Installning

F

Fancy

Hej Hej forum och medlemmar!

Har ni stallat in era hästar ännu? Mina går fortfarande ute, fast med täcken såklart! De har en hage med skogdunge i, där jag lägger hö, de verkar stå mest där och där är de ganska skyddade för regn+ att de som sagt var har täcken. Mina hästar är pigga och glada och visar inga tecken på att må dåligt av att vara ute. Ändå får jag höra av folk att det är galet att jag inte stallat in dem ännu. Tänkte stalla in dem om 2 veckor, jag menar det är ju inte ens kallt. Ändå får man konstiga kommentarer... Vad tycker ni!?

Sv: Installning

Mina går ute. Får hösilage. Dock är e inne inatt för de har regnat konstant i 5 dagar och de är så lerigt och äckligt. Men de får gå ute dygnet runt så länge vädret är bra. Lägger ut mat och täckar om det behövs. De har iafl inte bråttom in alls. ;)

Jag var tyvärr tvungen att ta in mina i lördags, eftersom valacken fick en hovböld och ordinerades boxvila. Annars hade de fått fortsätta gå ute dygnet runt, det är fortfarande varmt här även på nätterna och gräset växer så det knakar.

Immer

Vilken del av landet bor du i. Jag bor i Skåne och har två inne på stall och en åring som fortfarande går ute på bete (stödfodras).
Han har inget täcke, men en björnpäls. Han ska in om två veckor.

Våra går fortfarande ute.
Fullblodet har täcke och äter kraftfoder.
Hösilagebal finns.

våra går också ute fortfarande..
det är 4 hästar: 1 arabhingst åring, 1 korsning-d ponny valack, 1 gottlands russ och 1 fjording.
de har skog och 4 åkrar och konstigt nog så har de inte varit ett dugg blöta när vi ska ta in dem på kvällen för att fodra mineraler, och kraftfoder till araben.( då kan det ha regnat hela dagen) det är en vattentätt skog:D , dock så syns det att de har varit ute i regnet under dagen då det blöta har torkat och "stelnat" på ytan på pälsen. än så länge är det inte ngn häst som fryser och då behöver de inte heller ngt täcke..
de kommer få gå ute så länge de vill:idea: :D
ps: d ponnyn och araben är mina två små älsklingar:love: :love: :love:

alltså de är inte blöta om vi hämtar dem i skogen och de har stått där en stund, men om vi hämtar dem ute på en åker så är de naturligtvis blöta:D

Härligt:) låt dina hästar vara hästar ;) men mina två föl har jag stallat in på nätterna nu, regnat i 3 dagar från och till:crazy:

Av alla mina hästar så är det bara två äldre fullblodsston och ett moderlöst föl som jag har stallat in. Fullbloden hade egentligen inte behövt det men någon måste ju hålla fölet sällskap.
Av dem som går ute så är det bara ett sto med föl som får tillskotts foder, resten klarar sig på gräs än så länge.

Det varierar lite nu, i natt stod dom inne, natten innan det ute....

Om det är uppehåll/lite duggregn och behaglig temperatur 5-10 grader på natten så får dom gå ute.

Men som i natt, regn och 3 grader på morgonen, ja då blir dom inne.

Det känns som om utenätterna som är kvar blir lätträknade, men jag har dom gärna ute så mycket som möjligt då min gammel håller sig mycket frächare i benen om han får gå ute och röra sig lite.

(Om dom är inne så är dom inne från ca 7-8 på kvällen till 6-tiden på morgonen.)

Jag har inte stallat in min pålle än. Brukar inte ta in honom förrens i november tidigast.

Täcke på under hela dagarna.

Men de har iofs ligghall från och med i år, så det får gå in och ut som de vill. Får maten där inne också.

Dom stallades in 18 september. Jag hade kunnat haft min ena ute tills 1 oktober men dom andra tog in sina så jag fick också göra det.

Hej Hej forum och medlemmar!

Har ni stallat in era hästar ännu? Mina går fortfarande ute, fast med täcken såklart! De har en hage med skogdunge i, där jag lägger hö, de verkar stå mest där och där är de ganska skyddade för regn+ att de som sagt var har täcken. Mina hästar är pigga och glada och visar inga tecken på att må dåligt av att vara ute. Ändå får jag höra av folk att det är galet att jag inte stallat in dem ännu. Tänkte stalla in dem om 2 veckor, jag menar det är ju inte ens kallt. Ändå får man konstiga kommentarer... Vad tycker ni!?

Det som måste avgöra inne/ute gång är självklart vädret och hagarnas beskaffning. Hästar bör vara ute så mycket som möjligt men är hagarna små, tråkiga och leriga ska de erbjudas tak, torr liggplats och möjlighet till vila. Alla våra hästar går fortfarande ute i stora kuperande hagar med tillgång till rejält halmade lösdrifter, dock med täcke regninga dagar. De har fri tillgång på både hö, hösilage, gräs, vatten, kalk, salt och mineraler för att själva kunna styra sina intag. Alla fodras med betfor och vitaminer och tävlingshästarna får müsli dagligen.

Den största anledningen till att hästar har bråttom in istallet på eftermiddagarna är att de oftast inte fodras ute ( eller möjligen någon mindre giva ) varvid de vill in till maten. Om ni provar att ge hästarna fri tillgång på grovfoder i hagarna så kommer de snart föredra att vara ute. Tyvärr är det sällan de hästar som är högst i rang som behöver mest foder varvid det kan vara svårt att kraftfodra i hagen. Kraftfodret är också en bidragande faktor till att hästarna vill in på eftermiddagen.

Försök bara att erbjuda dem fri tillgång på hö/hösilage/gräs, vatten, kalk, salt och mineraler samt att dygnet runt erbjuda en torr och ren liggplats som inte är för trång relaterat till antalet hästar, placering, hage, rangordning mm.

Kom ihåg att hästar tål väldigt mycket kyla! Den är inte ett problem dock är kyla tillsammans med väta inte alls bra. Än värre är det om drag dessutom finns.

Lycka till!!!

Senast ändrad av en moderator:

mina hästar vill vara ute även fast de får kraft inne. ( araben får kraft , de andra får "bara" mineraler)
de gillar verkligen ute livet;)

Mina kom in i lördags. Dom hade 15 cm snö i i beteshagen så mina föräldrar tyckte det var "bökigt" att köra hö varje dag (mest bökigt att tigga hö av grannen:angel: ) i snökhalkan. Jag tror att hästarna tyckte att det var skönt att "komma hem" för dom klev in i tranporten direkt utan lock och pock.:) :)

Här nere i södern är det fortfarande varmt och bete kvar. Eftersom vi enbart har hästar i avel behöver vi inte stalla in av den anledningen.
Vi började ge hö förra veckan och det lämnar de kvar av fortfarande, och i lösdrifterna syns inte ett spår än så länge.
1- och 2- åringarna har vi börjat fasa in på kraftfoder.
Jag bara tackar och tar emot:rofl:

Mitt sto och hennes kompisar stallades in 9 oktober eller nåt sånt. Hon var i behov av
klippning och det känns rått att ha en helklippt rackare ute dygnet runt :p

Så länge dina hästar mår bra av att vara ute så tycker jag du ska låta dom
gå kvar. Skit i vad alla andra tycker:)

Mina kom in den 7 okt. Jag har tyvärr inget stall i anslutning till betet så jag kan inte ha dem ute ibland och inne vissa nätter. Så de fick komma hem i stället, vilket de verkar trivas ypperligt med. Shettisen blev mycket piggare. Hon är en sådan liten typ som älskar att ligga ner och sova i bekväm spån, och det är nog bara då hon får vila "på riktigt". De kommer ut mellan 5.30-7.30 (det senare är på helgerna...;) ) och är ute till 20-21-tiden, så de har lång utevistelse varje dag.

Min började gå in på kvällen 1/8. men i helgen åker han ut igen=) Han flyttar nämligen till lösdrift då.

Är det någon som vet from vilket datum hästarna måste ha vindskydd/sjul om dom går på lösdrift?

Naggur: När tillväxten har slutat tror jag att det står eller nått sånt.

Vi har våra ute på bete än. Dom kommer i ca 30 min varje kväll och får lite kraftfoder sedan så ut igen. Vid dåligt väder så står dom inne såklart. Har ej börjat ge dom hö ute än pga att vi har så mycket bete kvar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 990
Senast: Görel
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka