Sv: Inte amma?
Jag har inte ammat något av mina barn.
Orsak? Tja, jag är helt enkelt int skapt för att underlätta för ett barn som vill försöka amma...
Mina bröstvårtor står inte ut tillräckligt mycket för att barnet ska lyckas få tag, vilket gör att det int ekommer nån mjölk = ingen belöning. barnen ger upp ganska snabbt, kan ajg säja.. 'Jag har försökt med båda två. Var kvar på BB i 3 dagar extra med Selma bara för att försöka få igång amning, men gav upp efter att ha gråtit mig igenom en hel natt
. Selma hade dessutom fel sugteknik, satte tungan i gommen, så det gjorde ju inte saken lätare precis. Med Signe gjorde jag mer halvhjärtat försök. Ville dock INTE ha hjälpen av sköterskorna som skulle slita, dra och klämma på mina bröst och komma med uppmuntrande tillrop som snarare gör att man får prestationsångest i stället för att bli glad och hoppas att det ska funka.
Signe hade bättre sugteknik, men tog inte tag ordentligt så det kom ändå inget.
Jag har dock prioriterat att barnen ska få bröstmjölk framför min egen bekvämlighet, så jag har pumpat och flaskmatat båda barnen i den mån mjölken räckt till det. Jag hade MASSOR med mjölk första 1½-2 månaderna med båda, sen avtog det snabbt. (min mamma hade likadant så det berodde nog inte på pumpningen) Selma fick enbart bröstmjölk i knappt 2 mån, sen delvis till hon passerat 4 månader. Med Signe var jag mer förutseende och började frysa in redan dagen efter jag kommit hem. Hon fick ochså enbart bröstmjölk i knappt 2 månader, men hon fick 4 dl(ca 40% av dagsbehovet) om dan i 2 månader till och sen ytterligare drygt 2 månader med 2 dl om dan!
Och jag leker Mamma Mu en gång till om det behövs, när/om det blir fler syskon... Fast jag har tänkt börja med att direkt pumpa igång produktionen så att det kanske kommer lit emjölk när barnen får ett ändå så litet tag om mina svåra bröstvårtor. Då kanske det är lättare att få barnet att vilja fortsätta försöka??