Installning?

Gullan86

Trådstartare
När stallar ni in era hästar och varför just då?
flyttas hästarna samtidigt till vinterhagen då?
har era vinterhagar fått vila tills dess och är fyllda av gräs?
ger ni full fodring även om det finns gräs?

Sv: Installning?

har inte plockat in mina hästar än.
Borde kanske gjort de i helgen men dom överlevde det ovädret ute med.
HAr just börjat fodra med allt som dom ska ha nu.
Innan när de fanns gräs i vinternhagen (hade fått vila över sommaren) lät dom bara höet ligga eller så sov dom i det.
Nu äter dom upp allt så ja insåg att de var dags.
Hade haft bete kvar, men ja ville ha dom hemma nu då min ettåring har en tendens att göra sig illa förjämnan.

Mina stallades i nattetid ungefär för en månad sedan. De går fortfarande i sommarbeteshage med gott om bete och betar 12 h per dygn, och får enbart hö till natten (vid 22-23), samt liten kraftfodergiva vid insläpp vid 19. På morgonen fodras de inte inomhus utan går ut och betar direkt. Brukar låta dem gå kvar på dagbete så länge som bara är möjligt, och hoppas i år på en månad i allafall till med rejält med gräs. Sommarhagarna vilar fr o m ungefär 15 nov.

Vi stallade in dom sista 1/10 för vädret började bli sämmre och likaså betet.

Vissa hästar har kommit in tidigare eller stått inne hela sommaren så nej.

Vissa har fått vila, men alla är fulla med gräs ändå, vi har stora vinterhagar.

Nej, hästarna ska bantas lite nu, kraftfodergivan kommer att ökas efter hand

Vi stallade in våra nu i helgen pga vädret. Hade det varit en finare höst så hade de gått ute hela oktober också.

De har inte flyttat till vinterhagen utan går kvar på bete dagtid. Bytar till vinterhagen vid månadsskiftet.

Vinterhagen har vilat, men gräset är inte särskilt mycket eller kraftigt.

Så länge de går på bete dagtid får de bara lite kraft och hö vid insläpp (ca kl 21). Får lite kraft till frukost men inget hö eftersom de släpps ut på betet igen. När de flyttas till vinterhagen kommer de få full fodring (ev något mindre hö i början).

Beror på väder och hur mycket mat det är i sommarhagen. I år kom de in sent, 2 okt, hade börjat stödfodra i hagen, men ville inte byta hage då vi inte riktigt vågar ha hästarna ute nattetid i vår/hösthagen.

Nja, de flyttas till vår/hösthagen som vilat sen maj. Vinterhagen som de släpps i om någon/några månader har vilat sen i februari.

Nej, inte riktigt de får så gott som fri till gång på hösilage på natten, speciellt gammelgubben. Höt är så bra att inget kraftfoder kommer behövas. Gammelgubben kommer ändå få betfor och müsli för gamla hästar eftersom han tycker att det är så gott.

Våra stallades in för några veckor sedan, men jag har varit tvungen att släppa ut mina eftersom vi pga min systers skadade unghäst har en box för lite :p

Så min o gamlingen går ute en månad till ungefär , då en (två) av hästarna i stallet kommer avlivas och vi får den boxen..
Hagen har blivit använd ett tag så det finns inte massa gräs, de får fritt på ensilage men äter bara det över natten.

Stona o fölen är installade för ett par veckor sedan, mest pga att betet tod slut o det är svårt att fodra kraftfoder i hagne när där går 9 hästar o alla ska ha olika mkt. Valackarna går fortfarande ute, väntar på att lösdriften ska bli färdig, fick klart med länsstyrelsen i måndags, så nu är bygger i full gång.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
652
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur