Jag blev lite nyfiken på olika sätt med inskolning, jag läste om den "föräldraaktiva inskolningen" och blev inte mycket klokare...
Den inskolning jag har haft med båda barnen så har 2 veckor varit avsatt för inskolning men allt har berott på barnen och förskolepersonalen. Jag har varit aktiv och med mina barn första dagen, men även med andra barn och pratat med personalen, andra dagen så har jag bakat undan mer och personalen har varit med aktiva med att sysselsätta barnen. Tredje dagen har jag sagt ett tydligt hej då, mamma ska gå till personalrummet. Jag har gått dit, fikat lite och gått tillbaka, aldrig några tårar. 4 dagen har jag varit med en stund och sedan sagt hejdå och åkt hem...
Men för båda mina barn har det varit viktigt att jag har funnits där, trots att personalen har tagit ansvaret, hade jag gjort allt i tre dagar och sedan lämnat så hade vi fått rejäla bakslag, speciellt med den yngsta som tar god tid på sig att acceptera nya människor. Med honom så hade vi första perioden två olika fröknar som tog emot honom på morgonen, och vid vikarier så såg de till att han hade någon som han kände vid sitt bord när de åt.
Båda har sökt sig ifrån mig under leken för att sedan komma tillbaka, kolla läget och så ge sig iväg igen. Men då har jag varit väldigt tydlig med att jag sitter still och försvinner inte iväg någonstans, jag har aldrig gått utan att säga hej då osv.
Men det kanske fungerar utmärkt med andra varianter oxå? Så jag är nyfiken på hur andra har haft inskolningar, hur de har varit upplagda och hur det har gått.
Den inskolning jag har haft med båda barnen så har 2 veckor varit avsatt för inskolning men allt har berott på barnen och förskolepersonalen. Jag har varit aktiv och med mina barn första dagen, men även med andra barn och pratat med personalen, andra dagen så har jag bakat undan mer och personalen har varit med aktiva med att sysselsätta barnen. Tredje dagen har jag sagt ett tydligt hej då, mamma ska gå till personalrummet. Jag har gått dit, fikat lite och gått tillbaka, aldrig några tårar. 4 dagen har jag varit med en stund och sedan sagt hejdå och åkt hem...
Men för båda mina barn har det varit viktigt att jag har funnits där, trots att personalen har tagit ansvaret, hade jag gjort allt i tre dagar och sedan lämnat så hade vi fått rejäla bakslag, speciellt med den yngsta som tar god tid på sig att acceptera nya människor. Med honom så hade vi första perioden två olika fröknar som tog emot honom på morgonen, och vid vikarier så såg de till att han hade någon som han kände vid sitt bord när de åt.
Båda har sökt sig ifrån mig under leken för att sedan komma tillbaka, kolla läget och så ge sig iväg igen. Men då har jag varit väldigt tydlig med att jag sitter still och försvinner inte iväg någonstans, jag har aldrig gått utan att säga hej då osv.
Men det kanske fungerar utmärkt med andra varianter oxå? Så jag är nyfiken på hur andra har haft inskolningar, hur de har varit upplagda och hur det har gått.