Installera Thermobar?

Totola

Trådstartare
Jag är sån med tummen mitt i näven, men vill gärna få till det på något praktiskt vis så jag vågar ha Thermobaren ute i hagen hela vintern.
Vore jättesnällt om någon kan förklara på ett pedagogiskt och detaljerat vis vad som behövs och vart man kan få tag på tillbehören! :bow:

Har kommit så långt i planeringen att jag tänkt fästa sladden längs en husvägg (stallväggen) som angränsar till hagen, för att få upp sladden från snön/isen på marken, men sista biten kommer den behöva gå en liten bit på backen, vill inte ha vattnet för nära husväggen pga risk för snöras från taket.
Sen ska det ju inte göra någon skada i väggen eftersom det inte är min egendom...
Så jag skulle behöva en förlängningssladd på ca 10-15 meter till min lågspännings-sladd som följde med Thermobaren (någon speciell typ av sladd?), och kanske någon förstärkning för väder och vind/eventuella hästhovar (funderat på en vattenslang) och något sätt att fästa sladden längs väggen..

Tips emottages tacksamt! :)

Sv: Installera Thermobar?

Ett tips om du inte vill göra "skada" på huset är att istället lägga ledningen i rör i marken, funkar ju även för den biten som du har kvar ut i hagen. Då kan du t o m gräva ner den så att den varken syns eller är ivägen. Man t ex använda plaströr och är de tillräckligt stora kan man även dra vattenslang i dem ut till hagen. Fast om man vill ha vattnet där på vintern får man lägga el i eller runt slangen så att det inte fryser.
Vi gör ny dörr/öppning till lösdriften och där har vi grävt ner ett avlopps rör i plast som vi kan dra ledningar i.

Det låter smart! Gräva ner låter tyvärr som överkurs (sent påtänkt nu när det börjat frysa) tror du det går att få tag på något rör som inte krossas av hästhovar och klarar eventuell snö/is?
Det är inte för vattnet utan bara för elsladden, så frysrisken borde ju inte vara något problem.

Tack för tips! :bow:

Om det "bara" är till elen så går det ju bra även med vanliga rör av metall. Men det finns plaströr som klarar hästtramp och snö/is.

Vi har vår Thermobar inne i ett vindsskydd. Eller i ena dörröppningen om man ska vara petig. Den står mot ena väggen och så har vi borrat hål för ett spännband som gör så att baljan håller sig där den ska. Vi har även borrat hål för sladden som alltså går från utsidan och in genomväggen där den träffar på baljan. Sladden ligger sedan på marken utanför hagen (och har så gjort i fyra år) ett par meter innan den går in i byggnaden jämte där elen hämtas.

Du skulle inte kunna bygga en enkel ställning precis innanför staketet (på något annat ställe än där husväggen går) så att baljan går att spänna fast och så at elen aldrig går in i hagen?

Alternativt flytta in staketet en liten bit precis där baljan ska stå?

Är väl rätt smidigt att kunna fylla på termobaren utan att behöva gå in i hagen?

Jag skulle egentligen gärna vilja ha staketet en bit innanför stallväggen eftersom det ju också är risk för snöras från taket. Men det är ju ganska mycket jobb (särskilt nu på vintern) att dra nytt staket, så iom att det inte är mitt stall kan jag bara lägga fram förslaget och hoppas på det bästa... Å andra sidan så bortsett från risk för ras från taken så är väggen ett kanonbra vindskydd, hästen har stått och häckat där ganska mycket nu i vinter när det blåst mycket och emellertid storm. Gå igenom hagen för att fylla på baljan kommer jag behöva göra ändå, grinden är i anslutning till stallväggen så jag tror inte det kommer gå att skära av hela vägen.
Ska se över möjligheterna, tack så mycket för tips! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 301
Senast: Totola
·
S
Övr. Katt Hade varit jätteskoj om ni som har rasthagar till era katter ville visa bilder och dela med er hur ni har gjort när ni byggde dem...
Svar
10
· Visningar
4 416
Senast: Skuggabaldur
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 435
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur