Inte fångas av andra personer i hagen

the_connemara

Trådstartare
Kan man lära hästen det utan att "skrämma" den för allt och alla (i princip de få den känner)? Antingen att man lär den skilja på person och person eller att man lär den något kommando för att fånga den. Hundar kan ju tex lära sig att inte ta emot godis från andra/enbart på kommando. Vet dock inte om det är så jämförbart :angel:

Min häst är nog rätt lätt att "skrämma" så han inte går att fånga direkt. Men självklart vill man ju göra det på ett shysst vis. Ideer?

Jag tänker självklart på idioterna som brukar våld på våra försvarslösa hästar. Inget kul trick för att bara jag ska kunna fånga hästen...
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

Det mest enkla man kan göra är att inte ha grimma på eller vid hagen.
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

Det är en självklarhet!

Jag funderar lite på vart man ska ha grimman dock. Man vill ju samtidigt ha den nära till hands om något händer.
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

När läget är som det är behöver man ju inte göra det så lätt för asen.

Göm grimmorna.
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

Jag har alltid några grimmor i hallen inne ifall hästarna skulle va på rymmen eller något skulle hända. Vill inte heller ha dem vid hagen.
Ett annat tips är att vara i hagen "udda" tider. Jag som jobbar väldigt lustiga tider brukar alltid gå en sväng i hagen och kolla läget när jag kommer hem.
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

Jag har funderat i banorna att ha grimmorna i källaren och en extra i bilen om man kör till jobb :p




Ingen som har tips om min egentliga fråga?
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

Jag skulle inte vilja ha en enmanshäst eller en som man skrämmer bara för att andra inte ska kunna ta den. Den blir ju då skygg o otrygg.
Då är det bättre att sätta upp fejkskyltar om att hagen viltfilmas eller ngt liknande.
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

Jag skulle inte vilja ha en enmanshäst eller en som man skrämmer bara för att andra inte ska kunna ta den. Den blir ju då skygg o otrygg.
Då är det bättre att sätta upp fejkskyltar om att hagen viltfilmas eller ngt liknande.

Inte jag heller!

Därav min frågan här om det är något man kan lära in (som i mitt hundexempel).
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

Tänk om du blir sjuk och inte kan ta dig till hästen? va gör du då? Det kvittar ju om det är inlärt eller hästen faktiskt inte tillåter att någon annan fångar den.

Sätt dit en åtelkamera eller något annat så du vet vad som händer. Eller gör som axel säger :-)
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

Alltså, jag tänkte mig inte direkt att ENBART jag ska kunna fånga hästen :) Dessutom bor jag som sagt där hästen står.

Däremot hade jag gärna sett att min häst gick att fånga av helt nya personer om bara jag är med på något vis. Att man introducerar nya personer utanför "familjen" helt enkelt.

I övrigt har jag många planer på hur jag ska hålla koll på min häst men det var inte vad jag sökte i denna tråden.
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

Jag tror det blir svårt om du inte vill göra hästen misstänksam mot folk, de har inte samma instinkter som en hund. Jag tror också det kan bli farligt i framtiden om hästen inte lär sig respektera alla människor.
 
Sv: Inte fångas av andra personer i hagen

Jag tänker mig att det är ganska lätt att lära hästen att komma när man ropar.
Alltså när man ropar får hästen godis om den kommer - inget rop inget godis. Grovt beskrivet.
Men detta lär ju bara hästen när den ska komma och inte komma... men hur man ska kunna lära en häst att springa bort från främmande människor utan att göra den förvirrad och skrämma den har jag lite svårt att se.... Blir nog lätt att hästen kopplar flykt bara till den personen som Belönar den för att fly undan, alternativt skrämmer bort den då... men att den ska sen applicera det på människor som inte har i hagen att göra kräver nog enormt mycket träning, plus att de kan förstöra för eventuell senare ägare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Happimess
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 791
Hästhantering Jag köpte en ny häst för några veckor sen. När jag var och kollade på honom gick han tillsammans med ett sto och de kom fram till...
2
Svar
31
· Visningar
3 713
Senast: MonteRose
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 217
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp