inseminering eller naturlig betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare 123sofia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 268
1

123sofia

jag har ett 17 årigt sto på ca:150 cm som jag planerar att betäcka i vår.
jag är inte helt säker men jag utgår ifrån att hon inte haft föl innan. Är det bara naturlig betäckning som gäller eller skulle inseminering funka? /sofia
PS: någon som har tips på bra hingstar som gett stora avkommor?

Sv: inseminering eller naturlig betäckning?

Förra året lät jag betäcka mitt då 14-åriga sto för första gången. Hon betäcktes naturligt men gick gall. I år inseminerades hon och är dräktig!

Visst skulle semin funka, men inte fryst, då skall de antingen ha föl vid sidan eller vara maidenston max 6 år (?).

ja inseminering skulle helt klart bli lättare eftersom man får ett större urval och inte behöver åka så långt!
men jag har hört att chansen att det ska bli nått är betydligt större med naturlig b.
vad betyder att hästen går gall?

Att hästen går gall betyder att hon inte blev dräktig trots att hon betäcktes.

Vi hade problem med inseminering på vårat sto förra året. I år blev det naturlig betäckning och då tog hon sig direkt.
Det är olika från ston till ston kan jag tänka mej.

Jag föredrar naturlig betäckning men kan hålla med om att det är mer att välja mellan vid inseminering och man behöver inte åka så långt.

Att säga att chansen är betydligt större med naturlig betäckning finns det nog inga belägg för. Däremot kan det vara idé att byta hingst om det inte blivit något efter några försök. Med tanke på hur många ston som insemineras tror jag inte du skall oroa dig.

123sofia skrev:
...men jag har hört att chansen att det ska bli nått är betydligt större med naturlig b.

Snick snack...
Störst procents chans att få dräktigt har man med seminering på den station hingsten finns.

ja men ju äldre stoet är desto svårare brukar det vara att få det dräktigt.
mitt sto är 18 nästa år och har inte haft föl innan och vid den åldern finns det dom som rekomenderar naturlig b.,
fast det kanske bara är nonsens?

Jag fick höra olika teorier när jag skulle betäcka min 14-åring för första gången. Och med facit i hand kan jag bara konstatera att på henne funkade inte den naturliga betäckningen men hon tog sig på en gång med transportsperma! Stoet var på station i Uppland och hingsten står i Skåne.

det är olika från sto till sto...tyvärr vet man ju inte det innan.:smirk:

jag vill komma med lite råd utöver vilken metod man ska använda.

Eftersom det är första gången ditt sto ska betäckas, och när hon nu är i den åldern hon är, så hade jag, efter första brunsten i vår, åkt till veterinär och fått henne ordentligt undersökt i 2de bakre regionerna...";) Så att ni kan se att allt ser bra ut, inga "åldersförslappningar",missbildade äggstockar,onaturliga flytningar, cystor mm. Allt sådant kan ju försvåra en dräktighet...

man kan tjäna en hel del pengar genom att vara noga i förväg!

Så vad har du för råd till mig som har ett 18årigt sto (19 till våren) som hade föl som 14åring.
Hon seminerades med TAI, blev dräktig på första brunsten, resorberade runt 50dygnet, seminerades igen och blev dräktig på första brunsten. Hennes mamma är dessutom en riktigt frögurka med 20 föl på 24 år.

Borde man vänta sig problem vid hennes ålder?

ancan skrev:
det är olika från sto till sto...tyvärr vet man ju inte det innan.:smirk:

jag vill komma med lite råd utöver vilken metod man ska använda.

Eftersom det är första gången ditt sto ska betäckas, och när hon nu är i den åldern hon är, så hade jag, efter första brunsten i vår, åkt till veterinär och fått henne ordentligt undersökt i 2de bakre regionerna...";) Så att ni kan se att allt ser bra ut, inga "åldersförslappningar",missbildade äggstockar,onaturliga flytningar, cystor mm. Allt sådant kan ju försvåra en dräktighet...

man kan tjäna en hel del pengar genom att vara noga i förväg!

jo det verkar vara en väldigt bra ide!! vi hade tänkt att kanske ringa veterinär innan så han/hon kan ta en kik på henne.

Snick snack...
Störst procents chans att få dräktigt har man med seminering på den station hingsten finns.

Finns det några belägg/statistik för det, eller för att det är större chans med naturligt som många säger, för den delen? (Just när det gäller äldre maidenston då.)

Eller är det bara något som "alla" vet? ;)

Störst chans är det om det finns livsdugliga spermier i stoet när hon har ägglossning. Sen hur tillförseln av spermier sker har nog mindre betydelse. Jag tror att många har bättre resultat på färsk semin eftersom man mera noggrant kontrollerar var i brunsten stoet är när hon semineras. Men om man sköter den kontrollen lika noggrant kan stoet lika gärna betäckas naturligt. Fullblodshingstarna som betäcker kanske 300 ston / säsong (naturligt) låter man helst bara betäcka ett språng. Då är det extra viktigt att det sker i rätt tid. Där har man hög dräktighetsstatistik. Sen förutsätter allt detta ju att stoet själv är ok i reproduktionsorganen!
Slutsats: färsk semin på hingstens station eller naturlig betäckning med noga kontrollerad brunst skulle nog ge ditt sto de bästa chanserna. Lycka till!;)

Enligt statistik rapporter jag sett så är det bäst resultat på färsk semin på hingstens egen station. Men jag tror precis som pepinopre säger att det går lika bra naturligt. Men risken är ju högre för infektioner o ev skador med naturlig än med semin.

Mitt gammelsto fick sitt första föl som 17-åring och det andra som 19-åring. Hon inseminerades, och tog sig på andra resp. första försöket. Rekomenderar semin, inte minst pga skaderisk vid naturlig betäckning.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 255
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 565
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka