Inte bajsat på tre nätter !

Iidaa

Trådstartare
Har en shettis valack på 7 år, ha nyss släppt han å kompisen på bete, men dom står inne på natten, ca 10 timmar, han får ca 1/2-1kg hö på kvällen. Men han har inte bajsat dom tre senaste nätterna, han äter och dricker och är precis som vanligt. Om han bajsat i hagen vet jag inte, men om han vore förstoppad skulle han väl inte äta och må betydligt sämre ??

Inte en bajs på 10 timmar? Det låter lite skumt faktiskt.

Du har inte möjlighet att stängsla av lite så du kan hålla honom under uppsikt för att se om han bajsar ute? Hade han varit totalförstoppad så hade han mått lite tjuvens men man vet ju aldrig.
Ta nationaldagen till shettisstudier och tveka inte att ringa till en veterinär

Prova att rasta honom för att se om magen kommer igång

Ja de tycker ja me, därav tråden :P Fast nu kom ja ju på att mitt varmblod ha bajsa lite dom två senaste nätterna också, två högar inatt å en igår, men båda två mår prima !

Dom går i en hage som inte e allt för stor, jag ser över hela hagen, få nog göra som du säger, sitta med kikare å anteckningsblock imorrn !

Har en shettis valack på 7 år, ha nyss släppt han å kompisen på bete, men dom står inne på natten, ca 10 timmar, han får ca 1/2-1kg hö på kvällen. Men han har inte bajsat dom tre senaste nätterna, han äter och dricker och är precis som vanligt. Om han bajsat i hagen vet jag inte, men om han vore förstoppad skulle han väl inte äta och må betydligt sämre ??

Låter helt otroligt om de är släppta på bete dessutom fast även utan det, att hästen inte bajsar en enda hög på hela natten. Jag hade varit bekymrad minst sagt. Å andra sidan så borde hästen ha varit tvärsjuk redan om det verkligen gått 3 dygn utan bajs regelbundet. Men jag hade som sagt varit bekymrad och definitivt rådfrågat veterinär på telefon.

Håller med @mackan jag hade varit mycket misstänksam om den inte bajsat en enda gång på 10 timmar! Ring och rådfråga en vet. Kan du också försöka få i honom olja och ev loppfrö och se om det sätter igång magen på nätterna?

Medan ja mockade hagen idag släppte han en hög, så han ha nog helt enkelt blivit rumsren !

Min häst gick med kolik i flera dagar utan att visa egentliga symptom (bajsade om än ngt mindre samt åt och drack som vanligt) när han väl visade symptom höll han på att dö..
Vet sa att det var väldigt ovanligt att halvblod gjorde så däremot hände det med Kallblod och små ponnyer.

Jag hade alltså ringt och pratat med vet.

Håller verkligen med @TeamLundVer i frågan. Och dessutom om de nyligen släppts på bete! Normalt sett bajsar de ännu mer frekvent då om de är minsta lilla ovana vid betet, det ska inte vara tvärtom.

Ett telefonsamtal till veterinären kostar noll.

Mitt gamla russ hade gaskolik igår och har nu inte bajsat på ett dygn, veterinären är bekymrad kan jag säga (jag också). Hon går på ridbanan och hålls under uppsikt dygnet runt.

Tre dygn utan nattbajs när de precis börjat gå på bete låter inte bra alls.

Hur har det gått med din ponny TS?

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
993
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 915
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18