Inskolning

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag blev lite nyfiken på olika sätt med inskolning, jag läste om den "föräldraaktiva inskolningen" och blev inte mycket klokare... ;)

Den inskolning jag har haft med båda barnen så har 2 veckor varit avsatt för inskolning men allt har berott på barnen och förskolepersonalen. Jag har varit aktiv och med mina barn första dagen, men även med andra barn och pratat med personalen, andra dagen så har jag bakat undan mer och personalen har varit med aktiva med att sysselsätta barnen. Tredje dagen har jag sagt ett tydligt hej då, mamma ska gå till personalrummet. Jag har gått dit, fikat lite och gått tillbaka, aldrig några tårar. 4 dagen har jag varit med en stund och sedan sagt hejdå och åkt hem...

Men för båda mina barn har det varit viktigt att jag har funnits där, trots att personalen har tagit ansvaret, hade jag gjort allt i tre dagar och sedan lämnat så hade vi fått rejäla bakslag, speciellt med den yngsta som tar god tid på sig att acceptera nya människor. Med honom så hade vi första perioden två olika fröknar som tog emot honom på morgonen, och vid vikarier så såg de till att han hade någon som han kände vid sitt bord när de åt.

Båda har sökt sig ifrån mig under leken för att sedan komma tillbaka, kolla läget och så ge sig iväg igen. Men då har jag varit väldigt tydlig med att jag sitter still och försvinner inte iväg någonstans, jag har aldrig gått utan att säga hej då osv.

Men det kanske fungerar utmärkt med andra varianter oxå? Så jag är nyfiken på hur andra har haft inskolningar, hur de har varit upplagda och hur det har gått.

Sv: Inskolning

Vi skolade in nu i höstas, med tredagarsvarianten som jag tror i princip alla dagis häromkring använder nu. Vårt barn var då 14 månader.

Det var pappan som skötte inskolningen, men det var helt enkelt så att föräldrarna var med tre dagar, som blev successivt längre från 4 timmar till 6 timmar, och på den fjärde dagen var barnen där själva, med föräldrarna på standby ett telefonsamtal bort. Jag tycker det gick ganska bra, dock tog det ett par veckor (inskolningen inräknad) innan barnet hunnit knyta an till pedagogerna ordentligt och kände sig helt trygg med att bli lämnad. Nu ett par månader senare är dagis extremt okomplicerat - vi kommer dit, S är helt på det klara med att bli lämnad och sträcker armarna efter någon av fröknarna, och är nöjd med att vi går. När pappan kommer och hämtar på eftermiddagen är leken alltid i full gång, även om det såklart är roligt att vi föräldrar kommer. På morgonen när jag säger att vi ska gå till dagis skiner S upp och går och hämtar sina skor.

Så första två veckorna var jobbiga, med ledsna lämningar och klängigare unge än vanligt därhemma (men hela tiden glada dagar på dagis), men nu går det jättebra. Mycket tror jag är personalens förtjänst, en kort inskolning ställer ju stora krav på dem att verkligen ha ork och energi till att lära känna varje barn och relativt snabbt skapa en relation till dem. Vi har väl haft tur där, med personal som alltid är helt fokuserade på barnen, och inte t ex står och fikar tillsammans i ett hörn, som jag ser på en del andra förskolor.

Alla säger att det ska komma bakslag, men peppar peppar har vi inte sett till sådana än, utan S verkar ha funnit sig väl tillrätta på dagis och är nöjd med att komma dit och vara med pedagogerna och de andra barnen.

Här är det avsatt en vecka, men det beror på vad det är för barn man har.

Min dotter skolades in vid 13 månader. Första dagen var jag med, andra var jag i personalrummet och tredje dagen åkte jag hem. Hon brydde sig inte alls om att jag var där och sånt psyke har hon fortfarande.

Just nu är det en som skolar in sin tvååring. Detta är tredje veckan mamman är med (alltså fortfarande med barnet hela tiden) för flickan vågar inte alls själv. Sån har flickan altid varit, inte varit många steg från mamma och inte ens pappa har dugt hemmavid.

Så man får nog variera varianterna tycker jag, at stenhårt köra på tredargars för att det ska vara så är ing vidare tycker jag.

Hos oss var två veckor avsatta för inskolning, men de anpassar det efter varje barn.
Dottern trivdes från dag ett. Vi var först där tillsammans första dagen i ngn timme, sen andra dagen lite längre, lärde känna folket och lokalerna. Redan tredje dagen kunde hon stanna kvar ensam, och fjärde dagen sov hon middag där.
Jag höll mig dock hemma på stand by för säkerhetsskull. Men de ringde aldrig :p
Så tvåveckorsinskolningen blev väl en halv-enveckas för oss.

Sen har de skolat in en pojke nyligen och det tog tre veckor innan har accepterade att vara där en hel dag ensam. Så det är så olika.
De ser verkligen till varje barn och lyssnar på både barnet och föräldern.

Men det verkar vara ovanligt med längre inskolningar, häromkring kör nästan alla med tredagars.

Vi har inskolning som börjar imorgon, återkommer sen. Tanken är att det ska ta en vecka, med mycket känslig son just nu tror jag det tar längre tid... Får ont i magen av att tänka på det!

Vi har också haft 2-veckors modellen. Med sonen kändes det mest löjligt att vi skulle skola in i 2 veckor eftersom han var otroligt lättinskolad. Fast givetvis körde vi på dessa 2 veckor ändå, men han hade säkert klarat sig på ett par dagar. Det har alltid gått superlätt att lämna honom och fröknarna pratade alltid om att det brukade komma bakslag men det kom aldrig några bakslag. Idag är han 4 år och han skolades in när han var 1 år och 3 månader. Däremot gick lämningarna betydligt sämre när han fick gå på sommarförskola i somras. Men så fort han var tillbaka i tryggheten på sitt vanliga dagis var allt bra igen.

Dottern skolade jag in på en tillfällig förskola först i väntan på plats på sonens. Hon var bara 1 år och en halv månad och hon grät varenda gång jag lämnade henne. I ett par månader grät hon varenda dag när jag lämnade. På det dagiset var det så många små barn så när en förälder gick och dess barn började gråta så började så gott som alla småbarnen gråta igen. Kändes sådär... Men efter några månader blev dottern riktigt dagisvan och hon kändes som värsta dagistjejen. Hur glad och lätt som helst. Då var det dags att byta förskola till storebrors förskola. Tyvärr hade jag bara möjlighet att skola in henne en dag där, men eftersom jag varit medveten om att det skulle bli en så gott som obefintlig inskolning hade jag sett till att lämna dottern sist och hämta henne först så hon var med varje dag på det blivande dagiset. Därmed kände hon till både barnen, lokalerna och fröknarna när hon väl skulle börja där. Allt har gått jättebra. Hon har nu gått där i tre månader och har inga som helst problem med att släppa mig på morgonen. Hon har knappt tid att säga hej då och det känns härligt att de trivs när de vistas där hela dagarna.

Jag tycker det är hemskt när fröknarna(jag är själv en) står och dricker kaffe.
Det hände ibland att man tog med sig kaffe ut men jagdricker mitt på 30 sekunder så det tyckte jag inte var så farligt men det berodde helt på hur många fröknar som är ute. Men man är faktiskt där för barnen. De behöver ibland hjälp med att leka osv och då måste man vara där

Vi har klarat av två dagar nu, men sonen har varit ganska reserverad och klänger mycket på sin pappa som skolar in. Idag ska han lämna honom för första gången en kortis när de äter lunch, undrar hur det ska gå.

Nästa vecka ska jag skola in och då ska han lämnas mer. Sen är tanken att han ska vara färdiginskolad till onsdagen men då har vi höstlov så jag tänker åka dit med honom torsdag och fredag också om vi får, annars blir det ju nästan en veckas glapp innan han ska börja på riktigt...

Jag tycker det är hemskt när fröknarna(jag är själv en) står och dricker kaffe.
Det hände ibland att man tog med sig kaffe ut men jagdricker mitt på 30 sekunder så det tyckte jag inte var så farligt men det berodde helt på hur många fröknar som är ute. Men man är faktiskt där för barnen. De behöver ibland hjälp med att leka osv och då måste man vara där

Oj sånt stör inte mig alls, men kanske för att våra fröknar brukar ha med sig kaffetermosen ut på gården, en hög hylla där termosen och muggarna står och sedan hinner de dricka lite medans de har uppsikt på barnen, jag brukade bli bjuden på kaffe lite då och då och prata en liten stund. Hellre att personalen står bland barnen och dricker kaffe än att de går och gömmer sig i något rum.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 753
Senast: MiaMia
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka