Jag känner mig som att jag inte känner henne längre, när jag tänker på det. (Hon är inte så gammal att man kan skylla på demens eller så, bara 75 år och frisk som vem som helst och lever ett aktivt liv.) Hon har inte heller börjat gå i kyrkan eller så, det är bara detta med hennes begravning.
Som hon ju inte ens kommer att vara med på!!
Känns lite tråkigt för mig att du skriver så - plus det du skrev tidigare om att du överväger att skippa detta "religiösa ståhej" som du kallar det. Livets andliga sida är så mycket mer än frågan om "tro" eller "icke tro". Din mamma kanske uppskattar kyrkorummet med dess symboler, musik och stämning. Hon kanske känner att det är så en "riktig" begravning ska vara. I alla händelser så är det ju hennes val, och man behöver faktiskt inte vara dement för att välja att inträda i kyrkan...
Din mamma har uttryckt att hon vill ha en kyrklig begravning och det är tydligen viktigt för henne. Enligt min erfarenhet - och jag möter ju många människor som funderar kring tro utan att för den skull kalla sig kristna - är det inte ett dugg ovanligt eller konstigt. Frågor om livsåskådning landar ofta någonstans i en känsla eller längtan som kan vara svår att uttrycka. Speciellt om t ex ens närmaste familj uttrycker förakt.