inspänning till hackamore!

Tarantino

Trådstartare
jag trodde jag sett ddet mesta inom häst väg.. både bra och dålig ridning... men icke.
en bekant till mig har köpt ponny till sin dotter. varken mamma el dotter kunniga men står på ett inackorderings stall och är villiga att lära sig. eftersom do9m själva inte är så kunniga litar de till hundra procent på sin tränare.

Dottern rider inte speciellt bra, ostadiga händer,ostadig skänkel,dålig balans.ponnyn är 6 år gammal och inte mkt utbildad.

Nu fick jag höra att de ridit för sin tränare som kommit på nya övningar.
ponnyn skulle ridas på hackamore då den tagit bort en varg tand.
eftersom ryttarens hand inte är stadig enligt mig så blev väl ponnyn orolig och ville inte jobba. han höjde huvudet och ville komma ifrån hackamoret.
DÅ sätter deras tränare en gummisnodd/halsförlägare genom hackamoret!!!!
detta för att ponnyn skulle jobba "rätt"! hon hade även sagt att det fungerar med en graman!!!!

jag blev helt paff när jag hörde detta!!!
för det första en nybörjare som rider på hackamore och att sedan oxå sätta inspännings tygel på det!
rider folk på detta vis?????
o detta är en tränare som har MÅNGA elever!

Sv: inspänning till hackamore!

det låter ju helt sjukt! för det första så ska en så orutinerad ryttare inte köpa en så unghäst om man frågar mig. Och absolut inte rida på hackamore! Och att sätta graman/inspänning genom ett hackamore var det värsta jag hört..vad tänker folk med? pratade du med flickan och hennes mamma?

:eek:

Prata med mamman och informera henne om det idiotiska med en sådan lösning!!

Jag red med hack ett tag och det var knappt jag vågade ta i hästen eftersom jag kan vara lite ostadig i handen ibland!! Nybörjare skall väl inte rida med hack, det borde tränaren inse!!:mad:

men gud, det är ju helt otroligt! :eek: den tränaren kan ju inte vara bra :crazy: kan du inte prata med mamman?

DÅ sätter deras tränare en gummisnodd/halsförlägare genom hackamoret!!!!
detta för att ponnyn skulle jobba "rätt"! hon hade även sagt att det fungerar med en graman!!!!
Det låter precis galet?! Nej, jag håller med, en nybörjare ska inte rida på hackamore. Risk att man sätter det fel på nosryggen samt har en ostadig hand. Det går ju inte att ge ledande tygeltag på samma sätt och man får heller inte samma direkta reaktion som man får med bett när man tar en halvhalt. Att sedan rekommendera snodd eller graman som hjälptygel går helt förbi mitt förstånd? Verkligen en okonventionell metod!

Jag tycker att du ska prata med mamman. Från deras del använder de nog hackamore + inspänning pga ren okunskap. Hellre säga som det är än att människor ska prata bakom ryggen tycker jag
Sen kan du ju säga lite fint att det finns andra tränare som är bättre :smirk: Som okunnig mamma och okunnig dotter är det nog väldigt lätt att lita blint på sin tränare :crazy:

En tränare som egentligen inte kan kalla sig tränare, finns många sådana exemplar ... synd.

Låter jättekonstigt!
Jag skulle nog aldrig använda någon annan hjälptygel än martingal till hackamore.. :crazy:

Detta låter ju inte klokt någonstans....:confused:

Denna tränare borde ju svartlistas....:devil:

//Domino_s

Kanske finns fler "fall" med dito beskrivning av häst, ryttare och tränare, men jag tycker det låter ruggigt likt det fall jag känner till.

Å om det är samma fall så förekom inget hackamoore som ditt hörsägen vill påtala.

Hade jag varit tränaren hade jag longerat hästen UTAN både tyglar och graman(livsfarligt i orätta händer) med ryttaren på. Hon måste ju hitta balansen och få en stadig sits för att kunna inverka rätt och på så vis jobba hästen i formen! Man kan inte kräva att hästen ska gå som en klocka om ryttaren inte sitter rätt på hästen, ellerhur?

jo då jag har pratat med mamman. men tyvärr litar hon fullt ut på sin tränare. vilket är förståligt när man inte är så kunnig.
Hon har hästen i ett stall där flera andra tränar för samma tränare och är nöjda.
så det är som sagt lite svårt att få henne på andra tankar.

min första tanke var att det var helt sjukt. o jag sa till henne att jag inte tror att det är rätt metod..men sedan började jag fundera om folk faktiskt rider på detta vis.
denna tränare använder gummi snodd på många av hennes elevers hästar. så för dom är det helt okejj även om du använder ett hackmore..

så tyvärr är det svårt att påvärka då personen i fråga litar hundra procent på tränaren..det är ju synd eftersom häst ägaren vill så väl och är mån om sin häst bästa men inte alltid tar reda på olika möjligheter utan gör som de närmast henne gör...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: xDollyx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama