inspänning och sidepull/kapson

cahs

Trådstartare
Jag har en häst som inte kan ha bett och rids därmed på hackamore och tömkörs på sidepull. De gånger jag longerat så har det varit med kapson.. Han är under "grundutbildnings-omskolning" då han inte tar stöd på ytter (han har just fattat att det går att ha stöd i munnen utan att tvärstanna) eller förstår skänkel tillräckligt väl.

Nu till frågan och problemet. Jag skulle behöva hjälpa hästen att hitta en låg/lång form från marken och därmed få igång ryggmusklerna lite men jag kan inte komma på några inspänningar som kan funka till bettlösa alternativ. Det jag har funderat på är att använda en Gogue i sidepullet men ha kapsonen på som "kontakt med hästen" (Eventuellt inte ha sidepullet utan kapson+gogue beroende på hur det funkar). Kanske inspänningar med läder+gummiring skulle passa också?

jag slänger upp ett klipp på en löshoppning/löslongering så ni får ett hum om hästen... http://www.youtube.com/watch?v=UKtsNJSg6VU&feature=related (jag kommer inte ha möjlighet till att löshoppa ett tag framöver då hagen denna gräsbana är i är fårhage i nuläget)

Jag glömde säga att han är 8 år men blev inriden för 1½-2 år sen. Jag har bara ägt honom sen i Januari.

Senast ändrad:
Sv: inspänning och sidepull/kapson

Chambon i sidepullet fungerar och likaså inspänningstyglar som sätts vid gjorden i armbågehöjd och upp till kapsonens sidoringar går också utmärkt då kan du ha linan i mittenringen och behöver inte så många huvudlag på.

skönt att det finns alternativ. jag har gått och funderat på det ett tag men har fastnat i hur alla hjälptyglar funkar och fästs fast.

om man, som jag, har en häst som har problem med att, eller inte vill, sänka huvudet och gå i en låg form. vilken hjälptygel funkar bäst då? chambon eller inspänning? Eller jag kanske behöver testa dem på hästen för att veta :idea:

jag skulle helt klart föredra chambon då den är väldigt snäll och snarare bara uppmuntrar hästen att sänka sig. en inspänning kan de mkt lättare bara vika in huvudet och fnatta på med lika sänkt rygg för den skull, om de hör till den spändare sorten.

Din häst är superfin!

Tack :)

han är otroligt spänd och skiiitsvår att få ner huvudet på. när jag köpte honom så var det en dröm när han kunde gå fram i en bra takt utan att ha öronen i jämnhöjd med min näsa. nu har han börjat sänka huvudet (ta stöd, acceptera handen) under ryttare och i tömkörningen men så fort han är pigg så åker huvudet upp bland molnen och ryggen ner i backen :crazy: och ge honom fel signaler eller inte hinna med att ta bort/lägga till hjälper så står han på bakbenen och är förvirrad :crazy: lättast att träna honom när han är lugn och lat!

hade jag mer erfarenhet av tömkörning så skulle jag nog använda det istället för longering men nje, en rätt outbildad häst och en outbildad i andra sidan av tömmarna blir inte ett bra arbete.

men inköp av chambon lutar det åt då :)

Hur är det med en bra inställd chambon och ha kvar den under cavallettiarbete? Om han kan sänka/länga halsen utan problem så ska det ju "inte vara några problem". Annars kommer han säkert springa med huvudet i vädret och snubbla/sänka huvudet över de små bommarna och sen försvinna bort bland molnen igen efteråt..

Min har varit exakt lika dan. Han tvärvägrade att släppa taget och ge avslappning en chans. Jag är mot all form av "tvingad" inspänning och avslappning men ibland så måste man ta till åtgärd för hästens skull.
Han har en käkform som ger honom ibehag med bett i de flesta former vid tygeltag, men om jag har bett med chambonen satt lite annaorlundare så att det lyfter bettet uppåt samtidigt som han kan sträcka ned och fram så går det mycket bra. Men vi kör oftas med bettlöst även i longeringen.

Hur som så tycker jag du skall prova dig fram, för ett år sen så fungerade chambon inte alls, han gick så mot att det blev än mer spänning, han sa dock TACK när han fick inspänningstyglar som sattes mycket lågt. Nu ett år senare så är han mogen och vi har börjat använda chambonen och har trivs så bra med den, å sämre med inspänningstyglarna. Så lyssna på din häst.

Ibland så fattar de ju vinken efter bara några gånger och i andra fall så behöver de ha hjälpen under längre tid.

Min klarar bomjobb med båda sorterna.

Min har en suspekt tand i överkäken som inte ploppat ut. Så jag behöver röntga för att se om det är en vargtand eller en felplacerad bete, men med tanke på att vi klarar oss så bra på alla bettlösa alternativ så avvaktar jag med röntgen tills jag vet att all annan utrustning funkar. Jag kan ju behöva byta sadel när han musklat upp sig och har jag då prioriterat att fixa tand så vi kan använda bett kanske jag inte har råd med en ny sadel.

Han är en väldigt lätt häst egentligen, han stressar upp sig som tusan när han inte förstår men förstår också väldigt fort vad det går ut på när han fått lite tid på sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka