Inspänningstyglar

Är det inte du som frågade om vilken nosgrimma och vilket bett du skulle använda på travaren du red åt någon annan?

Inspänningstyglar ska inte användas för att få kontroll på en häst du inte rår på. De ska inte användas överhuvudtaget av någon som inte vet till 100% vad de gör, hur hjälptyglar skall sitta och inverka och när de inverkar rätt. Att du behöver fråga om tips på inspänningstyglar (att kontrollera en het häst med?!) såväl som bett som nosgrimma är, tyvärr, ett bevis på att du inte har kunskap eller erfarenhet nog att börja experimentera med utrustning.

Antingen pratar du med hästens ägare och ber hen visa hur hen rider hästen. Det behöver inte vara hästen som är outbildad eller het i grunden, det kan vara att du inte hittat knapparna och rider på ett sätt som hästen inte förstår eller inte trivs med.

Eller så kollar du av med hästens ägare och frågar om du kan få rida för tränare som kan hjälpa dig med ridningen och kommunikationen med hästen. Inte med att sätta på hjälptyglar eller betsla upp, utan att rida hästen.

Eller så hittar du en annan häst som passar dig bättre.

Ta till dig av råden du fick i din förra tråd. De är kloka och de är i välmening.
Du löser inga problem med att sätta på skarpare bett, dra åt en nosgrimma eller låsa fast hästens huvud. Allt som sker är att du döljer symtomen på problemet, som mycket väl kan förvärras av att experimentera på måfå med utrustning man inte känner till.
Rid inte den här hästen på egen hand om du inte klarar av den.
Du har alternativ, men att börja titta på bett och hjälptyglar är att börja i helt fel ände och inte ett av dem.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
665
Senast: Smultron
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg