Inte intresserad av hingsten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BlackiNova
  • Startdatum Startdatum
B

BlackiNova

Mitt sto är på betäckning hos en jättefin hingst men problemet är att när dom får nosa på varandra med galler i mellan är hon inte intresserad alls.

Idag ska dom få gå i samma hage en stund. Tror ni att det hjälper?
Eller har ni något annat tips?

Visserligen har hon bara varit där 3 dagar.

Sv: Inte intresserad av hingsten

För att hon skall vara intresserad så måste hon ju vara brunstig. Har ni koll på hennes brunstcykel ?

jag skulle inte våga släppa ihop min hingst med ett obrunstigt sto.

Håller med cirkus, hade inte vågat att släppa ihop dem så där.
Tre dagar är ju inte så lång tid heller. Det är inte heller helt ovanligt att ett sto kan visa tecken på brunst hemma och sedan liksom komma av sig när hon kommer till ett nytt ställe. A och O är ju att stoet är brunstigt för att hon ska visa intresse för hingsten.

Alltså, vet hingsthållaren vad den håller på med?

För att få stoet att komma i bra brunst räcker det gott och väl med att nosa genom gallret.
Men stoet är uppenbarligen inte brunstig för tillfället, så att släppa ihop dom låter ganska dumt.

Håller med CK vet verkligen hingstägaren vad denne pysslar med?

När Novan var hos hingst förra sommaren så var hon inte alls intresserad av hingsten trots att hon borde varit i brunst. Både hingstägaren och jag visste att det kunde ta tid och att det inte ens var säkert att det skulle gå att betäcka stoet. Efter nästan 3 veckor när hon fortfarande inte visat brunst körde jag iväg henne för att ultraljuda. Hon hade då 2 ägg på gång samt en gulkropp. Där beslutade vi oss för att spruta igång henne och 3 dagar senare var hon i brunst och betäcktes (utan problem t.o.m. både hingstägaren och jag såg ut såhär :confused:).
Man får inte ha bråttom när man håller på med sådant här. Det medför stora risker för skador på både sto och hingst. Avel och då framförallt naturlig betäckning är riskfyllt. Att försöka stressa fram något medför bara att man ökar på riskerna kraftigt utan att egentligen öka chansen för att få ett föl.

Eftersom jag är hingstägaren så måste jag nog svara innan det barkar iväg alldeles ;).

Vår hingst är mycket van att gå med både brunstiga, dräktiga och obrunstiga ston. Han har inga som helst problem med det och bryr sig öht inte om dem utan ser dem bara som sällskap.

Att vi nu släppte ihop dessa båda är inte för att få stoet i brunst - jag har varit med såpass länge så jag vet hur en brunstcykel fungerar! Men istället för att stoet ska gå med stora flocken o plockas in varje dag kan hon lika gärna gå med hingsten - så har vi koll på när hon börjar brunsta.

Han sköter det mycket bra. Jag är inte orolig för varken sto eller hingst.

Tack och lov att det var du och inte någon av alla dessa som håller på med "avel" som inte kan något och som inte förstår riskerna :crazy:.
Har hört mer än en historia om hopsläpp av sto och hingst när stoet inte varit villigt vid handbetäckning som slutat med panikslaget sto som jagats av hingsten. Att jag inte hört om några värre olyckor än sträckningar är bara rena turen.

Antar att det är B och i så fall instämmer jag i att det är en mycket klok och vettig hingst som vet vad han håller på med!

Är det en klok och rutinerad hingst betäcker han inte i onödan utan inväntar rätt läge. Däremot med en orutinerad hingst kan det bli rena katastrofen att släppa ihop med ett obrunstigt sto eller ett sto som inte är riktigt redo. Har en 4-åring på station i år som gör sin första säsong och det är handbetäckning som gäller. Men när mitt rutinerade gammelsto (-89 och haft 8 föl tidigare) högbrunstade fick de gå ihop i hagen under några timmar för att han skulle få lite sällskap i hagen och få göra sitt jobb på egen hand. Det var helt och hållet stoet som styrde när var och om. En upplevelse att se hur han fogade sig i hennes regler =)

Aha, då tror jag till och med att jag vet vilken hingst det rör sig om ! ja, han är ju rutinerad så då är det inga problem ! Bästa sorten - de som vet när man kan närma sig damerna ! Det kommer nog att gå bra.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka