Inte bra att gå nerför?

W

Woih

Jag hörde av en kompis att det inte är bra för hästarna att gå i nerförsbackar, att dom får ont i frambenen.
Vad vet ni om detta?

Julia inget illa menat om du läser detta :P

Sv: Inte bra att gå nerför?

Det är ingen fara för hästen, men man behöver ju inte överdriva och rida i extremt branta nerförsbackar eller rida upp och ner för backar hela tiden. Klättring ger hästen fina muskler. Däremot tycker jag att man ska skritta nerför för att spara benen, och har man en häst med dåliga ben kan man ju ta det lite lugnt med klättring i nerförsbackar.

Går dom upp så måste dom ju komma ner?

Skämt åsido, det har väl lika mycket med hur de är balanserade och 'bär' sig, som i andra situationer. En häst som har god styrka i bakdelen och kan trampa under sig ordentligt borde ha lättare att avlast frambenen även i nerförsbacke. Men är man orolig så kan man ju alltid kliva av och leda hästen nedför.

Självklart kan det uppstå slitage på hästens knän om man rider extremt mycket och länge i nedförsbackar. Men det är absolut inte farligare än något annat.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
340
Senast: MiniLi
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 569
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka