Inspänningstyglar

Maris_

Trådstartare
Jag har försökt att leta runt lite i gamla trådar, men inte riktigt hittat det jag undrar.

Det jag funderar över är inspänningstyglar, hur de eg fungerar, vad effekten blir, om det är bra eller dåligt, när man ska använda dem osv!

Såna där som man fäster i sadelgjord/longergjord och upp till bettet, som är delvis elastiska är det jag tänker på.

Jag vill veta alla för och nackdelar och sånt!

Sv: Inspänningstyglar

Nä, jag tror att det heter just inspänningstyglar. Man fäster dem i sadelgjord/longergjord och sen går de upp till bettet. Jag tror att det finns både de som är elastiska och de som inte är det.

2406.jpg

Ungefär såna! Fast de jag tänker på har ingen rund gummiring utan en elastisk resår som är några dm lång.

/ Maris

Jag använder såna (med gummiring) då jag longerar, löst spänd, så att den inte drar in huvudet på hästen. Vill att pålle skall kunna söka sig fram och ta stöd mot inspänningen när han känner sig redo för det, och inte tvinga ihop honom. Är väl väldigt individuellt, men min pålle trivs bra med den. :)

Ok!

Kombinationen unghäst/longering/inspänningstyglar då?

Och kombinationen unghäst/ridning/inspänningstyglar?

Bra eller dåligt?

Jaha, en sån där!
Jag rider med en sånn på två olika hästar, det fungerar bra, båda har det ganska löst spänt iallafall(bra).
Jag vet inte riktigt alla för och nackdelar, men som alla inspänningstyglar/hjälptyglar så passar det ju inte alla hästar.
De är dock inet unghästar, men jag har hört av stallchefen att det inte är ett bra alternativ till unghästar.
Jag tror jag hörde det från henne, men inte säker...

Jag använder en gummmisnodd när jag longerar och när jag tränar i skritt.

Maris_ skrev:
Jag har försökt att leta runt lite i gamla trådar, men inte riktigt hittat det jag undrar.

Det jag funderar över är inspänningstyglar, hur de eg fungerar, vad effekten blir, om det är bra eller dåligt, när man ska använda dem osv!

Såna där som man fäster i sadelgjord/longergjord och upp till bettet, som är delvis elastiska är det jag tänker på.

Jag vill veta alla för och nackdelar och sånt!

Jag hör till dem som tycker att man ska ha absolut koll på hur en häst arbetar rätt, och hur det ser ut när den gör det, f(dvs en hel del biomekanisk kunskap) för att använda inspännings tyglar över huvud taget. Om ens DÅ!

man leker med farlig mark eller hur jag ska säga det, om man annars använder inspännings tyglar.

i värsta fall så drar hästen endast in huvudet/nacken, som ett försvar mot tygeln och arbetet som krävs av den under dess verkan, och lär sig att gå i oärlig form, motverkar byggandet av muskler på rätt ställen, och dessutom orsakar slitage och framtida skador pga felbelastning.

lär man hästen att dra sig undan ett påtvingad form/arbete den inte har möjlighet biomekaniskt och/eller styrkemässigt att utföra, så är det oerhört mycket jobb och svårigheter att senare komma till rätta med detta inlärda beteende, dvs betydligt mer jobb att backa bandet och gå tillbaka, för att komma på rätt bana och kunna jobba framåt igen.

det man ska komma ihåg vid all sorts inspänning är att formen och aktiviteten i en rätt arbetande häst kommer bakifrån och fram - inte tvärtom. drar man ihop hästen för mycket framtill, så motverkar man och rent av HINDRAR den rätta formen att komma bakifrån -för man klipper av den biomekaniska förmågan att komma till RÄTT arbete bakifrån, genom att dra ner/in framifrån.

MYCKET simpelt förklarat - men det finns oerhört avancerade trådar för den som är intresserad av biomekanik och hästen i "form" på dressyr forumet.

Senast ändrad:

jag behöver tipps till min kille på inspänningstygel jag kan använda vid longering snodd funkar inte han tar bara och drar upp huvudet även om den är mycket spännd. Detta är en häst som är expert på att smita undan så jag behöver något som gör att han inte kan smita. När jag rider är det inga problem utan det är endast vid longering

jag behöver tipps till min kille på inspänningstygel jag kan använda vid longering snodd funkar inte han tar bara och drar upp huvudet även om den är mycket spännd. Detta är en häst som är expert på att smita undan så jag behöver något som gör att han inte kan smita. När jag rider är det inga problem utan det är endast vid longering

Då kanske det är bättre att tömköra än att longera

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Jeps
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade... 38 39 40
Svar
781
· Visningar
61 114
Senast: Marvin
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 553
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II