Inte bara fett?

Iliaca

Trådstartare
Kan en överviktig, lättfödd häst verkligen bli av med enbart fett på bara några dagar om hästen ställs i sandhage och hö istället för gräsbete (med samma mängd motion)? Har försökt hitta info i böcker och på nätet, men får ingen klarhet. Själv har jag svårt att tro att det initialt är fett som försvinner utan snarare vätska. Med tiden så är det såklart fett som ryker, men inte efter bara fyra dagar. Eller?

Sv: Inte bara fett?

Varför ska hästen bara stå på sand i fyra dagar för att bli av med fettet? Klart att lite fett försvinner beroende på hömängden men fyra dagar är väldigt lite.

Det lär vara mest bukfyllnaden som försvinner på några dagar med mindre foder. De Kan dra ihop sig lite och se smalare ut på underdelen av magen. Just för att det inte ligger lika mycket mat inne i hästen. Men fett tar längre tid att försvinna så att det skulle bli synligt.

Kan en överviktig fet människa gå på en strikt salladsdiet i 4 dagar och bli av med fettet? Nej.

Det som försvinner är vätska och bukfylla. Nedbrytningen av fettet börjar komma igång ja, men för att det ska märkas måste det gå betydligt längre tid än 4 dagar.

Skönt att höra att jag inte är den enda i hela världen som resonerar så här :)
Lite knepigt dock att min stallägare är av helt motsatt åsikt :grin: Jag misstänker att hon inte ser skillnad på fett och andra "bukökande" variabler. Det är helt klart en utmaning att diskutera med henne då :grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 922
Senast: Desiree2
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 127
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en väldigt lättfödd nordsvensk och nu funderar jag på att nästan gå över helt till halm som foder. Vet att vissa hästar i...
Svar
13
· Visningar
2 982
Senast: zalleg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama