Installera badkar - lika lätt som det ser ut??

bettysmatte

Trådstartare
Har precis fått hem mitt nya badkar :love: ! Satt ihop ramen, lagt i karet, monterat silen/pluggen/vad den nu heter... Kvar är att dra röret till avloppsbrunnen. Jag såg en beskrivning på nätet, och det verkade så enkelt.... Mäta, kapa, skruva fast. ÄR det så enkelt? Kan man göra något fel? Jag kommer att behöva köpa ny avloppssil, antar jag, för min har ingen hål för röret att ledas ner i. Vågar jag :eek:???

Man gör hålet med en såg eller bra tång,fick du inte ett vitt rör med som ser ut som en veckad damsugarslang?

Nej :D I värsta fall blir det blött på golvet.
Inte blött på golvet, och allt verkar hålla ihop. MEN jag tror att jag plockade bort vattenlåset? En insats som ser ut som en korg inuti golvbrunnen? Så nu luktar det avlopp. Men jag var tvungen att plocka ut den, annars hade jag inte fått dit röret från badkaret. Hålen (som ett tårtmönster) ovanpå var inte stora nog. Men när jag googlar ser det ut som om man kan köpa vattenlås som är helt öppna upp till - som en liten spann ungefär? Och så ska jag skaffa en ny sil för den gamla är väldigt missfärgad och äcklig.

Inte blött på golvet, och allt verkar hålla ihop. MEN jag tror att jag plockade bort vattenlåset? En insats som ser ut som en korg inuti golvbrunnen? Så nu luktar det avlopp. Men jag var tvungen att plocka ut den, annars hade jag inte fått dit röret från badkaret. Hålen (som ett tårtmönster) ovanpå var inte stora nog. Men när jag googlar ser det ut som om man kan köpa vattenlås som är helt öppna upp till - som en liten spann ungefär? Och så ska jag skaffa en ny sil för den gamla är väldigt missfärgad och äcklig.

Ja, det är vattenlåset. Inte bra att plocka bort. Men jag förstår inte hur låset kunde vara i vägen. Det går väl rimligen en 90-graders böj ner genom locket till brunnen? Kapa röret efter böjen så det går ner i brunnen, men inte i botten.

Ja, det är vattenlåset. Inte bra att plocka bort. Men jag förstår inte hur låset kunde vara i vägen. Det går väl rimligen en 90-graders böj ner genom locket till brunnen? Kapa röret efter böjen så det går ner i brunnen, men inte i botten.
Möjligt att jag är korkad, men problemet är att det inte bara är ett hål när man tar bort silen utan vattenlåset ser ut så här:

Det går inte att peta röret förbi "tårtbitarna", och jag tycker att det blir för grunt om jag kapar redan där. Då kommer ju inte röret ner i brunnen alls i princip.

Liten notis, har du kollat upp så du får installera badkar? Tänker om det är eget hus och avloppet.

Jobbskadad :D

De tårtbitarna går att byta. Tror de heter Jafo annars tar du slang istället för rör som ovanståendeskrev. Finns kopplingar som inte alls är dyra för de övergångarna :)

Sen vill jag personligen se hur det blev färdiginstallerat :D

Liten notis, har du kollat upp så du får installera badkar? Tänker om det är eget hus och avloppet.

De tårtbitarna går att byta. Tror de heter Jafo annars tar du slang istället för rör som ovanståendeskrev. Finns kopplingar som inte alls är dyra för de övergångarna :)

Vadå får?? Får man inte göra som man vill i eget hus :confused:

Jag undrar också varför man inte skulle få installera badkar? Det har ju varit dusch där nu innan, och säkerligen har det varit badkar där en gång i tiden när badrummet byggdes. Vad menar du med att byta "tårtbitarna"? Då får man ju byta vattenlåset.

Vadå får?? Får man inte göra som man vill i eget hus :confused:

@bettysmatte Svarar båda samtidigt.

Beror på hur avloppet är dimensionerat. Alla klarar inte ett störtlopp från badkar. Gör man en drastisk förändring som t.ex tillsätter ett badkar etc. bör man kolla med kommunen så man inte behöver göra anmälan om förändring till kommunen. Detta gäller dock bara för enskilt avlopp och inte kommunalt/lägenhet/radhus.

Jag hade ett sånt löst tårtbitslager i förra huset men de kanske var lösa pga av att de gått sönder. :D
Jag hade ett helskotta att få upp och rengöra vattenlåset.

Beror på hur avloppet är dimensionerat. Alla klarar inte ett störtlopp från badkar. Gör man en drastisk förändring som t.ex tillsätter ett badkar etc. bör man kolla med kommunen så man inte behöver göra anmälan om förändring till kommunen. Detta gäller dock bara för enskilt avlopp och inte kommunalt/lägenhet/radhus.

Jag hade ett sånt löst tårtbitslager i förra huset men de kanske var lösa pga av att de gått sönder. :D
Du skojar :eek: Jag har byggt ett helt badrum inkl badkar utan ett enda papper till kommunen,det är ju inte dom som ser till att rören är stora nog ,det gör min vvs kille.

Eller ja ett papper blev det men det var för kissobajs tanken + infilt.

ALDRIG hört talas om att det skulle vara skillnad på duschavlopp och badkarsavlopp.... :confused:

Det är inte rören. De har samma storlek handfat 50, bad/dusch 75 avlopp/wc stol 110 Det är samma oavsett. Det beror helt på vad du har i slutet av rören.

Dock så vid en dusch släpper du inte ut ca 300l på en och samma gång. Det är där det kommer in vad du har efter.

Ta ett minireningsverk t. ex De är testade för ca 150l per person och dygn.1 hushåll räknas som 5p. Det blir750l + ett badkar på 300l (minns inte exakt litermått så ta detta med en nypa salt) men det finns även de som installerats just för att det inte finns dusch. Släpper du då ut så mycket vatten får man en breddning som kan förstöra hela avloppsanläggningen.

Det är inte alla kommuner som kräver detta men en del. Har en del häromkring som vill ha in detta. Därför jag la en notis. :)

Flertalet har dimensionerat upp sina avlopp när de gör om just för att de installerat badkar.

@dobbis @bettysmatte

Ang om du "får" eller inte så har jag aldrig hört talas om att kommunen kräver en anmälan om detta. Vi kräver inte in några uppgifter om detta vid ansökan utan alla avlopp ska klara belastning från 1 hushåll (dvs 5 personer) med full belastning. Däremot ska man vara medveten om man har enskilt avlopp att slamavskiljaren lätt blir överbelastad när du tömmer ett helt badkar. Då hinner den inte med och vattnet svämmar över kammarväggarna vilket leder till slamflykt. Jag är ute och besiktar avlopp just nu i mitt arbete och det är väldigt vanligt att se detta. Då brukar vi rekommendera att de ska tömma ut sina badkar försiktigt framöver. Säkert inte alla som gör, men då har de troligen en avloppsanläggning som sätter igen ganska snabbt också.

Vi har kommunalt avlopp, men pumpar ut på ledningen. Vi får rödlampa direkt när vi börjar tömma ur badkaret, pumpen till ledningen klarar inte av mängden. Vi får släppa ut lite i taget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka