Vet inte riktigt hur jag ska göra i år. Scalibor som jag testade förra sommaren fick jag kasta efter en vecka. Hunden stank vidrigt av detta halsband. Det luktade utedass om hela hunden efter ett par dagar. Likaså gjorde det på en annan schäfer jag känner.
Det vanliga green tree halsbandet har funkat ganska bra tycker jag. Dock håller de inte i 4 mån som det står. Snarare 2 mån.
Medel att spruta i nacken gör jag inte. Måste man använda skyddshanskar vid användning så vill jag inte att de ska droppas på min hunds hud.
Jag hade hoppats att det nya medlet hade hunnit bli klart tills i år. Det är en spray man sprutar på hunden som är av endast naturliga ingredienser. Tror det var någon sorts lava de hittat som fästingarna inte gillar. Någon som vet mer?
Detta hittade jag på nätet:
TickOff - Fästingmedel
1 liter vatten
1 dl olivolja
3 vitlöksklyftor (stora)
3 msk rosmarin
1 hönsbuljong (för smakens skull), bör varieras
Koka ihop samtliga ingredienser i 15 min. Låt blandningen stå och dra i c:a 30 min. på plattan. Låt blandningen svalna. Sila av blandningen i ett durkslag. Häll upp på flaska.
Dosering:
Liten hund: 1 ½ tsk två ggr dagligen i samband med måltid.
Mellanstor: 1 ½ msk två ggr dagligen i samband med måltid.
Stor: 3 msk två ggr dagligen i samband med måltid.
Utvärtes fästingsblandning
Koka upp en liter vatten och tillsätt ½ burk rosmarin och ½ burk timjan. Låt blandningen dra i minst en timme. Sila och tillsätt koncentrerad citronsaft motsvarande två citroner eller en- två matskedar vinäger. Häll slutligen blandningen på sprayflaska och spraya hunden. Om hunden badar upprepa sprayningen. Denna blandning tillsammans med den invärtes TickOff, gör att fästingarna blir en sällsynt gäst på er hund