Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?
Jag jämför inte, jag bara konstaterar. Fullblod rids väl in när dom är 1, 5.
Jag jämför inte, jag bara konstaterar. Fullblod rids väl in när dom är 1, 5.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kanske är gammalmodig och konservativ, men jag tycker att man ej ska ha ridning på 3 års testet, då skulle detta inte ens vara någon fundering.
I hästens bön som jag fick lära mig för många år sedan vill en häst ej bli sutten på förrän sitt fjärde levnadsår.
Men detta är min åsikt och alla hästar är olika individer. Men om ridningen togs bort från 3 års testet tror jag att fler skulle vänta och vi skulle få hästar som håller bättre i framtiden. För vad en person tycker är en färdig häst vid 2,5 års ålder tycker nästa är för tidigt. Alla kommer ha skilda åsikter om detta ämne. Det är ju dessutom ofta (nu säger jag inte att det är så i ditt fall) att pengar spelar in, ju högre betyg på 3 års testet desto mer kan man få betalt för sin häst/avkommer på hästen.
Jag kanske är lite för neg till detta pga en tjej i min närhet som skulle rida in sin 2,5 åring, hästen såg ut som ett föl med oerhört långa ben, tog även hjälp av en duktig dressyrtjej (som jag inte förstår hur hon tänkte när hon gick med på det hela). Det slutade med att hästen idag är snart 4 år och har ont i växtzonerna i bak och något problem med ryggen. Om det hör ihop med att hon satt in henne så tidigt nekar ägaren till, men hade men gett hästen lite mer tid kanske dessa problem inte uppstått.
Har själv en unghäst som är inriden som 4,5 åring pga mkt stor häst som inte var klar vare sig mentalt eller i kroppen. Nu gjorde inte jag detta val utan tidigare ägare och jag är glad att hon lät honom få den tid han behövde.
JAg tror det är dumt att börja för tidigt, men jag har inte en aning om hur din häst är och i ditt fall kanske det går alldeles ypperligt. Hur som helst lycka till och gör det som du tycker känns rätt, tvekar du ang ditt beslut så är det antagligen inte det rätta :-).
Hoppas att du inte tar detta som ett påhopp, det är inte min mening :-).