon kyrka.

Det är i sånna lägen jag undrar hur det har gått till,antar att kroppen förvaras på bårhus tills den ska brännas? När den bränns,vart hamnar den då? Sprids man ut direkt eller blir man ståendes någonstans?

Själva kremeringen vet jag inte om det kostar något,men det går väll att googla sig till det...

Är mer praktiska saker jag vill veta,och VAD man faktist får betala själv (och vad det faktist kostar).

Har googlat lite snabbt,men står mest info vad som INTE ingår,men jag har ingen aning om vad som SKA ingå från första början heller,därav jag ställde frågan här. :)

han eller hon eller person heter det tack

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka