Hej!
En svängel till en shettis kan vara runt 50-55 cm, en större svängel gör kanske inte så mycket skada men det blir kanske lite klumpigt.
Du bör tänka på att draglinor och svängel ska kunna passa ihop! Det finns en variant av linor som har en öggla i änden vilket man gör en återfallslina runt svängelns ändar. Då måste de finnas "spår" i svängeln så att linorna hålls kvar på varsin ända. En annan variant är den svängel som har böjda krokar, där kan man ha draglinor som avslutats med flera länkar.
Den sistnämda varianten kör jag med och jag tycker den är bra. Den med återfallslina kan vara bra om man vill ha draglinor av läder, men jag skulle tro att det går lika bra att avsluta en läderlina med länkar som en utav rep! Fast man måste ju kunna göra ett bra arbete så då är ju rep enklare om man inte alls kan sy i länder...
Jag har gjort mina draglinor av sisialrep (tror jag det heter), replinor som avslutats med en rad länkar. Jag "flätade" (har för tillfället glömt bort vad det hette, typ spritsa?? (Man kan även göra grimskaft på detta vis)) ihop ändarna runt länkarna (bak) och karbinhaken (fram).
Draglinorna ska anpassas så att hästen drar med dessa (därav namnet på linorna). Från svängel till dragpunkten på hästen (om man har brösta: där den ligger, om man har loksele: där draglädren sitter) ska linjen vara rak. Detta är lätt att se på en sele med lös brösta som sitter ihop med draglinorna: från brösta, via linorna till svängeln blir en rak linje. Detta är nödvändligt för att hästen ska kunna dra rätt.
En annan variant av bröstsele, en brösta som sitter ihop med draglinorna via en ring, i vilken både däckelstroppen och bukgjorden sitter fast i. Då måste man se till att däckelstroppen inte är för spänd för då blir draglinjen bruten uppåt, då trycks däckeln ner och då kan det bli trycksår under däckeln. Om bukgjorden är för hårt åtdragen, bryts draglinjen neråt då kan det bli skavsår där.
Man anpassar längden genom ett spänne på återfallslinorna och med länkarna i slutet av de linor som har länkar.
Detta var kanske lite mer än du frågade efter, men det är bra att veta iallafall!
M. v. h. Lisa