Inte medlem i svenska kyrkan,hur blir det med begravning?

Sv: Inte medlem i svenska kyrkan,hur blir det med begravning?

nja..skulle det inte vara hans, hennes eller personens? om man nu ska märka ord.?

ex : det var han släkting. Ser ju knasigt ut. Där passar nog "hans"bättre.:D:D

Eller vederbörandes :)

OT: Buke är nog enda stället jag skulle använda ordet på, eftersom det är ett smidigt sätt att avidentifiera NN. I övrigt är ordet en styggelse, och jag ser inga andra syften i att inte ha något kön. Men det kanske beror på att jag har ett :)

TS: Du har redan fått bra svar. Ber om ursäkt för mitt inlägg :)

Du har fått bra svar i tråden när det gäller begravningen. Det som är bra att tänka på är att IFALL du går ur Svenska kyrkan - är att meddela detta till dina anhöriga.

En vän till mig fick en chock när hon skulle begrava sin mor och upptäckte att modern hade gått ur Svenska kyrkan i samband med att min vän skulle boka begravningsakten i kyrkan.

I vår församling får man INTE använda kyrkan om den avlidne inte är medlem i Svenska kyrkan. Och i många fall är begravningsakten mer till för de sörjande än för den avlidne. Så var det i min väns fall och h*n uppskattade inte att få arrangera en borglig begravning med de merkostnader det innebar i detta fallet. Framför allt hade min vän velat ha haft en präst med på begravningen - det gick inte nu.

Hade vännen fått en hint om vad som skulle ske hade h*n varit mer förberedd. Det var nog överraskningsmomentet som var det jobbiga.

/Lizzie

Klart man inte ska vara i kyrkan om personen inte är medlem. Det är ju direkt mot den dödes vilja.

Det du beskriver händer ganska ofta. Dock ska det inte vara några problem att anordna en borgerlig begravning, det hänger mycket på begravningsbyrån.

Det svåraste för oss var att hitta en tillräckligt stor, lämplig lokal som inte var kyrklig. Man får inte ens hyra en kyrka som lokal för ändamålet om den avlidne inte är medlem i kyrkan.

Det här stämmer faktiskt inte alltid.
En nära anhörig till mig begravdes för några veckor sedan, och hon hade gått ur svenska kyrkan. Så vi stod med samma dilemma, var hittar vi en lokal som rymmer alla? Hon hade en enorm vänskapskrets. Och vi skulle inte få vara i kyrkan.
Men helt plötsligt dök det fram att om vi betalar så får vi vara i kyrkan. :cautious: Så det var vi.
Visserligen en rätt saftig hyra, men vi hade inget alternativ. Och hon hade inget emot att vi var i kyrkan.

Senast ändrad:

En vän till mig fick en chock när hon skulle begrava sin mor och upptäckte att modern hade gått ur Svenska kyrkan i samband med att min vän skulle boka begravningsakten i kyrkan.

Jag har motsatt problem, eller kommer att få. Min mamma har av outgrundliga skäl gått med i Svenska kyrkan för att kunna få en kyrklig begravning. Detta efter att grundligt ha indoktrinerat oss barn i en icke-kyrklig inställning till livet och dess högtider under hela vår uppväxt.

Jag överväger seriöst att låta kyrkan och begravningsbyrån själva ta hand om detta religiösa ståhej, och så ordna en hederlig minnessammankomst på något trevligt ställe för de som vill och ännu är i livet då.

Klart man inte ska vara i kyrkan om personen inte är medlem. Det är ju direkt mot den dödes vilja.

Absolut - håller fullständigt med dig. Tyvärr hade min vän inte fått några hintar från sin mor om att så var fallet. Men min vän tyckte ändå inte att det blev en riktig begravning. Pappan hade dött något år innan och då var det en sedvanligt kyrklig begravning och inte ett ord om att modern ville ha det på någto annat sätt.

Begravningen skedde i en mycket liten ort så bara detta att modern hade gått ur svenska kyrkan blev stort. Dessutom blev det krångel att ordna begravningsakt, då det inte fanns så mycket andra alternativ än kyrkan. Och där fick de inte vara.

Om man kan förbereda sina anhöriga hur man vill ha sin begravning - så är det ju bra. Men jag vet att det inte alltid är så himla lätt att prata om det.

/Lizzie

Det här stämmer faktiskt inte alltid.
En nära anhörig till mig begravdes för några veckor sedan, och hon hade gått ur svenska kyrkan. Så vi stod med samma dilemma, var hittar vi en lokal som rymmer alla? Hon hade en enorm vänskapskrets. Och vi skulle inte få vara i kyrkan.
Men helt plötsligt dök det fram att om vi betalar så får vi vara i kyrkan. :cautious: Så det var vi.
Visserligen en rätt saftig hyra, men vi hade inget alternativ. Och hon hade inget emot att vi var i kyrkan.

Jag tror att det är upp till församlingen. I min församling får vi inte använda kyrkan til borgelig begravning. Inte till borgelig vigsel heller.

/Lizzie

Men jag har varit på flera borgerliga begravningar i olika kapell. Jag trodde att det var vanligt? Det är ju praktiskt, eftersom det finns en rutin för hela hanteringen med kistan osv, som inte finns i andra lokaler man kan hyra. (Om man nu vill ha kistan närvarande vid den borgerliga begravningen, jag föredrar när man inte har det.)

Jag har motsatt problem, eller kommer att få. Min mamma har av outgrundliga skäl gått med i Svenska kyrkan för att kunna få en kyrklig begravning. Detta efter att grundligt ha indoktrinerat oss barn i en icke-kyrklig inställning till livet och dess högtider under hela vår uppväxt.

Jag överväger seriöst att låta kyrkan och begravningsbyrån själva ta hand om detta religiösa ståhej, och så ordna en hederlig minnessammankomst på något trevligt ställe för de som vill och ännu är i livet då.

Hoppsan! Jag hade verkligen kliat mig i huvudet om jag var du.

När min mamma dog för 6 år sedan blev det kyrklig begravning - mamma har inte varit speciellt kyrklig av sig. Men i hennes värld fanns det liksom inget annat sätt att bli begravd på.

/Lizzie

Nej, för de flesta är det ju traditionen, inga problem. Men min mamma är invandrad till Sverige, och hon gick med avsikt inte med i kyrkan 1963 då hon blev svensk medborgare. Och de flesta familje- och släkthögtider har sedan dess skett utan att kyrkan blandats in. Trots att vi bodde i en ganska liten ort med många kristna.

Och så nu detta! Jag känner mig som att jag inte känner henne längre, när jag tänker på det. (Hon är inte så gammal att man kan skylla på demens eller så, bara 75 år och frisk som vem som helst och lever ett aktivt liv.) Hon har inte heller börjat gå i kyrkan eller så, det är bara detta med hennes begravning.

Som hon ju inte ens kommer att vara med på!!

Vi fick iaf svaret att det inte ens var någon idé att fråga öht i Uppsala. Och det var på gränsen att vi fick plats i det största kapellet med nästan 100 deltagare...

Hur kan du veta det? Jag är inte religiös och har "aldrig" varit medlem i kyrkan men jag skulle absolut inte ha något emot att min begravning/ceremoni skedde i kyrkan. Jag, och nog många med mig, tycker att det är så en begravning "ska gå till" och den det spelar minst roll för är ju för mig på min egen begravning :)

Hur kan du veta det? Jag är inte religiös och har "aldrig" varit medlem i kyrkan men jag skulle absolut inte ha något emot att min begravning/ceremoni skedde i kyrkan. Jag, och nog många med mig, tycker att det är så en begravning "ska gå till" och den det spelar minst roll för är ju för mig på min egen begravning :)

Man utgår från det. Det är ju inte bara "kristna svenskar" som bor i detta landet och det är därför inte självklart att man som icke-medlem tycker att det är ok att ha begravningsakt i en kyrka. Alla har inte den traditionen.

Sen är det väl så att man får välja. Jag kan ju inte som icke-medlem i Brukshundsklubben tycka att jag har rätt att få samma förmåner som medlemmarna i klubben. Samma med kyrkan. Man antas vara medlem om man delar värderingarna. Så har det varit nu i några år.

Det är nog vanligare att det är tvärtom trots alls?

Jag har gått ur kyrkan och för mig vore det en skymf mot det jag står för med en kyrklig begravning.

Jag håller med dig helt och hållet. Orsaken till att jag gick ur var för att slippa att en präst skulle stå och prata om en gud jag inte trodde på under min begravning. Det hade känts så fruktansvärt falskt. Jag vill helst inte bli begravd/få min aska spridd på kyrkogården heller. När den dagen kommer får vi se om mina anhöriga får tillstånd att sprida askan där jag önskar eller om det trots allt blir i en minneslund/vanlig grav.
Jag hade verkligen inte tyckt att det var okej att begravningen ändå hölls med en präst i en kyrka när jag så tydligt hade visat min ståndpunkt. Nu har jag pratat med mina barn om hur jag vill ha det och jag har skrivit i ett vitt arkiv så förhoppningsvis blir det aldrig något problem. Däremot har jag sagt till mina barn att om det känns bra för dem att ha en grav/minneslund att gå till så är det helt okej för mig om de inte tycker att det är lika okej med den platsen jag helst vill att askan ska bli utspridd på utan hellre vill ha en fysisk grav att gå till.

Det finns ju kyrkogårdar/begravningsplatser där alla blir begravda, framförallt i de större städerna, som helt enkelt inte är så kyrkliga. Det ligger ateister, katoliker, ortodoxa, protestanter bredvid varandra. Sen är det vissa som vill ha egna områden, som muslimer, bahair och mandeer, men det är ändå på samma begravningsplats. Så det kan ju passa även för de som inte är medlemmar i kyrkan...

Jovisst finns det det! Men tyvärr är det långt till en sådan härifrån så då hade det ju ändå blivit lite avigt om det var för att de ville ha en grav/minneslund att gå till. Då ska ju graven helst ligga nära så att de verkligen kan gå dit så ofta de vill.

Som mina föräldrar, varit med i en frikyrkoförsamling hela sina liv. MEN sen när de dog ville de ha begravningen i statskyrkan, fine för kyrkan är vacker och gravöl i församlingsgården. De hade ju betalt kyrkoskatt hela sitt liv så vi barn tyckte det var jättefint till slut , men vi var som sagt förvånade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka