Inte klippa hästen för sent på året.

Blandrastik

Trådstartare
Jag har hört att man inte ska klippa sin häst för sent på året, i samband med fällning, för då kan man förstöra sommarpälsen.

Men vad exakt är det man förstör?

Blir inte sommarpälsen tillräckligt tät, eller lång?

Eller är det bara trams?

Sv: Inte klippa hästen för sent på året.

Jag tror att det bara är trams i o med att jag själv har klippt ända in i april och inte märkt nånting med hästens sommarpäls. Har alltså helklippt hästen i april flera år men inte märkt att det hänt nåt med pälsen.

Dock säger ju experter att man inte ska klippa efter att de börjat fälla men jag kan fortfarande inte förstå VARFÖR. De säger ju att man stör sommarpälsen men hur då?? :confused:

Ja... är risken "bara" att pälsen kan bli FUL eller så, eller är det nån slags "skaderisk" att klippa hästen efter att den börjat fälla? Jag hörde en gång, tror det var här på Buke, att det är större risk för hårsäcksinflammation (tror jag det var) pga att sommarpälsstråna börjat kika fram... Är det av någon sådan anledning man inte ska klippa så här års eller vad handlat det om?! Inte förstör det sommarpälsen utseendemässigt iaf , enligt min egen "forskning" (2-3olika år och på 1-2 hästar ;) :rofl: ).

Hårsäcksinflammation tycker jag också låter lite långsökt.

hej, jag undrar lite oxå om man "vågar" klippa nu i april.
Jag vill helst göra det, men har hört att det inte är så bra när dom börjat fälla, min har dock börjat fälla en del men har såååå mkt kvar o jag ser helst att man kan klippa henne ändå. men inte helklippning.

// elin

Jag har varit med om en häst som kroppen vart förvirrad på och han satte vinterpäls på sommaren och vice versa... Men om det bara berodde på hans klipprutiner och inte hormonobalnas vet jag ärligt talat inte.

Jag klipper av vana inte efter att hästen börjat fälla på våren. Mina hästar är oftast inte så långhåriga så det finns inget behov. De flesta tävlingshästar klipps året om, så jag tror ärligt talat inte att det gör någon större skillnad.

Av egen erfarenhet så klipper jag inte hästarna senare än januari. Klippte min i början mars ett år för att han blivit så långhårig och inte börjat fälla pälsen än, detta fick ja ångra då hästens pälssättning fick frispel, fick fortsätta klippa honom hela sommaren....men det kan ju vara min häst som är konstig också men jag förstår inte vitsen med att klippa när dom lix börjar fälla nu...

Klippte min gubbe igår, täckesklippning. Blev jättefin och pållen nöjd. Skönt att slippa den varma och skitiga pälsen!:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit