Installera köksfläkt där det inte finns någon?

wtf

Trådstartare
Min svärfar har bara ett sånt där gammeldags hål över spisen istället för en fläkt, jag och sambon har tänkt på att överraska honom med en riktig fläkt medan han är på semester.

men hur svårt är det egentligen? vad behöver man för grejer förutom fläkten? el antar jag, så då blir det en eletriker ;) men nåt mer?

Sv: Installera köksfläkt där det inte finns någon?

Ni behöver ju ha ett fläktskåp eller en fläktkåpa som döljer upp till den gamla fläkten. Jag vet faktiskt inte om det bara är att koppla på där och hur man får det tätt.. Vi har ju en rund sak att ansluta med när vi byter fläkt hemma.
Elen behöver ju som sagt dras. är det el utanpå eller i väggen? Det är ju lite jobbigt om elektrikern behöver riva i köket för att komma åt ström...

Först och främst. Är det en lägenhet eller ett hus? Är det lägenhet så är det inte säkert att man får koppla på en aktiv fläkt då det kan störa hela ventilationssystemet. Då får ni köpa en kolfilterfläkt. Väldigt enkelt att installera dessutom.:idea:

Om det inte finns ett ventilationssystem i köket så kan man sätta in en kolfiberfläkt. Till den behövs det bara en elkontakt.

det var smart! tack för hjälpen :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 249
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 159
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar