Inspiration!

sthu

Trådstartare
Ska ta min första lektion sedan tidigt i våras.
Nu har jag äntligen fått tummen ur och bestämt mig för att börja träna lite smått igen!
Men, nu sitter jag här två dagar innan lektionen och inser att jag inte har en aning om vad jag egentligen vill med min häst!

Jag är ingen tävlingsmänniska, så tävlar gör vi ej (brukar bli bruksridning en gång per år ungefär). Hästen, som jag gnällt om lite här och var förr, är en fjording/islandsponny med äkta ponnytemperament (sävig!).
Min tränare är inriktad på kossegrenar och reining, så vi skär oss lite på den punkten.

Nu tänkte jag tigga inspiration!
Hästen är inte ubildad på något speciellt, han kan lite av varje från många olika discipliner.
Vad tycker ni jag ska sätta upp för mål för oss? Tänker mig någon/några specifika rörelser eller moment i första hand, men alla typer av mål och tips är välkomna!
 
Sv: Inspiration!

Häst är lite för loj för det :angel:
Han fixar det rätt ok ute i skogen, men på ridbanan ska man vara glad om han ens galopperar.. Jäkligt envis kille!
Jag har tyvärr ingen ridbana hemmavid, så jag kan inte träna på det heller.. Annars är det ett stående mål :D
Men det ska helt klart upp på "att-göra-listan"! Galoppfattning ur skritt brukar gå bra. Galoppombyten hade vi precis börjat på och det gick bra, men sen hände någonting och hästen kunde inte galoppera alls på ett par veckor. Nu försöker vi igen :D
Man tackar och bockar och ber om mer!
 
Sv: Inspiration!

Åja, men man behöver ingen ridbana för att träna. Skogen är bra, det ger gratis framåtbjudning och positiv förstärkning när han gör rätt kan motivera honom när ni väl rider på ridbanan för då känner han igen att det här är något kul.
 
Sv: Inspiration!

Jag klickertränar, så positiv förstärkning snålas det inte med!
Tyvärr hjälps det inte på banan, pinan verkar överväga godiset trots minimala steg. Men jag har fått honom att tycka rätt bra om bomarbete och till och med lite hoppning! Det är jag väldigt stolt över :D

Enda gången man behöver ridbana för att träna är när man ska till tränarn. Han är inte så glad i att springa bredvid ett par mil :D
När jag pratar "rida i skogen" menar jag verkligen i skogen, inga stigar eller öppna ytor att tala om. Ska det ridas seriöst är vi antingen på en åker eller i en glänta.

Men galoppombyten ska definitivt upp på listan! Och det ska nog gå före mycket annat dumt (läs - tricks från ryggen) som jag planerat in. Han har lite svårt att hålla mer än en ny sak igång samtidigt, så en sak i sänder så blir det bra :)

Iih, börjar bli lite nervös för lektionen! Det ska bli superskoj!
 
Sv: Inspiration!

Lycka till! Själv gjorde min lilla tös klockrent byte idag efter att ha haft problem med galopparbete en lång tid pga trolig "fläkning". Men nu är vi på gång!!
 

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 240
Senast: Cam
·
A
Western Hur går det för er som rider western med era travare? Tänkte försöka mig på western med min häst som är ganska grovt byggd. Någon som...
2
Svar
26
· Visningar
5 230
Senast: Norna
·
Ridning tar allt från början så kortfattat jag kan... fick en egen häst i juni för 3 år sedan(2007) då var han både ohanterad och oinriden, så...
2
Svar
33
· Visningar
3 809
Senast: laeikinois
·
Western Gav mej själv ridlektioner i julklapp, och fick resor fram och tillbaka av pojkvännen. Det är ju bra, jag har inte ridit lektion på...
Svar
12
· Visningar
1 326
Senast: sheerona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp