Inspänningar vid longering??

C

Classica

Någon som har någon erfarenhet av pessoasele/inspänning??
bra som dåliga...
antar att det på detta forum kan finnas fler som kan ge mej neg. kritik av passoaselen...eller...
Hur fukar det och kan man använda det på unghästar?
//anki :confused:

Sv: Inspänningar vid longering??

Nej ingen erfarenhet av pessoaselen. Använder chambon själv vid longering. Denhjälper hästen att sänka nacken och komma i remontform. (lång/låg). Bra för att stärka överlinjen och bygga de bärande musklerna. Den är också bra för att den löper så att hästens huvud inte blir fixerat på något vis. När hästen sänker sitt huvud hänger den lös och om hästen lyfter sitt huvud för högt får den ett tryck på nacken. Skonsam och följsam för hästen. Mycket bra på unghästar eller omusklade äldre hästar.

Vem som helst som har lite empati kan förstå att en pessoasele är en rätt grym metod - den går ut på att varje gång hästen tar bak ett bakben för att skjuta på så rycker den sig själv i munnen.
Om man vill ha en unghäst som är totalt förstörd i munnen, är rädd för att använda sina bakben och vara fri i sina rörelser, kör hårt.
Annars, utbilda hästen istället. Det gör man inte med statiska konstiga hjälpmedel utan med god ridning/arbete på volt och långa tyglar.

Ursäkta att jag tar i så. Men det finns nog inget jag avskyr så mycket som pessoaselen. Hur fan man kan utsätta en levande varelse för denna tortyr är för mig helt obegripligt. Den borde förbjudas.

Instämmer i båda ovanstående svaren.
Den ända inspänning jag skulle använda mig av är chambon, då hästen har full frihet åt alla håll utom uppåt. Den får hästen att jobba med ryggen och rumpan. Jag är urusel på att förklara, men mina erfarenheter av den är bra.

Vanlig inspänning blir ojämn (yttertygel spänd, innertygel slakar), samt att hästen inte kan söka sig framåt- nedåt --> risk för att hästen knäpper av.

Det finns hundra miljoner männoskor som är bättre än mig på att förklara sånt där...

Här hittade jag faktiskt lite bra info om detta du undrar!
Lycka till!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?